Tim Mayer uit harde kritiek na terugtrekking uit FIA-verkiezing
Tim Mayer heeft zijn kandidatuur voor het FIA-presidentschap ingetrokken. Daarmee ligt de weg open voor een tweede termijn van huidig president Mohammed Ben Sulayem.
Foto: Clive Mason - Getty Images
Tim Mayer heeft zijn kandidatuur voor het voorzitterschap van de internationale autosportfederatie FIA officieel ingetrokken. De Amerikaan, die eerder als steward actief was, kan door een reglementsbepaling niet langer meedoen aan de verkiezing. Daardoor blijft zittend president Mohammed Ben Sulayem de enige overgebleven kandidaat en lijkt hij verzekerd van een tweede termijn.
Volgens de FIA-regels moet iedere presidentskandidaat bij zijn aanmelding een lijst indienen met vicevoorzitters voor sport uit elk van de zes wereldregio’s. In Zuid-Amerika is echter slechts één naam beschikbaar: die van Fabiana Ecclestone, de Braziliaanse echtgenote van voormalig F1-baas Bernie Ecclestone. Zij bevestigde eerder al haar steun aan Ben Sulayem. Daardoor kan niemand anders uit die regio worden voorgedragen.
Mayer spreekt van een “ondemocratisch proces”. Tijdens een persmoment in Austin, waar dit weekend de Grand Prix van de Verenigde Staten plaatsvindt, zei hij: “Er zal maar één kandidaat zijn, de zittende president. Dat is geen democratie, dat is de illusie van democratie. Tijdens onze FIA Forward-campagne hebben we gesproken over eerlijkheid, hervorming en integriteit – over het teruggeven van de FIA aan haar leden. Deze verkiezing en het gebrekkige proces erachter tonen hoe ver we van die idealen zijn afgedreven.”
De Amerikaan uitte verder zijn zorgen over de beperkte vertegenwoordiging uit Zuid-Amerika en Afrika, terwijl het totale aantal beschikbare leden is afgenomen van 40 in 2021 naar 29 in 2025. “Wat is er veranderd?”, vroeg Mayer zich af. “Hebben de aangesloten clubs plotseling hun interesse verloren om de sport vorm te geven? Of zijn ze overgehaald, onder druk gezet of iets beloofd om zich niet beschikbaar te stellen?” Hij vervolgt: “Wanneer verkiezingen al zijn beslist voordat er gestemd wordt, is dat geen democratie meer, maar theater.”
Hij verwees in zijn kritiek ook naar een onderzoek van de Universiteit Utrecht, waarin de FIA slechts 45 procent scoorde op de zogenoemde Sports Governance Observer Index. Volgens dat rapport concentreert de FIA te veel macht bij het presidentschap en ontbreekt het aan duidelijke waarborgen voor transparantie en verantwoording. Mayer zegt meerdere klachten te hebben ingediend bij de ethische commissie van de FIA. Hij omschreef de huidige situatie als “macht zonder remmen” en benadrukte dat de problemen niet nieuw zijn: “Dit is niet van de ene op de andere dag ontstaan, het is een proces dat al twee decennia gaande is.”
Of Mayer in 2029 opnieuw een gooi doet naar het voorzitterschap, is nog onbekend. “We blijven werken aan een FIA waarin democratie, dienstbaarheid en partnerschap geen illusie zijn, maar dagelijkse waarden die onze federatie kenmerken”, sloot hij af.
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties