Brown over kapotte Honda-motor: “We kunnen niet zo bezig blijven”
McLaren-CEO Zak Brown weet niet of zijn team het nog veel langer vol kan houden dat de motoren van Honda steeds kapot gaan, na opnieuw een uitvalbeurt voor Fernando Alonso in Canada.
Alonso reed een sterke openingsfase voor hij een late pitstop maakte. Daarna leek hij op weg naar de tiende plaats tot hij zijn auto aan de kant moest zetten in de hairpin, waarop hij een verrassingsbezoek bracht aan het publiek op de tribunes. De Spanjaard lijkt gridstraffen te krijgen voor de volgende race in Baku, wanneer een nieuwe wissel van turbo of MGU-H een straf oplevert. Jenson Button kreeg twee weken geleden de eerste straffen al bij zijn eenmalige optreden in Monaco.
Het uitvallen van Alonso in Montreal heeft de druk op de relatie tussen McLaren en Honda verder opgevoerd. “Fernando reed weer als een wereldkampioen en opnieuw liet de power unit hem in de steek”, zegt een hevige balende Brown tegen Motorsport.com. “Het is weer hetzelfde verhaal. Het is iets dat opgelost moet worden, want zo kunnen we niet bezig blijven. Het was duidelijk dat hij ons eerste punt van het seizoen ging pakken. Het was goed om Stoffel [Vandoorne] de finish te zien halen, maar ik ben sprakeloos. We dachten dat we eindelijk ons eerste punt gingen halen en dan een paar ronden voor het einde wéér problemen. Zowel vermogen als betrouwbaarheid zijn heel slecht."
Brown verwacht dat Alonso in Baku een gridstraf zal krijgen, een frustrerende vaststelling: “Het is deprimerend. Om te weten dat we achteraan moeten starten nog voordat het weekend goed en wel begonnen is, is niet hoe wij willen racen. Alles wat we kunnen doen, is blijven pushen met ontwikkelingen. Niets verandert het resultaat van vandaag. Maar zoals gezegd, wij moeten de zaken op orde brengen en dit was opnieuw een race waarin ons dat niet is gelukt.”
Gevraagd of de recente kritiek van McLaren op de motorleverancier bedoeld was als een boodschap voor het management van Honda, zei Brown: “Ik denk dat het belangrijk is dat we om tafel gezeten hebben dit weekend. Dit was de eerste keer dat McLaren zijn mening heeft gegeven. Ik wil mezelf niet herhalen, ik denk niet dat dat iets verandert, maar het versterkt wel onze positie.”
Ook Honda weet dat er iets moet gebeuren, denkt Brown. “Zij zijn gefrustreerd en zijn radeloos. Ik denk dat 400 miljoen mensen gezien hebben wat er gebeurd is, dus ik denk dat we verder niet hoeven te communiceren wat er gebeurde. Ik weet niet wat het bestuur van Honda denkt, maar ik denk dat iedereen hetzelfde denkt. We moeten hard werken en oplossingen vinden. Op dit moment hebben we nog geen oplossingen.”
Brown gaf de suggestie dat McLaren aankomende zomer een beslissing neemt over de plannen voor 2018. “We zullen zien waar we dan staan.”
Via onze Formule 1-verslaggever Adam Cooper
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties