Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Acosta grijpt weer naast eerste MotoGP-zege: "Kwestie van blijven proberen"

MotoGP
GP van Hongarije
Acosta grijpt weer naast eerste MotoGP-zege: "Kwestie van blijven proberen"

FIA onderzoekt werkzaamheden aan auto van Hadjar tijdens rode vlag

Formule 1
GP van Monaco
FIA onderzoekt werkzaamheden aan auto van Hadjar tijdens rode vlag

Antonelli domineert in F1 Monaco: "Alles leek vanzelf te gaan"

Formule 1
GP van Monaco
Antonelli domineert in F1 Monaco: "Alles leek vanzelf te gaan"

Russell woedend na Monaco-penalty: "P14 past niet bij de overtreding"

Formule 1
GP van Monaco
Russell woedend na Monaco-penalty: "P14 past niet bij de overtreding"

Marc Márquez na 100e zege: "Hoop dat dit mijn laatste comeback is"

MotoGP
GP van Hongarije
Marc Márquez na 100e zege: "Hoop dat dit mijn laatste comeback is"

F1 stand 2026: Vijf op rij voor Antonelli, Verstappen blijft P7 na puntloze race

Formule 1
F1 stand 2026: Vijf op rij voor Antonelli, Verstappen blijft P7 na puntloze race

Leclerc haalt uit na crash: "Nu lijk ik een idioot"

Formule 1
GP van Monaco
Leclerc haalt uit na crash: "Nu lijk ik een idioot"

Beoordeel de coureurs na F1 Grand Prix van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Beoordeel de coureurs na F1 Grand Prix van Monaco

Wolff noemt protest Red Bull na GP Canada 'kleinzielig en beschamend'

Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft fel uitgehaald naar Red Bull vanwege het protest tegen George Russell na afloop van de GP van Canada. Volgens de Oostenrijker was het protest "kleinzielig en beschamend".

Max Verstappen, Red Bull Racing, George Russell, Mercedes, Andrea Kimi Antonelli, Mercedes

Foto: Glenn Dunbar / Motorsport Images

George Russell bezorgde Mercedes in Montréal de eerste overwinning van het seizoen door een sterke race te rijden vanaf pole. Max Verstappen en Andrea Kimi Antonelli finishten als tweede en derde in een wedstrijd die eindigde achter de safety car door een crash van Lando Norris in de slotfase.

Na afloop diende Red Bull een protest in tegen Russell. De Brit zou zich tijdens de safetycar-periode schuldig hebben gemaakt aan onsportief gedrag door opzettelijk hard te remmen zodat Verstappen hem voorbij zou schieten, en dat vervolgens over de radio te benoemen. Ook zou hij op meerdere momenten meer dan tien autolengtes afstand tot de safety car hebben gehouden. Dat laatste deel van het protest trok Red Bull later in, aangezien Russell zich gewoon hield aan de delta-tijden op zijn stuur terwijl de safety car voor hem versnelde.

Toto Wolff heeft geen goed woord over voor het protest van Red Bull, dat er toe leidde dat de race-uitslag pas vijf uur na de finish officieel kon worden gemaakt. Bij de première van de F1-film in New York liet hij zich bij Sky Sports uit over de gang van zaken: "Het duurde twee uur voordat Red Bull Racing überhaupt zijn protest indiende. Dat zegt eigenlijk al genoeg. Het is zo kinderachtig, zo kleinzielig. In Miami deden ze dit ook, maar nu dienden ze twee protesten in, waarvan ze er eentje zelf weer moesten intrekken omdat het belachelijk was."

"Ze halen er rare clausules bij", vervolgt de Mercedes-teamchef. "Ik denk dat de FIA er goed aan doet om daar eens naar te kijken, want het is allemaal zo vergezocht. Uiteindelijk is het simpel: je racet en je wint of verliest op de baan. Dit was een eerlijke zege van ons, net zoals Red Bull in het verleden veel eerlijke overwinningen heeft behaald. Dit is gewoon beschamend."

Wolff suggereerde bovendien dat Verstappen het zelf waarschijnlijk niet eens was met de beslissing om een protest in te dienen. "Wat is nou onsportief gedrag? Waar gaat dat over? Wie bepaalt dat? Dit is niet bij Max vandaan gekomen. Daar ben ik honderd procent zeker van. Hij is een racer. Hij zou nooit protest aantekenen om zoiets triviaals."

De stewards wezen het protest uiteindelijk van de hand. Volgens hen is het normaal dat coureurs achter de safety car af en toe remmen om temperatuur in de banden te krijgen. Ook werd geoordeeld dat Russells opmerking over Verstappen niet per se bedoeld was om zijn rivaal in de problemen te brengen.

Lees ook:

Net binnen

Vorig artikel Horner staat achter protest: "Team heeft recht om dit te doen"
Volgend artikel Thaise GP stap dichterbij: kabinet stemt in met plan voor F1-race

Beste reacties