Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

González slaat toe met Moto2-zege Hongarije, punten voor Van den Goorbergh

Moto2
Balaton Park
González slaat toe met Moto2-zege Hongarije, punten voor Van den Goorbergh

"Een blije coureur rijdt snelle rondetijden": Bono over talent Antonelli

Formule 1
GP van Monaco
"Een blije coureur rijdt snelle rondetijden": Bono over talent Antonelli

BMW wil na Spa-dubbelslag ook op Le Mans voor verrassing zorgen

WEC
24 uur van Le Mans
BMW wil na Spa-dubbelslag ook op Le Mans voor verrassing zorgen

Bortoleto hard voor zichzelf na fout: "Misschien was ik te enthousiast"

Formule 1
GP van Monaco
Bortoleto hard voor zichzelf na fout: "Misschien was ik te enthousiast"

Hadjar met 'gemengde gevoelens' na F1-kwalificatie Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Hadjar met 'gemengde gevoelens' na F1-kwalificatie Monaco

Waarom zoveel F1-coureurs in Monaco wonen: meer dan alleen belastingvoordeel

Formule 1
GP van Monaco
Waarom zoveel F1-coureurs in Monaco wonen: meer dan alleen belastingvoordeel

Uitslag: Warm-up MotoGP Grand Prix van Hongarije

MotoGP
GP van Hongarije
Uitslag: Warm-up MotoGP Grand Prix van Hongarije

Legt Balaton Park zwakte Aprilia bloot? "Kunnen motor niet optimaal benutten"

MotoGP
GP van Hongarije
Legt Balaton Park zwakte Aprilia bloot? "Kunnen motor niet optimaal benutten"

Opgehelderd: Waarom Formule 1-wedstrijdleider Charlie Whiting de start afbrak

F1-wedstrijdleider Charlie Whiting heeft opheldering gegeven over de afgebroken start van de Grand Prix van Australië, eerder vandaag in Albert Park in Melbourne.

Sebastian Vettel, Ferrari SF70H, na een afgebroken start

De oorspronkelijke start werd door Whiting afgebroken en de rijders moesten nogmaals een opwarmronde afleggen. Dat besluit nam de wedstrijdleider nadat Sergio Perez in eerste instantie op de verkeerde gridpositie plaatsnam en er een waarschuwingssignaal van een baanpost bij de Toro Rosso van Daniil Kvyat binnenkwam. Daardoor was Whiting niet overtuigd van de veiligheid en besloot hij de start af te breken.

“Ik brak de start af want er was enige onzekerheid en ik wil er altijd zeker van zijn - of zo zeker mogelijk - dat alles in orde is wanneer ik op de startknop druk”, legde Whiting uit aan Motorsport.com. “Ten eerste had Perez de verkeerde positie ingenomen. Na een paar seconden begon hij voorwaarts te bewegen. Op hetzelfde moment drukte de baanpost die verantwoordelijk was voor het lichtpaneel naast de auto van Kvyat op de gele knop, wat een probleem aanduidt. Ik en mijn collega’s in de controletoren konden geen probleem ontdekken, maar het leek me de meest veilige optie om de race af te breken en de rijders nog een opwarmronde te laten rijden.”

Bibbers bij de baanpost

Het was niet duidelijk waarom de baanpost bij Kvyat op de waarschuwingsknop had gedrukt: “Op de videobeelden bleek dat er niets aan de hand was met de auto van Kvyat. Hij gebaarde ook niet”, vervolgde Whiting. “Misschien waren het de zenuwen van de baanpost. Dat verklaart niet volledig waarom de knop werd ingedrukt, maar onder druk doen mensen soms onverklaarbare dingen. Het belangrijkste is dat het onzeker was of het veilig genoeg was om de start door te laten gaan. Geen enkele rijder leek een fout te hebben gemaakt dus het was niet noodzakelijk om iemand vanuit de pitstraat te laten vertrekken.”

Met medewerking van onze Formule 1-verslaggever Jonathan Noble

 

Net binnen

Vorig artikel Räikkönen niet helemaal tevreden: "Maar de basis is sterk"
Volgend artikel Toro Rosso blaakt van zelfvertrouwen na dubbele puntenfinish

Beste reacties