Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

F1-update: Max Verstappen verrast met tweede startplek in Monaco, waarom viel Ferrari tegen?

Formule 1
GP van Monaco
F1-update: Max Verstappen verrast met tweede startplek in Monaco, waarom viel Ferrari tegen?

Waarom Norris al rekening hield met 'reality check' in Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Waarom Norris al rekening hield met 'reality check' in Monaco

Alonso haalt opnieuw uit: "Praten nu al over 2030, dat zegt alles"

Formule 1
GP van Monaco
Alonso haalt opnieuw uit: "Praten nu al over 2030, dat zegt alles"

Leclerc wijst naar nieuw Ferrari-probleem: "Hebben een oplossing"

Formule 1
GP van Monaco
Leclerc wijst naar nieuw Ferrari-probleem: "Hebben een oplossing"

McLaren grijpt terug op oude vleugel, maar Piastri ziet kernprobleem

Formule 1
GP van Monaco
McLaren grijpt terug op oude vleugel, maar Piastri ziet kernprobleem

Verstappen na sterke F1-kwalificatie: "Ik voelde me eindelijk weer mezelf in de auto"

Formule 1
GP van Monaco
Verstappen na sterke F1-kwalificatie: "Ik voelde me eindelijk weer mezelf in de auto"

Hamilton begrijpt niet waarom Ferrari tempo verloor in Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Hamilton begrijpt niet waarom Ferrari tempo verloor in Monaco

Wolff waarschuwt Antonelli voor Verstappen: "Maak je zo breed als een autobus"

Formule 1
GP van Monaco
Wolff waarschuwt Antonelli voor Verstappen: "Maak je zo breed als een autobus"
Breaking news

Brown over kapotte Honda-motor: “We kunnen niet zo bezig blijven”

McLaren-CEO Zak Brown weet niet of zijn team het nog veel langer vol kan houden dat de motoren van Honda steeds kapot gaan, na opnieuw een uitvalbeurt voor Fernando Alonso in Canada.

Fernando Alonso, McLaren MCL32
Zak Brown, directeur McLaren
Zak Brown, directeur McLaren
Fernando Alonso, McLaren MCL32
Fernando Alonso, McLaren MCL32, Stoffel Vandoorne, McLaren MCL32
Fernando Alonso, McLaren MCL32, Stoffel Vandoorne, McLaren MCL32
Fernando Alonso, McLaren MCL32
Stoffel Vandoorne, McLaren MCL32, Jolyon Palmer, Renault Sport F1 Team RS17

Alonso reed een sterke openingsfase voor hij een late pitstop maakte. Daarna leek hij op weg naar de tiende plaats tot hij zijn auto aan de kant moest zetten in de hairpin, waarop hij een verrassingsbezoek bracht aan het publiek op de tribunes. De Spanjaard lijkt gridstraffen te krijgen voor de volgende race in Baku, wanneer een nieuwe wissel van turbo of MGU-H een straf oplevert. Jenson Button kreeg twee weken geleden de eerste straffen al bij zijn eenmalige optreden in Monaco.

Het uitvallen van Alonso in Montreal heeft de druk op de relatie tussen McLaren en Honda verder opgevoerd. “Fernando reed weer als een wereldkampioen en opnieuw liet de power unit hem in de steek”, zegt een hevige balende Brown tegen Motorsport.com. “Het is weer hetzelfde verhaal. Het is iets dat opgelost moet worden, want zo kunnen we niet bezig blijven. Het was duidelijk dat hij ons eerste punt van het seizoen ging pakken. Het was goed om Stoffel [Vandoorne] de finish te zien halen, maar ik ben sprakeloos. We dachten dat we eindelijk ons eerste punt gingen halen en dan een paar ronden voor het einde wéér problemen. Zowel vermogen als betrouwbaarheid zijn heel slecht."

Brown verwacht dat Alonso in Baku een gridstraf zal krijgen, een frustrerende vaststelling: “Het is deprimerend. Om te weten dat we achteraan moeten starten nog voordat het weekend goed en wel begonnen is, is niet hoe wij willen racen. Alles wat we kunnen doen, is blijven pushen met ontwikkelingen. Niets verandert het resultaat van vandaag. Maar zoals gezegd, wij moeten de zaken op orde brengen en dit was opnieuw een race waarin ons dat niet is gelukt.”

Gevraagd of de recente kritiek van McLaren op de motorleverancier bedoeld was als een boodschap voor het management van Honda, zei Brown: “Ik denk dat het belangrijk is dat we om tafel gezeten hebben dit weekend. Dit was de eerste keer dat McLaren zijn mening heeft gegeven. Ik wil mezelf niet herhalen, ik denk niet dat dat iets verandert, maar het versterkt wel onze positie.”

Ook Honda weet dat er iets moet gebeuren, denkt Brown. “Zij zijn gefrustreerd en zijn radeloos. Ik denk dat 400 miljoen mensen gezien hebben wat er gebeurd is, dus ik denk dat we verder niet hoeven te communiceren wat er gebeurde. Ik weet niet wat het bestuur van Honda denkt, maar ik denk dat iedereen hetzelfde denkt. We moeten hard werken en oplossingen vinden. Op dit moment hebben we nog geen oplossingen.”

Brown gaf de suggestie dat McLaren aankomende zomer een beslissing neemt over de plannen voor 2018. “We zullen zien waar we dan staan.”

Via onze Formule 1-verslaggever Adam Cooper

Net binnen

Vorig artikel Horner over geen grote motorupgrade in 2017: “Niets verbaast me meer”
Volgend artikel Permane over mogelijke F1-comeback Kubica: “De snelheid is er”

Beste reacties