Overslaan naar hoofdinhoud

Mick Schumacher leunt op ervaren krachten voor eerste Indy 500

Mick Schumacher bereidt zich met hulp van ervaren teamgenoten en Indy 500-winnaars voor op zijn debuut in 'The Greatest Spectacle in Racing'.

Rijderscoach Ryan Briscoe, Mick Schumacher, Rahal Letterman Lanigan Racing Honda

Foto: Geoff Miller / Lumen via Getty Images

Midden in zijn rookieseizoen in de IndyCar Series met Rahal Letterman Lanigan Racing (RLL) heeft Mick Schumacher al kunnen leunen op mensen als veteraan Graham Rahal, rijderscoach en Indy 500-polesitter van 2012 Ryan Briscoe, en mede-teameigenaar en Indy 500-winnaar van 1986 Bobby Rahal.

Sinds de Indy 500 Open Test in april heeft Schumacher er echter nog een extra bron bij: tweevoudig Indy 500-winnaar Takuma Sato. De Japanner keert opnieuw eenmalig terug bij RLL, nadat hij vorig jaar de meeste ronden aan de leiding had gereden in de race.

Met de enorme hoeveelheid informatie die waarschijnlijk op Schumacher afkomt alsof hij uit een brandslang drinkt, is het interessant om te begrijpen hoe hij alles opneemt en toepast.

"Ik denk dat je probeert mee te nemen wat voor jou het beste werkt", zei Schumacher. "Ik heb veel gesproken met Graham, en vooral met Ryan. Hij stond natuurlijk bij mij op de pitmuur, dus dat was erg nuttig. Ik hoef niet terug te gaan naar deze jongens [wijzend naar Sato, Graham Rahal en teamgenoot Louis Foster] en met hen te praten terwijl zij in de auto zitten. Dat helpt zeker."

"Over het algemeen is het hele team er heel goed in geweest om mij niet te overladen met informatie. Ik denk dat dat ook een van de dingen is die mij meteen aan het begin is verteld: zorg ervoor dat je het terugbrengt tot wat echt belangrijk is. Veel mensen komen naar je toe en proberen je te helpen, wat heel aardig is. Het is geweldig om in zo'n positie te zitten. Ik denk dat het beter zo is dan andersom."

"Ja, ik heb veel geleerd", vervolgt de 27-jarige Duitser. "Het gaat er ook om die ervaring op te doen. Iedereen kan je vertellen hoe het voelt, maar uiteindelijk weet je het pas echt zodra je het zelf hebt ervaren."

"De eerste dag was echt niet geweldig. Ik voelde me behoorlijk ongemakkelijk in de auto. De volgende dag voelde het al een stuk beter. Het is vooruitgang. Natuurlijk hebben wind en omstandigheden veel invloed op hoe de auto aanvoelt. Dat heb ik zeker gemerkt."

 Mick Schumacher, Rahal Letterman Lanigan Racing Honda

 Mick Schumacher, Rahal Letterman Lanigan Racing Honda

Photo by: Penske Entertainment

Schumacher kwalificeerde zich als 27ste voor de 110e editie van "The Greatest Spectacle in Racing" van zondag. Daarmee was hij de beste rookie, nadat de tijd van AJ Foyt Racing-rookie Caio Collet werd geschrapt toen officials na de kwalificatie een probleem met diens auto ontdekten.

"Helaas voelde het alsof we tijdens de kwalificatie wat snelheid verloren", zei Schumacher, de zoon van zevenvoudig Formule 1-kampioen Michael Schumacher. "We zaten er niet helemaal bij. Ik denk dat er hier en daar een paar dingen waren die we gisteren ontdekten en misschien niet helemaal honderd procent waren."

"Met dat in het achterhoofd kijken we nu natuurlijk vooruit naar de race. Ik denk dat we goed begrijpen wat we moeten doen om daar beter te zijn en hopelijk door het veld naar voren te komen."

Lees ook:

Net binnen

Vorig artikel Newgarden snelste in laatste training voor Indianapolis 500
Volgend artikel Interview: VeeKay vol vertrouwen voor Indy 500: "Nog nooit zo klaar voor geweest als nu"

Beste reacties