Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Hülkenberg verklaart bizarre oorzaak uitvalbeurt: "Nog nooit meegemaakt"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hülkenberg verklaart bizarre oorzaak uitvalbeurt: "Nog nooit meegemaakt"

Colapinto teruggezet naar P10 na straf voor gele vlag in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Colapinto teruggezet naar P10 na straf voor gele vlag in Barcelona

Elkann prijst Hamilton en Ferrari na emotionele zege in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Elkann prijst Hamilton en Ferrari na emotionele zege in Barcelona

Vasseur: "Hamilton had ook zonder VSC de race gewonnen"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Vasseur: "Hamilton had ook zonder VSC de race gewonnen"

Foto's: De zondag van de F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië in beeld

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Foto's: De zondag van de F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië in beeld

De Vries keek slotfase Le Mans niet: "Ik bleef maar kleding opvouwen"

WEC
24 uur van Le Mans
De Vries keek slotfase Le Mans niet: "Ik bleef maar kleding opvouwen"

Russell zet vraagtekens bij Mercedes-strategie na GP Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Russell zet vraagtekens bij Mercedes-strategie na GP Barcelona

Verstappen na P4 in Barcelona: "Komen op alle vlakken net tekort"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Verstappen na P4 in Barcelona: "Komen op alle vlakken net tekort"
Formule 1 Williams presentatie

Waarom Albon in 'spannendste seizoen in F1 tot nu toe' gelooft

Williams-coureur Alexander Albon verwacht dat de strijd tussen teams in de Formule 1 nog groter wordt dan vorig jaar het geval was.

Alex Albon, Williams Racing

In 2024 waren de onderlinge verschillen tussen teams bijzonder klein. Zo streden Ferrari, McLaren, Mercedes en Red Bull Racing vooraan om de zeges terwijl in het middenveld er elk weekend ook de nodige verschuivingen waren dankzij de marginale verschillen. Nu de huidige regels eind dit jaar aflopen en het seizoen 2026 als het grotere doel wordt gezien door veel teams, lijkt er aan die spanning dit jaar niets te veranderen. Alexander Albon voorspelt in gesprek met onder meer Motorsport.com dat dit zelfs 'het spannendste jaar in F1 tot nu toe' wordt. 

"Je kon dat al in Abu Dhabi zien", zegt Albon. "Tenzij iemand iets uitzonderlijks heeft gebouwd, wordt het een kwestie van een tiende van een seconde. Dat gaat dan om een verschil tussen Q1 of Q3 bereiken. Er is wat dat betreft dus geen ruimte voor fouten. We moeten allebei dus competitief zijn", wijst hij naar zijn nieuwe teamgenoot, Carlos Sainz. "Ik denk dat de grid dit jaar heel sterk is." Toch ziet Albon ook kansen om aan het begin van het seizoen een verschil te maken. "Dan moeten de rookies op snelheid komen, dus daar liggen misschien wat kansen. Ik weet niet wat ieders ontwikkelingsplan is, maar wij kijken al zeker met een schuin oog naar volgend jaar. We gaan het zien, maar het wordt voor iedereen een spannend gevecht. Maar dan hoop ik dat het dus gaat helpen dat we twee teamspelers en goede coureurs hebben."

2025 opofferen?

Bij Williams hoopt men in ieder geval een stap vooruit te kunnen zetten ten opzichte van het ietwat teleurstellende seizoen 2024. Toen eindigde het team in een door crashes geplaagd jaar op de negende plaats in het constructeurskampioenschap. Williams bevindt zich nu wel in een luxepositie met het oog op 2026, aangezien het over veel windtunneltijd beschikt en die tijd dus ook al in de auto van 2026 gestoken kan worden. Albon wil niet per se dat het team dit jaar opgeeft, maar weet ook dat zo'n grote regelverandering dé kans biedt om een verschil te maken - meer dan in het laatste jaar van een regelpakket.

"We zeggen altijd dat 2026 een belangrijk jaar is", geeft Albon aan. "Kijk hoe Red Bull het bij het juiste eind had en drie, vier jaar lang een voorsprong had. Nu pas heeft McLaren hen bijgehaald. Dat is ook waarom het zo belangrijk is om het voor 2026 voor elkaar te krijgen. Als je met een achterstand begint, is het zo moeilijk om dat goed te maken. Ik denk dat we er nog steeds heel goed voor staan, maar we willen onszelf naar een betere positie werken voor 2026. Ik wil niet blijven zeggen dat we dit jaar opofferen voor 2026, maar dit is wel absoluut het jaar om dat te doen."

"Dus ja, we houden dit jaar met één oog in de gaten. We willen nog steeds presteren", benadrukt de Britse Thai, die ziet hoe Williams de filosofie van de F1-bolide heeft veranderd. "Vorig jaar hebben we de auto behoorlijk veranderd. Het DNA van de auto is aanzienlijk veranderd. Dat leverde op veel vlakken verbeteringen op, maar dat heeft ook zwakheden blootgelegd en gecreëerd. Voor dit jaar hebben we die gebieden verkend en geprobeerd om deze op te lossen. Ik denk dat als we dat begrijpen en de gevoeligheden van de auto begrijpen en de gebieden waar we echt al onze middelen in moeten stoppen, het ons in een heel goede positie zal brengen voor volgend jaar."

Video: De Williams FW47 gaat de baan op

Bekijk: Sainz verricht shakedown met nieuwe Williams FW47

Net binnen

Vorig artikel McLaren maakt zich geen zorgen om strengere controles flexi-wings
Volgend artikel F1 Tech: Dit valt er op aan de eerste foto’s van de nieuwe Williams

Beste reacties