Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Alonso wil GP van Monaco ondanks punt zo snel mogelijk vergeten

Formule 1
GP van Monaco
Alonso wil GP van Monaco ondanks punt zo snel mogelijk vergeten

Russell geeft F1-titelstrijd niet op: "Kan nog kampioen worden"

Formule 1
GP van Monaco
Russell geeft F1-titelstrijd niet op: "Kan nog kampioen worden"

MotoGP bereikt akkoord over nieuwe Concorde Agreement

MotoGP
MotoGP bereikt akkoord over nieuwe Concorde Agreement

Wolff verklaart Mercedes-blunder achter Russells strafchaos

Formule 1
GP van Monaco
Wolff verklaart Mercedes-blunder achter Russells strafchaos

Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

MotoGP
GP van Hongarije
Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Formule 1
GP van Monaco
Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Formule 1
GP van Monaco
Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

Waarschuwing voor Red Bull nadat Max Verstappen handdoek uit cockpit gooide

Red Bull Racing heeft een waarschuwing ontvangen nadat Max Verstappen een handdoek weggooide tijdens de tweede F1-training in Hongarije. De Nederlander stelde het zo veilig mogelijk te hebben gedaan.

Max Verstappen, Red Bull Racing

Foto: Zak Mauger / LAT Images via Getty Images

Naast de veertiende plek van Max Verstappen sprong er tijdens de tweede vrije training ook nog iets anders in het oog. De regerend wereldkampioen gooide in bocht 3 namelijk een handdoek uit de cockpit, waar de stewards na afloop van de sessie nog naar wilden kijken. Verstappen liet na het uitstappen al meteen weten dat hij het ongemak zo veilig mogelijk heeft opgelost.

"Dat was gewoon een handdoek die je normaal voor je gezicht gebruikt als je terugkomt, maar die handdoek lag nog in mijn auto. Om te voorkomen dat die misschien tussen mijn voeten zou komen en dat het gevaarlijk zou worden, reed ik naast de ideale racelijn en probeerde ik die handdoek zo veilig mogelijk weg te gooien", sprak de Red Bull-coureur. "Ik denk dat de stewards dat wel begrijpen."

Stewards leggen de verantwoordelijkheid bij het team

Dat laatste blijkt grotendeels te kloppen. Zo is Verstappen niet bestraft door de FIA, maar hebben de stewards het team - Red Bull Racing dus - sec een waarschuwing gegeven. "De stewards hebben geluisterd naar de bestuurder van auto nummer 1 (Max Verstappen) en een vertegenwoordiger van het team. Verder hebben de stewards videobeelden bekeken", valt in het document te lezen. "Kort nadat auto 1 uit de pitbox was gereden, viel te zien dat de coureur van auto 1 een handdoek uit de cockpit gooide. De coureur legde uit dat terwijl hij nog in de pitbox stond, de handdoek van zijn schoot naar de zijkant van de stoel was gegleden. Het team wist daardoor niet dat de handdoek in de cockpit was achtergebleven."

"Toen de coureur zich realiseerde dat de handdoek nog in de auto lag, ging hij naar de rechterkant van de baan [van de ideale racelijn af] en probeerde hij de handdoek zo ver mogelijk van de auto en de baan te gooien. De stewards concluderen echter dat de handdoek tussen de voeten van de coureur had kunnen belanden, wat het vermogen van de coureur om de auto veilig te besturen had belemmerd. Daardoor is de auto in een onveilige conditie de baan opgestuurd", leggen de stewards de schuld bij het team. Een zware straf achten ze echter overbodig. "De stewards zijn van mening dat dit voorval anders is dan een hard (en dus potentieel gevaarlijk) voorwerp in de cockpit. Dit is minder ernstig dan een dergelijk geval, waardoor er een waarschuwing aan het team wordt gegeven."

Lees meer:

Net binnen

Vorig artikel Max Verstappen na extreem lastige dag: "Moeten dit echt begrijpen, want niks werkte"
Volgend artikel Norris zelfverzekerd na sterke vrijdag: "Weet wat ik van de auto wil"

Beste reacties