Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

F1 25 - 2026 Season Edition review: Realisme was nog nooit zo deprimerend

Esports
F1 25 - 2026 Season Edition review: Realisme was nog nooit zo deprimerend

Viñales over schouder en MotoGP-toekomst: "Hoef niemand te overtuigen"

MotoGP
GP van Hongarije
Viñales over schouder en MotoGP-toekomst: "Hoef niemand te overtuigen"

Alonso haalt hard uit: "Slechtste F1-auto's ooit in Monaco"

Formule 1
GP van Monaco
Alonso haalt hard uit: "Slechtste F1-auto's ooit in Monaco"

F1 Monaco 2026: Hoe laat begint de kwalificatie vandaag?

Formule 1
GP van Monaco
F1 Monaco 2026: Hoe laat begint de kwalificatie vandaag?

F1 Monaco 2026: Hoe laat, zenders en waar live kijken

Formule 1
GP van Monaco
F1 Monaco 2026: Hoe laat, zenders en waar live kijken

F1-update: Max Verstappen positief verrast door Red Bull in Monaco, wat maakt Ferrari zo sterk?

Formule 1
GP van Monaco
F1-update: Max Verstappen positief verrast door Red Bull in Monaco, wat maakt Ferrari zo sterk?

Waarom McLaren boete van FIA kreeg na VT2 in Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Waarom McLaren boete van FIA kreeg na VT2 in Monaco

Bagnaia kraakt nieuw asfalt: "Hoop dat er niets gebeurt bij de start"

MotoGP
GP van Hongarije
Bagnaia kraakt nieuw asfalt: "Hoop dat er niets gebeurt bij de start"

Aprilia reageert op contractsaga Martín: "Looptijd blijft ongewijzigd"

Aprilia heeft gereageerd op de situatie rond het contract van Jorge Martín. De Italiaanse fabrikant verwacht dat de MotoGP-kampioen zich aan zijn deal houdt.

Jorge Martin, Aprilia Racing Team

Foto: Gold and Goose / Motorsport Images

Daags na de Franse Grand Prix kon Motorsport.com onthullen dat Jorge Martín zijn huidige werkgever Aprilia Racing heeft ingelicht dat hij eind 2025 wil vertrekken, ondanks een tot en met 2026 doorlopend contract. Die mogelijkheid zou er zijn, omdat de deal naar verluidt een clausule bevat die het mogelijk maakt vroegtijdig te vertrekken als hij na de Franse GP geen titelkandidaat zou zijn. Dat is Martín momenteel niet, vooral omdat hij door blessureleed vijf van de eerste zes Grands Prix miste. 

Tot dusver reageerde Aprilia niet op de kwestie, maar op de donderdag voor de GP van Groot-Brittannië heeft de Italiaanse fabrikant toch een verklaring naar buiten gebracht. Daarin stelt men dat van Martín verwacht wordt dat hij zijn contract gewoon uitdient. "Het contract tussen Aprilia Racing en Jorge Martín is geldig en daarom moeten beide partijen zich eraan houden totdat die is afgelopen (eind 2026). Aprilia Racing heeft zich er volledig aan gehouden binnen de overeengekomen tijdlijn en voorwaarden en blijft dat in de toekomst ook doen", stelt het merk. "Aprilia Racing ontkent dat er onderhandelingen hebben plaatsgevonden tussen de partijen om de duur van het contract aan te passen, dus die blijft zoals oorspronkelijk afgesproken."

"Het team geeft geen antwoord op kwesties die hier niet direct aan gerelateerd zijn, maar verwacht wel dat andere teams zich onthouden van het doen van aanbiedingen aan coureurs die onder contract staan. Dergelijk gedrag zou hoe dan ook niet legaal zijn. Het volledige team blijft Jorge steunen gedurende zijn herstelproces en kijkt ernaar uit om hem weer op de baan te zien met de RS-GP", vervolgt Aprilia in de verklaring.

Met de zin over andere teams die zich moeten onthouden van het doen van aanbiedingen aan gecontracteerde rijders lijkt de fabrikant uit Noale zich te richten op Honda, dat als belangrijkste gegadigde wordt gezien om Martín aan te trekken als hij besluit bij Aprilia te vertrekken. Honda heeft tot op heden geen interesse kenbaar gemaakt in Martín en lijkt ook niet van plan om in actie te komen zolang de Spanjaard het conflict met Aprilia heeft opgelost en een vrij man is. Wel werd Aprilia-baas Massimo Rivola in Le Mans in de hospitality van Honda HRC gespot voor een gesprek met Hikaru Tsukamoto, zijn evenknie bij de Japanse fabrikant.

Meer over de situatie rond Martín:

Net binnen

Vorig artikel Yamaha-baas: "Razgatlioglu heeft kwaliteiten om in MotoGP te racen"
Volgend artikel Bajaj wil KTM redden met kapitaalinjectie en overname aandelen

Beste reacties