VIDEO: Bekijk Lando Norris' eerste kennismaking met de Nordschleife
De onboardbeelden van Lando Norris' eerste ronde over de legendarische Nordschleife zijn online verschenen. De McLaren-coureur kreeg halverwege april de kans om het iconische circuit te ervaren, nadat McLaren op de Nürburgring een bandentest had afgewerkt.
Foto: Bryn Lennon / Formula 1 via Getty Images
In de video is goed te zien hoeveel indruk de 20,8 kilometer lange baan op Lando Norris, die voor deze gelegenheid in een McLaren 750S stapte, maakt. De regerend Formule 1-kampioen reageert regelmatig enthousiast op de combinatie van snelle bochten, hoogteverschillen en de smalle asfaltstrook die de Nordschleife bij veel coureurs zo geliefd maakt. Ook andere auto's op de baan zorgen voor enkele hilarische momenten. Zo verbaast hij zich meermaals over het verkeer dat hij onderweg tegenkomt.
Een van de leukste momenten is wanneer Norris ontdekt dat de McLaren 750S nog altijd in de Comfort-stand staat. Tot zijn verbazing heeft hij een groot deel Nordschleife afgelegd zonder de sportievere rijmodi te activeren, wat voor een geamuseerde reactie vanuit de cockpit zorgt. "I was in Comfort... This whole time!", roept hij uit.
Voor Norris ging met de ronde over de Nordschleife een langgekoesterde wens in vervulling. Enkele weken later, voorafgaand aan de 24 uur van de Nürburgring, vertelde hij al hoe bijzonder hij de ervaring had gevonden. "Het was eerlijk gezegd het meeste plezier dat ik het hele jaar heb gehad", zei Norris. "Het is een circuit dat ik kende van Gran Turismo en iRacing. Het is zo'n baan waar iedereen ooit wil rijden. Of je nu een coureur bent of niet, het is bijzonder omdat het zo uniek is. Ik voelde me een mazzelaar dat ik deze kans kreeg. Ik zit inmiddels al jaren in de Formule 1 en ben talloze keren op de Nürburgring geweest, maar dit was de eerste keer dat ik daadwerkelijk de Nordschleife kon rijden."
De Brit had zich vooraf al uitgebreid verdiept in het circuit. Daarbij keek hij onder meer naar de GT-races van Max Verstappen, die dit jaar veel aandacht trok met zijn deelname aan de Nürburgring Langstrecken-Serie en later de 24-uursrace. "Ik kende het circuit eigenlijk al uit mijn hoofd, maar ik heb ook alle onboardbeelden bekeken van de GT-races die Max heeft gereden", vertelde Norris. "Ik heb veel vrienden in de GT-racerij en volg die races al jaren. Het was geweldig om eindelijk mijn eigen indruk van het circuit te krijgen. Het voldoet absoluut aan alle verwachtingen en aan alles wat mensen erover zeggen."
Na afloop van zijn Nordschleife-avontuur was de conclusie van Norris: "Het was geweldig, omdat het iets was wat ik al jarenlang wilde doen. Zeker als racefan, wat ik ben, is rijden op de Nordschleife iets heel bijzonders. Daarom betekende dit zoveel voor mij."
Bekijk: Lando Norris rijdt zijn eerste ronde op de Nordschleife
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties