Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Hülkenberg verklaart bizarre oorzaak uitvalbeurt: "Nog nooit meegemaakt"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hülkenberg verklaart bizarre oorzaak uitvalbeurt: "Nog nooit meegemaakt"

Colapinto teruggezet naar P10 na straf voor gele vlag in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Colapinto teruggezet naar P10 na straf voor gele vlag in Barcelona

Elkann prijst Hamilton en Ferrari na emotionele zege in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Elkann prijst Hamilton en Ferrari na emotionele zege in Barcelona

Vasseur: "Hamilton had ook zonder VSC de race gewonnen"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Vasseur: "Hamilton had ook zonder VSC de race gewonnen"

Foto's: De zondag van de F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië in beeld

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Foto's: De zondag van de F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië in beeld

De Vries keek slotfase Le Mans niet: "Ik bleef maar kleding opvouwen"

WEC
24 uur van Le Mans
De Vries keek slotfase Le Mans niet: "Ik bleef maar kleding opvouwen"

Russell zet vraagtekens bij Mercedes-strategie na GP Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Russell zet vraagtekens bij Mercedes-strategie na GP Barcelona

Verstappen na P4 in Barcelona: "Komen op alle vlakken net tekort"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Verstappen na P4 in Barcelona: "Komen op alle vlakken net tekort"
Breaking news

Williams hanteert "heel ander proces" voor bouw 2019-auto

Williams kiest voor volgend seizoen een andere aanpak bij het ontwerpen van de Formule 1-wagen voor 2019. Het team heeft volgens coureur Sergey Sirotkin geleerd van de problemen die dit seizoen optraden.

Sergey Sirotkin, Williams FW41

Een aantal fundamentele misstappen met de Williams zorgden ervoor dat het team dit seizoen het tempo niet kan volgen. Onder andere de keuze voor agressieve sidepods te gaan heeft gezorgd dat de wagen in de bochten minder goed is dan de directe concurrenten. Williams heeft bovendien in de personele sfeer een aantal veranderingen aangebracht om zo de fouten die men dit seizoen begaan is te herstellen.

Sirotkin zei: “Het is voornamelijk gebaseerd op een aantal fundamentele dingen en het proces van het bouwen van de auto. Het is daar allemaal begonnen en dat is waarom het zo lang geduurd heeft om de problemen te begrijpen en het op te lossen. Ik denk dat we veel geleerd hebben over de procedure, ik denk dat de aanpak voor de bouw van de nieuwe wagen nu een stuk anders gaan zijn. Daarmee kunnen we de problemen van het afgelopen seizoen vermijden en hopelijk kunnen we dan beter presteren.”

Sirotkin is nog niet bevestigd voor een tweede seizoen bij Williams, maar is gedurende dit seizoen relatief vaak in de fabriek in Grove geweest. De Russische coureur heeft laten weten graag nog een seizoen bij Williams te willen blijven en is onder de indruk van de bezoeken die hij bracht aan het hoofdkwartier van de renstal. “Ik wil niet te optimistisch zijn, maar het lijkt nu al een stap beter te zijn”, zei Sirotkin. “De situatie is nu al hetzelfde als vorig jaar, maar dan met de huidige auto. Het is een stap vooruit. Ik zal niet zeggen dat we direct 100 procent zijn, maar het lijkt erop dat we een les geleerd hebben.”

Volgens technisch directeur Paddy Lowe was het “helemaal terecht” dat Williams de aanpak voor 2019 moest veranderen om verbeteringen te zien in de data. “We gaan niet zomaar hetzelfde doen en zeggen dat we een goede stap maken”, zei Lowe. “We moeten de zaken op een andere manier aanpakken. Het is niet eenvoudig om zoiets te keren. Het is de aard van de competitie. Er zijn geen zaken die we op een presenteerblaadje krijgen, maar ik heb het vertrouwen dat we in de juiste richting werken op dit moment.”

Met medewerking van Oleg Karpov en Scott Mitchell

Sergey Sirotkin, Williams FW41

Sergey Sirotkin, Williams FW41

Foto: Zak Mauger / LAT Images

Net binnen

Vorig artikel De Ferran: "Moet soms mijn woede beheersen bij McLaren"
Volgend artikel F1 plaatst extra kerbstones op COTA: Verstappen-move niet langer mogelijk

Beste reacties