Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Hamilton onthult ADUO-volgorde: Mercedes en Ferrari krijgen hulp bij F1-motor

Formule 1
GP van Monaco
Hamilton onthult ADUO-volgorde: Mercedes en Ferrari krijgen hulp bij F1-motor

Foto's: De zondag van de F1 Grand Prix van Monaco in beeld

Formule 1
GP van Monaco
Foto's: De zondag van de F1 Grand Prix van Monaco in beeld

Geen straf voor Hadjar, podium GP van Monaco blijft (voor nu) intact

Formule 1
GP van Monaco
Geen straf voor Hadjar, podium GP van Monaco blijft (voor nu) intact

Pérez verliest eerste Cadillac F1-punt na tijdstraf in Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Pérez verliest eerste Cadillac F1-punt na tijdstraf in Monaco

Uitgelegd: Waarom zoveel F1-coureurs zijn bestraft in de pitstraat van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Uitgelegd: Waarom zoveel F1-coureurs zijn bestraft in de pitstraat van Monaco

Alpine vraagt Right of Review aan na reeks tijdstraffen in Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Alpine vraagt Right of Review aan na reeks tijdstraffen in Monaco

Le Mans-testdag: Aston Martin verrast met snelste tijd bij Hypercars

WEC
24 uur van Le Mans
Le Mans-testdag: Aston Martin verrast met snelste tijd bij Hypercars

Gasly voelt zich bestolen na tijdstraffen F1 Monaco: "Dit klopt niet"

Formule 1
GP van Monaco
Gasly voelt zich bestolen na tijdstraffen F1 Monaco: "Dit klopt niet"
Breaking news

Wolff: "FIA moet rijders hard laten racen"

Mercedes-directeur Toto Wolff vindt dat de FIA minder streng moet zijn bij het beoordelen van stevige inhaalbewegingen. Dat zei Wolff na de controverse rond de inhaalbeweging van Max Verstappen op Kimi Raikkonen in Austin.

Max Verstappen, Red Bull Racing RB13, en Kimi Raikkonen, Ferrari SF70H
Christian Horner, Red Bull Racing Teambaas
Adrian Newey, Chief Technical Officer, Red Bull Racing, en Toto Wolff, Executive Director (Business), Mercedes AMG
Valtteri Bottas, Mercedes AMG F1 W08, in gevecht met Max Verstappen, Red Bull Racing RB13
Max Verstappen, Red Bull Racing RB13, viert feest nadat hij Kimi Raikkonen, Ferrari SF70H klopt
Max Verstappen, Red Bull Racing RB13, Daniil Kvyat, Scuderia Toro Rosso STR12

Verstappen verloor een felbevochten podiumplaats door een tijdstraf van vijf seconden. De Nederlander kreeg die straf omdat hij in de laatste ronde bij het inhalen van Raikkonen een bocht had afgesneden. De beslissing van de stewards werd op veel kritiek onthaald, voornamelijk omwille van hun inconsequente bestraffingen van overtredingen tegen de baanlimieten.

Vorig jaar probeerde de F1 Strategy Group de FIA aan te manen om vrijer met de baanlimieten om te springen en enkel gevaarlijke bewegingen te bestraffen. Toto Wolff is het met die aanpak eens. “Mijn mening is dat we de jongens moeten laten racen, maar als iemand het circuit op een oneerlijke manier gebruikt om een voordeel te behalen, dan moeten we dat bestraffen”, zegt Wolff in Austin. “Als het gewoon hard racen is en je alleen probeert te passeren, dan mogen we dat niet zo snel bestraffen.”

Mercedes-voorzitter Niki Lauda wil dat het onderwerp bij de volgende meeting van de Strategy Group in november opnieuw ter sprake wordt gebracht en vond de beslissing van de FIA tegen Verstappen de slechtste die hij ooit had gezien in de F1.

Red Bull-teambaas Christian Horner wil ook een einde maken met dat soort bestraffingen en zegt dat het thema eigenlijk al opgelost had moeten zijn. “We hebben het eerder al besproken”, zegt Horner. “We zeiden dat we de rijders zouden laten racen, laat hen het maar uitzoeken. En dan krijg je dit soort beslissingen. Ik denk dat het gewoon een slechte inschatting was van de stewards."

 

Net binnen

Vorig artikel Brawn: "Straffen bespreekbaar maken dankzij technologie"
Volgend artikel F1 verdedigt rijderspresentaties Austin na kritiek

Beste reacties