Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

F1 Monaco 2026: Hoe laat begint de kwalificatie vandaag?

Formule 1
GP van Monaco
F1 Monaco 2026: Hoe laat begint de kwalificatie vandaag?

F1 Monaco 2026: Hoe laat, zenders en waar live kijken

Formule 1
GP van Monaco
F1 Monaco 2026: Hoe laat, zenders en waar live kijken

F1-update: Max Verstappen positief verrast door Red Bull in Monaco, wat maakt Ferrari zo sterk?

Formule 1
GP van Monaco
F1-update: Max Verstappen positief verrast door Red Bull in Monaco, wat maakt Ferrari zo sterk?

Waarom McLaren boete van FIA kreeg na VT2 in Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Waarom McLaren boete van FIA kreeg na VT2 in Monaco

Bagnaia kraakt nieuw asfalt: "Hoop dat er niets gebeurt bij de start"

MotoGP
GP van Hongarije
Bagnaia kraakt nieuw asfalt: "Hoop dat er niets gebeurt bij de start"

Vasseur remt Ferrari-hype af: "Het is nog een lange weg naar de race"

Formule 1
GP van Monaco
Vasseur remt Ferrari-hype af: "Het is nog een lange weg naar de race"

Max Verstappen positief na vrijdag in Monaco: "We voelden ons vrij goed"

Formule 1
GP van Monaco
Max Verstappen positief na vrijdag in Monaco: "We voelden ons vrij goed"

Piastri slaat alarm na moeizame vrijdag: "Een seconde tekort"

Formule 1
GP van Monaco
Piastri slaat alarm na moeizame vrijdag: "Een seconde tekort"

Uitgelegd: Waarom Max Verstappen bijna niks zei tijdens F1-persconferentie Oostenrijk

Max Verstappen heeft het tijdens de F1-persconferentie in Oostenrijk vooral bij 'geen commentaar' gehouden. Tijdens de Nederlandse mediasessie legt hij uit waarom: "Ik mag niet meer kritisch zijn."

Max Verstappen, Red Bull Racing

Foto: Sam Bagnall / Sutton Images via Getty Images

Max Verstappen baarde voor de Grand Prix van Oostenrijk opzien met een persconferentie die vooral werd gedomineerd door de woorden 'geen commentaar'. Op alle vragen over de FIA, de gepubliceerde Driving Standards Guidelines en ook het strafpuntensysteem wenste de Nederlander zo kort mogelijke antwoorden te geven. "Daar ga ik geen commentaar op geven. Ik kan het niet riskeren om nog een strafpunt te krijgen." Toen vanuit de zaal nog maar eens de vraag opkwam of Verstappen zijn aanpak op de baan zal veranderen doordat hij nog maar één strafpunt verwijderd is van een schorsing, reageerde hij: "Maak je een grap? Is dit een valstrik of zoiets? Ik krijg die vraag ieder weekend en heb er niets over te zeggen."

"Ik mag niet meer kritisch zijn"

Als later op de dag de Nederlandse mediasessie volgt in de Red Bull-hospitality, legt Verstappen uit dat zijn optreden in de persconferentie hoofdzakelijk twee redenen heeft. De vragen waren in zijn optiek van een bedenkelijk niveau en hij kan in zijn ogen ook niet meer kritisch zijn op de FIA en alles wat daarmee samenhangt. "Geweldig weer, kan ik echt van genieten", reageert Verstappen cynisch, als hij wordt gevraagd naar de de officiële FIA-persconferentie in Spielberg. Opgemerkt dat de vragen nagenoeg iedere keer hetzelfde zijn, vervolgt de regerend wereldkampioen: "Ja, en daarom zeg ik ook niet zo veel. Dat is wel makkelijk hoor. Ik zeg gewoon niks of 'geen commentaar', dan is het ook meteen klaar."

Op de vraag van Motorsport.com of het overwegend dat is of dat Verstappen in de FIA-setting bovenmatig op zijn woorden moet passen, antwoordt hij: "Dat laatste moet sowieso, ja. Dat weten we nu wel. En op bepaalde dingen hoef je ook niet altijd antwoord te geven, ook al heb je ergens wel een mening over." Verstappen heeft die mening namelijk wel - ook over een gebrek aan consistentie bij het uitdelen van de strafpunten - maar wil die om negatieve gevolgen te voorkomen niet langer delen. "Ik mag niet kritisch zijn." Het geldt zelfs tot op zekere hoogte tijdens het babbeltje met de Nederlandse pers. "Hier ook, ja. Want dan wordt het opgeschreven en is het 'Max zegt dit, Max zegt dat'. Daar kunnen ze ook over vallen."

"Alles kan als kritisch worden ervaren en daar kun je straf voor krijgen. Dat staat heel duidelijk in de reglementen. Zij kunnen het opvatten als 'dit is kritisch naar ons toe', dus dan zeg ik maar liever niks." Opgemerkt dat andere rijders donderdag wel hebben laten weten dat het strafpuntensysteem in de huidige opzet niet werkt, lacht Verstappen: "Nou, dan laat ik het de andere coureurs wel zeggen!"

Wat zeggen de FIA-regels precies?

Waar Verstappen stelt dat het duidelijk in de regels staat beschreven, is dat ook terug te vinden in het FIA-document dat donderdagochtend is vrijgegeven. In de richtlijnen voor stewards om straffen uit te delen, staat vermeld dat het gaat om: "Alle woorden, daden of geschriften die morele schade toebrengen aan de FIA, haar leden of aan leidinggevende functionarissen, en ook zaken die in het algemeen het belang van de autosport schaden of de waarden schaden waar de FIA voor staat." Het gaat specifiek om artikel 12.2.1.f van de International Sporting Code.

Als strafmaat voor dergelijke overtredingen staat er vermeld: "Een overtreding in een officiële setting kan leiden tot een boete tot 5.000 euro, afhankelijk van verzachtende of verzwarende omstandigheden. Voor zeer ernstige overtredingen kunnen zwaardere straffen op basis van de International Sporting Code worden opgelegd." Het is tamelijk vaag verwoord en juist daardoor - aangezien alle opties open liggen - houdt Verstappen zich zo op de vlakte. Hier moet wel bij worden vermeld dat nog geen enkele F1-coureur strafpunten op zijn superlicentie heeft gekregen vanwege kritische uitspraken over FIA-regels.

Komt het tot een dialoog met de FIA?

Verstappen zegt sinds de Grand Prix van Singapore van vorig jaar sowieso weinig meer in persconferenties. Daar kreeg hij immers een taakstraf opgelegd wegens vloeken tijdens de persconferentie op de mediadag. De rest van het weekend organiseerde Verstappen zijn eigen persmomenten buiten de FIA-persconferentiezaal of in de Red Bull-hospitality. Sindsdien is de Limburger weinig spraakzaam meer in de officiële FIA-setting.

Gevraagd of het al tot een dialoog met de FIA is gekomen, aangezien waarschijnlijk niemand zit te wachten op persconferenties waarin er niets meer wordt gezegd, reageert Verstappen: "Ik denk dat dat op een gegeven moment vanzelf wel een keer komt." Als met een lach wordt opgemerkt dat het misschien komt als Verstappen er maar lang genoeg mee doorgaat, sluit hij af: "Tja, misschien wel."

Lees meer:

Net binnen

Vorig artikel Albon kritisch op huidige manier van racen in F1: "Ik hou er niet van"
Volgend artikel Russell vindt dat protesteren flink duurder moet worden in F1

Beste reacties