Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Analyse 24 uur van Le Mans 2026: De snelste auto wint niet

WEC
24 uur van Le Mans
Analyse 24 uur van Le Mans 2026: De snelste auto wint niet

Hoe Hamilton en Ferrari Mercedes in Barcelona in de val lokten

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hoe Hamilton en Ferrari Mercedes in Barcelona in de val lokten

Waar is het misgegaan voor Franco Morbidelli in MotoGP-seizoen 2026?

MotoGP
GP van Tsjechië
Waar is het misgegaan voor Franco Morbidelli in MotoGP-seizoen 2026?

Hadjar hekelt startproblemen Red Bull: "Ik ben geen machine"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hadjar hekelt startproblemen Red Bull: "Ik ben geen machine"

MotoGP Tsjechië 2026: Volledig tijdschema en alle starttijden

MotoGP
GP van Tsjechië
MotoGP Tsjechië 2026: Volledig tijdschema en alle starttijden

Stella: "Ferrari heeft nu het beste chassis in de Formule 1"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Stella: "Ferrari heeft nu het beste chassis in de Formule 1"

Nog op zoek naar een Vaderdagcadeau? Deze LEGO-sets zijn perfect voor autosportfans

Gesponsord
Nog op zoek naar een Vaderdagcadeau? Deze LEGO-sets zijn perfect voor autosportfans

Bottas niet verrast door zege Hamilton: "Schrijf hem nooit af"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Bottas niet verrast door zege Hamilton: "Schrijf hem nooit af"

Crutchlow baalt van gemiste kans in Amerika

De valpartij in de Grand Prix van Amerika was een hele dure, zo realiseerde Cal Crutchlow zich direct na de race op het Circuit of the Americas. De LCR Honda-rijder ging tegen de vlakte toen hij in een duel verwikkeld was met Valentino Rossi.

Valentino Rossi, Yamaha Factory Racing, Cal Crutchlow, Team LCR Honda

Crutchlow kwalificeerde zich als zondag voor de Amerikaanse Grand Prix en zat vroeg in de race ook in die positie achter Marc Marquez en Rossi, maar dat duurde niet lang. Hij ging al in de zesde van in totaal twintig ronden onderuit toen hij in bocht 11 te veel snelheid meenam en grip aan de voorkant verloor. De coureur realiseerde zich dat hij, na de crash van merkgenoot Marquez, mee had kunnen doen om de overwinning.

“Dit was een enorme gemiste kans en dat moet ik beperken”, zei Crutchlow. “Ik werd dertiende in de laatste race [in Argentinië waar hij bestraft werd voor een valse start] en dat deed m’n kampioenschap niet goed en nu ben ik weer een groot aantal punten verloren. Mijn plan was om nog twee ronden achter Valentino te blijven en het dan te proberen. Dat was voor mij het moment dat ik frisse lucht nodig had en los moest zien te komen. Ik denk niet dat ik weg had kunnen rijden, maar ik had er zeker voor kunnen zitten.”

Crutchlow kan niet anders dan gefrustreerd terugkijken op het weekend in Austin. “Ik baal enorm”, vervolgde hij. “Na zo’n sterk weekend baalt niemand meer dan ik dat we zonder punten naar huis gaan. Ik was competitief in alle sessies en kwalificeerde op de eerste rij. Laten we maar naar de positieve punten kijken en dan kunnen we vaststellen dat ik tot nog toe iedere Grand Prix snel geweest ben.”

Hoewel Honda aan enkele zaken op de wensenlijst van Crutchlow heeft kunnen voldoen de afgelopen winter, zijn de remmen nog niet goed genoeg. “Zonder de tegenwind is het effect van de remmen niet goed genoeg op dit moment. Dat moet beter”, voegde hij toe. “Daarom ging ik op bepaalde momenten ook niet in de slipstream rijden. Het is iets wat vaker voorkomt als je achter iemand rijdt. Het insturen is lastig en in de remzone rem je niet genoeg af. Je moet langer en harder remmen om de bocht te halen. De motor is op dat vlak erg onstabiel en dat is een verbeterpunt.”

Met medewerking van Charles Bradley

Cal Crutchlow, Team LCR Honda

Cal Crutchlow, Team LCR Honda

Foto: Gold and Goose / LAT Images

Net binnen

Vorig artikel Mir woedend na ride-through in Austin
Volgend artikel Rossi: "Titelstrijd enkel spannend vanwege crash Marquez"

Beste reacties