Overslaan naar hoofdinhoud

ABT-teambaas noemt incident met team Max Verstappen 'onacceptabel'

De teambaas van Red Bull Team ABT heeft met verbazing gereageerd op het incident tussen de #84 Lamborghini en #3 Mercedes. Hij vindt dat er een straf uitgedeeld had moeten worden.

#3 Mercedes-AMG Team Verstappen Racing, Mercedes AMG GT3 EVO: Max Verstappen, Daniel Juncadella, Jules Gounon, Lucas Auer

Foto: Marc Fleury

Bij de start van de 24 uur van de Nürburgring zakte de #84 Lamborghini van Red Bull Team ABT naar de tweede plaats, al was dat mede door een valse start van de zusterauto met startnummer 130.

In de eerste chicane probeerde Dani Juncadella in de #3 Mercedes-AMG GT3 van Team Verstappen Racing meteen voorbij te gaan aan de Lamborghini, maar er was licht contact wat uiteindelijk leidde tot een lekke band bij de Lamborghini.

Zo begon de polesitter met een tegenvaller en flinke achterstand aan de race terwijl Juncadella zijn weg kon vervolgen. De wedstrijdleiding greep niet in en liet het incident dus onbestraft, tot onbegrip bij Red Bull Team ABT-teambaas Martin Tomczyk.

Lees meer:

"Vanuit mijn oogpunt is dat niet acceptabel", zegt Tomczyk over het incident. "Ik erger me aan het incident met de collega's in de Mercedes met startnummer 3. Hij reed in bocht 2 achterop ons, waardoor we een lekke band kregen. Daarom moesten we direct naar binnen en rijden we nu achter het veld aan."

"Dat is natuurlijk niet wat je wil en ik vind het ook niet juist dat daar geen straf voor wordt uitgedeeld. De race is lang, maar zoals gezegd: wanneer zulke incidenten gebeuren, is dat nooit prettig, omdat je daardoor vanaf het begin eigenlijk al min of meer uit de kopgroep wordt gehaald."

"Kleinste beetje contact"

Juncadella zelf is zich van geen kwaad bewust. "Toen ik de Audi eenmaal had ingehaald, wilde ik eerlijk gezegd geduldig blijven achter de Lamborghini's", verklaart de Spanjaard. "In bocht 2 zat ik gewoon aan de binnenkant, zonder echt een inhaalactie te proberen, en hij stuurde iets terug naar binnen."

Lees meer:

"We hadden het kleinste beetje contact, ik voelde eigenlijk nauwelijks iets", stelt hij. "Ik vind het vervelend voor hen dat ze daardoor een lekke band kregen. Dat is racen, soms zit het gewoon een beetje tegen. Ik zat op de verkeerde plek, maar ik denk niet dat ik iets verkeerd deed en ik denk ook niet dat hij iets verkeerd deed; het was gewoon ongelukkig. Voor ons gaat alles verder goed, dus ik kijk uit naar de lange race die nog voor ons ligt."

Net binnen

Vorig artikel Vliegende Verstappen ontsnapt ternauwernood aan crash in 24 uur van de Nürburgring
Volgend artikel Max Verstappen leidt 24 uur van de Nürburgring na drie uur, Vermeulen crasht

Beste reacties