Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Wolff verklaart Mercedes-blunder achter Russells strafchaos

Formule 1
GP van Monaco
Wolff verklaart Mercedes-blunder achter Russells strafchaos

Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

MotoGP
GP van Hongarije
Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Formule 1
GP van Monaco
Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Formule 1
GP van Monaco
Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

MotoGP
MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

MotoGP
GP van Hongarije
Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

Waarom McLaren denkt dat Hamilton en Verstappen sowieso sneller waren in Canada

Teambaas Andrea Stella stelt dat McLaren zonder de verkeerde bandenkeuze en betrouwbaarheidsproblemen ook niet op het podium was geëindigd in de Grand Prix van Canada. Volgens hem worstelde McLaren met de omstandigheden.

Lando Norris, McLaren

Foto: Guido De Bortoli / LAT Images via Getty Images

Waar Lando Norris zaterdag een zitje op de eerste rij had bij het Mercedes-duel tussen George Russell en Kimi Antonelli en uiteindelijk als tweede over de streep kwam in de sprintrace, heeft de belangrijkste race van het weekend een heel ander beeld getoond. McLaren leek vanaf de tweede startrij een goede uitgangspositie te hebben om Mercedes wederom uit te dagen, maar zondag ging alles mis voor het team in papaja.

"Hier in Canada hebben we problemen gehad op vrijwel alle gebieden van het racen, van de sportieve kant tot betrouwbaarheid en een touché. Er valt dus veel te analyseren en te evalueren", erkende Stella na afloop.

Die sportieve kant betreft logischerwijs de keuze om op intermediates te starten, waarna de dag van kwaad tot erger is gegaan door de aanrijding van Oscar Piastri met Alexander Albon en het versnellingsbakprobleem waardoor Lando Norris moest opgeven.

Door die problemen heeft McLaren het ware beeld van de upgrades ook nog niet kunnen tonen, deel twee van het Miami-pakket. Vrijdag besloot het team de nieuwe voorvleugel tijdelijk te parkeren en terug te gaan naar een oudere specificatie en voor overige onderdelen is het beeld volgens Stella tweeledig.

"Dit sprintweekend heeft twee fases gekend. Tot aan de hoofdrace kunnen we zeggen dat de auto goed leek te presteren", reageerde Stella op een vraag van Motorsport.com. "We leken slechts enkele tienden achter Mercedes te zitten, dat nog altijd de beste auto heeft. Maar waarschijnlijk hebben wij nu de op één na beste auto en dat was bemoedigend."

De McLaren MCL40 kwam in koelere omstandigheden minder goed uit de verf, zag Andrea Stella.

De McLaren MCL40 kwam in koelere omstandigheden minder goed uit de verf, zag Andrea Stella.

Foto door: Ryan Pierse / Getty Images

In de koude omstandigheden van zondag, waarin het een behoorlijke uitdaging was voor iedereen om de voorbanden op temperatuur te krijgen, kwam de McLaren-auto volgens Stella echter niet meer uit de verf. "Los van de problemen met de banden of andere zaken denk ik niet dat we, zelfs toen we vrije lucht hadden, een competitief tempo hebben laten zien. We zaten niet meer op het niveau dat we tot zondag hadden laten zien. Dat kan ik alleen maar toeschrijven aan een gebrek aan bandentemperatuur. De coureurs bleven maar blokkeren, schoten rechtdoor en kregen de voorbanden simpelweg niet aan de praat."

De MCL40 heeft volgens Stella meer moeite met die specifieke omstandigheden dan rivalen, net zoals dat in het middenveld volgens Gabriel Bortoleto voor Audi geldt. Het betekent dat Stella van mening is dat Lewis Hamilton en Max Verstappen ook in een direct gevecht sneller waren geweest dan beide McLarens, ondanks dat Verstappen in de tweede stint ook worstelde met de temperatuur van zijn voorbanden.

"Ik zou zeggen dat zelfs in een normale race, een race waarin we geen problemen hadden gehad, ik niet zeker weet of we vandaag het tempo hadden van de andere auto's die om het podium streden. Dat zeg ik puur afgaande op de ronden in vrije lucht, toen we de mogelijkheid hadden om het volledige potentieel te tonen."

Piastri te gretig na strategische fout van het team

In de daadwerkelijke situatie na de vroege pitstops voor slicks was een puntenfinish volgens Stella het hoogst haalbare. Norris had de race door het versnellingsbakprobleem in geen enkel scenario kunnen uitrijden, terwijl Piastri te veel wilde forceren na de strategische fout van het team.

"Wat zijn incident betreft: de stewards hebben daar een straf voor uitgedeeld en dat is terecht. Ik denk niet dat er meer over te zeggen valt. Het was een inschattingsfout van Oscar. Er zal ongetwijfeld ook druk zijn geweest om terrein goed te maken, maar uiteindelijk is hij bestraft door de stewards en ook door schade aan zijn auto. Zoals ik al zei: achteraf gezien waren punten mogelijk geweest, maar vandaag hadden we simpelweg niet het tempo om ons naar voren te vechten."

Bekijk: F1-update: Red Bull reageert op uitspraken Max Verstappen, kostbare DNF van Russell in Canada

Meer McLaren-nieuws:

Net binnen

Vorig artikel Dit is de reden waarom Alonso in de F1 Grand Prix Canada moest opgeven
Volgend artikel Alpine blijft zoeken naar oplossing voor mysterieuze problemen Gasly

Beste reacties