Waarschuwing voor Red Bull nadat Max Verstappen handdoek uit cockpit gooide
Red Bull Racing heeft een waarschuwing ontvangen nadat Max Verstappen een handdoek weggooide tijdens de tweede F1-training in Hongarije. De Nederlander stelde het zo veilig mogelijk te hebben gedaan.
Foto: Zak Mauger / LAT Images via Getty Images
Naast de veertiende plek van Max Verstappen sprong er tijdens de tweede vrije training ook nog iets anders in het oog. De regerend wereldkampioen gooide in bocht 3 namelijk een handdoek uit de cockpit, waar de stewards na afloop van de sessie nog naar wilden kijken. Verstappen liet na het uitstappen al meteen weten dat hij het ongemak zo veilig mogelijk heeft opgelost.
"Dat was gewoon een handdoek die je normaal voor je gezicht gebruikt als je terugkomt, maar die handdoek lag nog in mijn auto. Om te voorkomen dat die misschien tussen mijn voeten zou komen en dat het gevaarlijk zou worden, reed ik naast de ideale racelijn en probeerde ik die handdoek zo veilig mogelijk weg te gooien", sprak de Red Bull-coureur. "Ik denk dat de stewards dat wel begrijpen."
Stewards leggen de verantwoordelijkheid bij het team
Dat laatste blijkt grotendeels te kloppen. Zo is Verstappen niet bestraft door de FIA, maar hebben de stewards het team - Red Bull Racing dus - sec een waarschuwing gegeven. "De stewards hebben geluisterd naar de bestuurder van auto nummer 1 (Max Verstappen) en een vertegenwoordiger van het team. Verder hebben de stewards videobeelden bekeken", valt in het document te lezen. "Kort nadat auto 1 uit de pitbox was gereden, viel te zien dat de coureur van auto 1 een handdoek uit de cockpit gooide. De coureur legde uit dat terwijl hij nog in de pitbox stond, de handdoek van zijn schoot naar de zijkant van de stoel was gegleden. Het team wist daardoor niet dat de handdoek in de cockpit was achtergebleven."
"Toen de coureur zich realiseerde dat de handdoek nog in de auto lag, ging hij naar de rechterkant van de baan [van de ideale racelijn af] en probeerde hij de handdoek zo ver mogelijk van de auto en de baan te gooien. De stewards concluderen echter dat de handdoek tussen de voeten van de coureur had kunnen belanden, wat het vermogen van de coureur om de auto veilig te besturen had belemmerd. Daardoor is de auto in een onveilige conditie de baan opgestuurd", leggen de stewards de schuld bij het team. Een zware straf achten ze echter overbodig. "De stewards zijn van mening dat dit voorval anders is dan een hard (en dus potentieel gevaarlijk) voorwerp in de cockpit. Dit is minder ernstig dan een dergelijk geval, waardoor er een waarschuwing aan het team wordt gegeven."
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties