Wolff: "FIA moet rijders hard laten racen"
Mercedes-directeur Toto Wolff vindt dat de FIA minder streng moet zijn bij het beoordelen van stevige inhaalbewegingen. Dat zei Wolff na de controverse rond de inhaalbeweging van Max Verstappen op Kimi Raikkonen in Austin.
Verstappen verloor een felbevochten podiumplaats door een tijdstraf van vijf seconden. De Nederlander kreeg die straf omdat hij in de laatste ronde bij het inhalen van Raikkonen een bocht had afgesneden. De beslissing van de stewards werd op veel kritiek onthaald, voornamelijk omwille van hun inconsequente bestraffingen van overtredingen tegen de baanlimieten.
Vorig jaar probeerde de F1 Strategy Group de FIA aan te manen om vrijer met de baanlimieten om te springen en enkel gevaarlijke bewegingen te bestraffen. Toto Wolff is het met die aanpak eens. “Mijn mening is dat we de jongens moeten laten racen, maar als iemand het circuit op een oneerlijke manier gebruikt om een voordeel te behalen, dan moeten we dat bestraffen”, zegt Wolff in Austin. “Als het gewoon hard racen is en je alleen probeert te passeren, dan mogen we dat niet zo snel bestraffen.”
Mercedes-voorzitter Niki Lauda wil dat het onderwerp bij de volgende meeting van de Strategy Group in november opnieuw ter sprake wordt gebracht en vond de beslissing van de FIA tegen Verstappen de slechtste die hij ooit had gezien in de F1.
Red Bull-teambaas Christian Horner wil ook een einde maken met dat soort bestraffingen en zegt dat het thema eigenlijk al opgelost had moeten zijn. “We hebben het eerder al besproken”, zegt Horner. “We zeiden dat we de rijders zouden laten racen, laat hen het maar uitzoeken. En dan krijg je dit soort beslissingen. Ik denk dat het gewoon een slechte inschatting was van de stewards."
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties