Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

F1-update: Verstappen kan kwalificatieresultaat niet verklaren, bandenchaos in Barcelona?

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1-update: Verstappen kan kwalificatieresultaat niet verklaren, bandenchaos in Barcelona?

Hamilton: "Ik heb voor de kwalificatie iets gedaan wat ik anders nooit doe"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hamilton: "Ik heb voor de kwalificatie iets gedaan wat ik anders nooit doe"

24 uur van Le Mans, 20.00 uur: Toyota breidt voorsprong verder uit

WEC
24 uur van Le Mans
24 uur van Le Mans, 20.00 uur: Toyota breidt voorsprong verder uit

Hadjar baalt na kwalificatie: "Verschil met P3 is deprimerend"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hadjar baalt na kwalificatie: "Verschil met P3 is deprimerend"

De nieuwe aanpak van Marc Márquez na zijn schouderblessure

MotoGP
GP van Hongarije
De nieuwe aanpak van Marc Márquez na zijn schouderblessure

Wolff: "Als Hamilton leidt na de start, wordt het lastig"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Wolff: "Als Hamilton leidt na de start, wordt het lastig"

Foto's: De zaterdag van de F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië in beeld

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Foto's: De zaterdag van de F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië in beeld

Verstappen verrast zichzelf: "P5 beter dan verwacht"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Verstappen verrast zichzelf: "P5 beter dan verwacht"

Williams vreest niet voor problemen binnen team met Albon en Sainz

Williams-teambaas James Vowles maakt zich geen zorgen om de samenwerking tussen Alexander Albon en Carlos Sainz. Hij verwacht dat het duo het team juist vooruit zal stuwen.

1020431722-SUT-20241027-GP2420_134209DSC_6091

Williams sloeg vorig jaar een grote slag door Carlos Sainz in te lijven, nadat bekend was geworden dat hij zijn zitje bij Ferrari moest afstaan aan Lewis Hamilton. Teams als Sauber (dat volgend jaar als Audi verder gaat) en Alpine waren in die strijd om Sainz verwikkeld, maar uiteindelijk bleek Williams het beste aanbod te hebben. Zo heeft Williams in Albon en Sainz een op papier zeer sterk rijderspaar, en dat terwijl het team in 2024 slechts negende eindigde bij de constructeurs. Echter, het past wel bij de duidelijke ambities van Williams om de weg naar voren weer in te zetten. 

Net als Albon wordt Sainz als teamspeler gezien en Vowles rekent er dan ook op dat die 'apolitieke' houding van beide coureurs zal bijdragen aan eerlijke inzichten en leiderschap binnen het team. "Het geweldige van Carlos en Alex is dat beide niet echt politiek ingesteld zijn, ze willen gewoon dat de auto snel is en zij willen zo goed mogelijk presteren binnen die omgeving", zegt Vowles tegen Motorsport.com. "Ze zijn allebei bekend met de uitdagingen van 2025, maar de echte crux is vooruitkijken naar wat we in 2026 samen hebben."

"Dus wat ik verwacht is inzicht in waar we sterk zijn, ten opzichte van wat ik al geloof en wat Alex al gelooft", vervolgt Vowles. "Wat ik verwacht is leiderschap dat in staat is om met een paar woorden het team in de juiste richting te duwen, terwijl we vooruitgaan als organisatie. Wat ik verwacht is een individu dat alles geeft wanneer een race begint, omdat we hier zijn om dit team succesvol te maken."

Racen toegestaan

Volgens Vowles was het nota bene Albon die actief aandrong bij het team om Sainz naar het team te halen. Albon is immers ook wel toe aan een uitdaging bij Williams, waar hij met Nicholas Latifi en Logan Sargeant tot nu toe weinig strijd heeft gehad. "Wat ik zo leuk vind aan Alex, is dat hij een leider is", stelt Vowles. "Wanneer het moeilijk wordt, stapt hij naar voren, ongeacht de omstandigheden, en neemt hij het team op sleeptouw. Hij was degene die ons aanmoedigde om Carlos te halen, omdat hij niet bang is voor een uitdaging en wil dat we succesvol zijn. Hij had zelf een frustrerend jaar. Maar ik denk dat hij dit jaar op reset drukt, opnieuw begint en vanaf het begin sterk zal zijn."

Albon heeft in Sainz zijn sterkste teamgenoot tot dusver bij Williams, maar Vowles maakt zich geen zorgen dat de twee het met elkaar aan de stok zullen krijgen op de baan - mede door de mindere prestaties van het team. "Vecht Carlos hard? Ja. Maar doet hij dat op nette manier? Ook ja. Ze zijn beide van het heel net racen. Ze rijden niet de banden van elkaars auto. Als de een sneller is dan de ander, kunnen ze tegen elkaar racen. En wij zitten ook in die situatie. Wat ik altijd als regel heb gehad, is dat het toegestaan is om te racen. Het is geen probleem om te racen, maar je raakt elkaar niet, je duwt elkaar niet van de baan. Je doet het als een sportman, je doet het netjes en met respect voor het merk dat je vertegenwoordigt."

Bij Ferrari was er op dat vlak soms wel wat onenigheid, zoals op boordradio's van Charles Leclerc en Sainz bleek. Zo was Leclerc niet gecharmeerd van Sainz' acties in Las Vegas, waar hij zijn teamgenoot niet voorbij liet terwijl dat wel de opdracht was. "Als ik naar [Sainz en Leclerc] kijk, dan was er de laatste paar races wat gebrabbel op de radio", merkt Vowles op. "Dat is normaal. Eén coureur zal altijd gefrustreerd zijn door de situatie."

"Zolang je maar de juiste omgeving creëert waarin ze weten dat dit de manier is waarop we tegen elkaar kunnen racen", voegt Vowles toe. "En er zullen punten zijn waarop ik zeg: dat kan niet. We moeten dit resultaat in de wacht slepen, want het resultaat is belangrijker dan waar je individueel eindigt. Dat is een heel andere situatie. Maar als je twee coureurs hebt die elkaar pushen, dan haal je normaliter ook het maximale uit hen", besluit de teambaas. 

Lees meer:

Net binnen

Vorig artikel Alpine kan zich 'nergens achter verschuilen' onder nieuwe F1-regels 2026
Volgend artikel Smedley prijst samenwerking tussen Lambiase en Verstappen

Beste reacties