Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Hülkenberg verklaart bizarre oorzaak uitvalbeurt: "Nog nooit meegemaakt"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hülkenberg verklaart bizarre oorzaak uitvalbeurt: "Nog nooit meegemaakt"

Colapinto teruggezet naar P10 na straf voor gele vlag in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Colapinto teruggezet naar P10 na straf voor gele vlag in Barcelona

Elkann prijst Hamilton en Ferrari na emotionele zege in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Elkann prijst Hamilton en Ferrari na emotionele zege in Barcelona

Vasseur: "Hamilton had ook zonder VSC de race gewonnen"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Vasseur: "Hamilton had ook zonder VSC de race gewonnen"

Foto's: De zondag van de F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië in beeld

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Foto's: De zondag van de F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië in beeld

De Vries keek slotfase Le Mans niet: "Ik bleef maar kleding opvouwen"

WEC
24 uur van Le Mans
De Vries keek slotfase Le Mans niet: "Ik bleef maar kleding opvouwen"

Russell zet vraagtekens bij Mercedes-strategie na GP Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Russell zet vraagtekens bij Mercedes-strategie na GP Barcelona

Verstappen na P4 in Barcelona: "Komen op alle vlakken net tekort"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Verstappen na P4 in Barcelona: "Komen op alle vlakken net tekort"

Beroepscommissie FIM buigt zich over straf Marc Marquez

Het hoger beroep van Honda inzake de straf van Marc Marquez in de Grand Prix van Portugal wordt in behandeling genomen door de beroepscommissie van de internationale motorsportbond FIM.

Marc Marquez, Repsol Honda Team

Marc Marquez kegelde RNF Aprilia-rijder Miguel Oliveira onderuit in de derde ronde van de Portugese Grand Prix. Beide rijders komen dit weekend daardoor niet in actie tijdens de Grand Prix van Argentinië. Marquez is maandag geopereerd aan een gebroken middenhandsbeentje. De Spanjaard moest verantwoording afleggen voor het incident bij de FIM-stewards en kreeg een dubbele long lap-penalty voor de Argentijnse GP.

Op het moment dat de straf uitgesproken werd, was nog niet duidelijk dat Marquez niet aan de start zou staan in Termas de Río Hondo. Het betekende dat de Honda-rijder zijn straf niet zou hoeven inlossen omdat in de beslissing specifiek gesproken werd over de Argentijnse GP. De FIM kwam daar dinsdag op terug door te stellen dat de straf van Marquez zou blijven staan tot de eerstvolgende race dat de coureur weer aan de start staat.

Honda uitte haar ontevredenheid over de aangepaste straf en kondigde aan in beroep te gaan. Donderdagochtend vond op Termas een hoorzitting plaats met de stewards en vertegenwoordigers van het Honda-fabrieksteam. Er is tijdens die zitting geen consensus bereikt over de zaak. Die wordt nu doorverwezen naar de beroepscommissie van de FIM in Lausanne.

Het is nog niet duidelijk wanneer die zitting plaatsvindt, maar duidelijk is wel dat de juristen zich er voor de Grand Prix van Amerika over gaan buigen. Dan zal duidelijk worden of Marquez alsnog zijn long lap-penalty moet inlossen op het Circuit of the Americas.

RNF Aprilia, in dit geval het slachtoffer van Marquez, heeft zich ook in de zaak gemengd met een statement. Het team van Wilco Zeelenberg en Razlan Razali is van mening dat de straffen voor dergelijke vergrijpen te laag zijn.

Net binnen

Vorig artikel Bagnaia: "Grands Prix op sommige circuits inkorten vanwege MotoGP-sprintraces"
Volgend artikel Suppo legt vinger op zere plek: “MotoGP dreigt Yamaha en Honda te verliezen”

Beste reacties