Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Alonso wil GP van Monaco ondanks punt zo snel mogelijk vergeten

Formule 1
GP van Monaco
Alonso wil GP van Monaco ondanks punt zo snel mogelijk vergeten

Russell geeft F1-titelstrijd niet op: "Kan nog kampioen worden"

Formule 1
GP van Monaco
Russell geeft F1-titelstrijd niet op: "Kan nog kampioen worden"

MotoGP bereikt akkoord over nieuwe Concorde Agreement

MotoGP
MotoGP bereikt akkoord over nieuwe Concorde Agreement

Wolff verklaart Mercedes-blunder achter Russells strafchaos

Formule 1
GP van Monaco
Wolff verklaart Mercedes-blunder achter Russells strafchaos

Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

MotoGP
GP van Hongarije
Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Formule 1
GP van Monaco
Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Formule 1
GP van Monaco
Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

Bagnaia houdt niets heel van 'onzinnig' MotoGP-plan

De MotoGP-organisatie is van plan om de coureurs te voorzien van een radiocommunicatiesysteem, maar Francesco Bagnaia is er fel op tegen.

Francesco Bagnaia, Ducati Team

Het is een nieuw plan van de MotoGP-organisatie: het introduceren van een radiocommunicatiesysteem. Niet alleen kunnen de teams en rijders zo met elkaar praten, maar het geeft MotoGP-eigenaar Dorna de mogelijkheid om de gesprekken uit te zenden. In 2025 moet het systeem getest worden door alleen de wedstrijdleiding boodschappen te laten versturen naar de rijders, voordat het in 2026 verder uitgerold wordt. Helemaal goed ontvangen wordt het echter niet, onder andere regerend wereldkampioen Francesco Bagnaia is fel tegenstander.

"Ik heb het geprobeerd, maar het drukt op mijn bot", aldus Bagnaia. "Je hebt al pijn als je dertig seconden met je vinger [stevig] op iets drukt. Stel je voor dat je dat dan veertig minuten moet doen. Dat heeft voor mij helemaal geen zin." Ook de noodzaak voor een radiosysteem voelt hij niet. "We hebben al allemaal systemen die ons waarschuwen, of het nu het pitbord of het dashboard is.  Er is voor mij geen reden om nog een communicatiekanaal te gebruiken, en dat leidt ons ook nog eens af. Op deze machines is het niet goed om afgeleid te raken."

In de wandelgangen gaat rond dat Dorna van plan is om het systeem te verplichten. Dat zou betekenen dat als coureurs er geen gebruik van maken, zij een straf kunnen krijgen. Bagnaia is desondanks niet van plan om toe te geven. "Ik zal dan zoiets doen als [basketballer Michael] Jordan. Hij werd elke wedstrijd bestraft omdat hij rode [zwarte] schoenen droeg", haalt Bagnaia als herinnering aan. Toen Jordan de straf kreeg, waren NBA-spelers verplicht om overwegend witte schoenen te dragen die bij de uniforms én de schoenen van hun teamgenoten pasten. "Ik zal in de toekomst zulke straffen ook krijgen, omdat ik zo'n systeem niet wil dragen."

Acosta ook geen voorstander

Net als Bagnaia ziet KTM-rijder Pedro Acosta ook weinig voordelen aan de introductie van een dergelijk systeem. "We moeten niet vergeten dat ons hoofd beweegt tijdens het rijden. Ik denk dat het hoofd te belangrijk is om er gekke dingen bij te doen", aldus de Spanjaard. "Ik ben ook al geen voorstander van camera's op de schouder, maar als je daardoor een sleutelbeen breekt kan je er nog een plaat op doen en weer verder. Bij het hoofd is dat anders. Ik vind dit te belangrijk."

Meer MotoGP:

Net binnen

Vorig artikel Wie profiteert van de bevriezing van de motorontwikkeling in MotoGP?
Volgend artikel Rossi maakt Márquez met grond gelijk: "Niemand zo smerig als hij"

Beste reacties