Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

FIA bevestigt F1-motorwijzigingen voor 2027 en 2028

Formule 1
FIA bevestigt F1-motorwijzigingen voor 2027 en 2028

Alpine snelste in kwalificatie 24 uur van Le Mans, De Vries en Frijns naar Hyperpole

WEC
24 uur van Le Mans
Alpine snelste in kwalificatie 24 uur van Le Mans, De Vries en Frijns naar Hyperpole

MotoGP-plan met één motor per rijder zorgt voor verdeeldheid

MotoGP
MotoGP-plan met één motor per rijder zorgt voor verdeeldheid

Red Bull gunt Iwasa eerste Formule 1-training voor GP Barcelona

Formule 1
GP van Monaco
Red Bull gunt Iwasa eerste Formule 1-training voor GP Barcelona

Weerbericht 24 uur van Le Mans: Zomers weer tijdens enduranceklassieker

WEC
24 uur van Le Mans
Weerbericht 24 uur van Le Mans: Zomers weer tijdens enduranceklassieker

F1 naar vertrouwde grond: tien feiten over de Grand Prix van Barcelona

Uitgelicht
Formule 1
Uitgelicht
GP van Barcelona-Catalonië
F1 naar vertrouwde grond: tien feiten over de Grand Prix van Barcelona

Audi zet Alpine-reserve Aron in tijdens trainingen in Spanje en Oostenrijk

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Audi zet Alpine-reserve Aron in tijdens trainingen in Spanje en Oostenrijk

Gasly legt 'nepfeestje' uit na verloren podium in GP Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Gasly legt 'nepfeestje' uit na verloren podium in GP Monaco

Toto Wolff onthult speciaal bericht van Christian Horner: "Wie moet je nu haten?"

Toto Wolff grapt over het vertrek van Christian Horner: "Je hebt een klootzak nodig, wie kunnen de mensen nu nog haten?" Op serieuzere toon zegt hij met Laurent Mekies constructiever te kunnen praten.

Toto Wolff, Team Principal en CEO, Mercedes AMG, Christian Horner, Team Principal, Red Bull Racing, armworstelen om de trofee op de grid

Foto: Sam Bloxham / Motorsport Images

Toto Wolff is inmiddels de langstzittende teambaas in de Formule 1, al was die eer tot voor kort weggelegd voor Christian Horner. De Brit leidde Red Bull Racing sinds 2005, maar heeft het veld zoals bekend moeten ruimen. Het heeft ook meteen een einde gebracht aan een jarenlange rivaliteit in de paddock: die tussen Horner en Wolff. 2021 was immers niet alleen een spijkerhard gevecht tussen twee teams en twee coureurs, maar ook tussen twee teambazen die elkaar verbaal steevast in de haren vlogen.

"Je kunt nu zowaar een gesprek voeren met de Red Bull-teambaas!"

Het roept tijdens een speciale Nederlandse mediasessie in Zandvoort de vraag op of Wolff zijn oude rivaal al enigszins mist. "Christian was natuurlijk een enorme klootzak. Ik kan me van de afgelopen twaalf jaren maar weinig goede momenten herinneren. Maar goed, los van alle gekheid zijn we gewoon twee compleet verschillende persoonlijkheden. Ik wil altijd graag transparant zijn. En als ik iets niet wil zeggen, dan zeg ik het niet. Maar goed, in zekere zin is je grootste vijand ook meteen je beste vriend", lacht Wolff.

De Mercedes-teambaas heeft precies daarover ook nog een bericht van Horner ontvangen. "Hij zei tegen me 'wat doe je nu eigenlijk? Je hield ervan om mij te haten, maar nu ben ik weg!' Ik moet zeggen dat het ook wel een beetje ambigu is, aangezien zijn track record erg goed is, zelfs één van de beste in de hele Formule 1. Hij heeft overduidelijk dingen goed gedaan, ondanks dat we niet vaak dezelfde mening hadden. Hij is een geweldige tegenstander geweest door de jaren heen, maar mis ik hem? Het is in ieder geval vreemd om hier aan te komen en te denken 'Christian is er niet meer'. Dat is wel wat gek."

Dat laatste wordt versterkt doordat het nieuwe leiderschap van Red Bull compleet anders is, in zijn optiek veel constructiever. "Nu heb je het pragmatisme van Laurent Mekies. Je kunt zowaar een gesprek voeren over de langere termijn!" Waar Wolff duidt op gesprekken over de langere termijn, markeert dat een belangrijk verschil met het voorbije jaren. Met Horner en Wolff werden kwesties al snel politiek, terwijl er volgens de Oostenrijker met Mekies sec naar de inhoud wordt gekeken.

Heeft de Formule 1 een nieuwe 'klootzak' nodig?

Toto Wolff met zijn eeuwige rivaal Christian Horner.

Toto Wolff met zijn eeuwige rivaal Christian Horner.

Foto door: Red Bull Content Pool

Naast dit inhoudelijke verhaal waren de aanvaringen tussen Horner en Wolff tot op zekere hoogte ook vermakelijk voor het publiek. "Iedere film heeft the good, the bad and the ugly nodig", grapt Wolff. "Nu heb je alleen nog maar Fred en mij over! Fred [Vasseur] heeft daar trouwens wel even een poosje aan moeten wennen, maar de sport heeft dit soort karakters ook gewoon nodig. In het verleden hebben we enorme karakters gehad en sommige van de nieuwe teambazen zullen ook wel in die rol groeien. Al kun je zoiets niet faken, het moet wel authentiek zijn. Christian was echt één van die protagonisten. Hij was uitgesproken, hij was controversieel, hij was een klootzak en hij hield er ook van om die rol te spelen!"

Opgemerkt dat Netflix de strijd tussen Horner en Wolff in ieder geval zal missen, haakt de Mercedes-voorman in: "Ja, maar je hebt ook gewoon een klootzak nodig. Wie kunnen de mensen nu nog haten?" Als het met een lach klinkt dat Wolff zelf misschien het antwoord kan zijn, lacht hij: "Ja, ik ben nu aan de verliezende hand hè... Ik ben the last man standing en meestal word je dan een dag later zelf ook doodgeschoten! Dus ik moet nu wel echt oppassen!"

Lees meer over de speciale sessie met Wolff:

Net binnen

Vorig artikel F1 Zandvoort live: Volg de derde vrije training met livetiming
Volgend artikel Waarom Aston Martin F1 kritiek van Alonso terecht vindt

Beste reacties