Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

F1 naar vertrouwde grond: tien feiten over de Grand Prix van Barcelona

Uitgelicht
Formule 1
Uitgelicht
GP van Barcelona-Catalonië
F1 naar vertrouwde grond: tien feiten over de Grand Prix van Barcelona

Audi zet Alpine-reserve Aron in tijdens trainingen in Spanje en Oostenrijk

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Audi zet Alpine-reserve Aron in tijdens trainingen in Spanje en Oostenrijk

Gasly legt 'nepfeestje' uit na verloren podium in GP Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Gasly legt 'nepfeestje' uit na verloren podium in GP Monaco

Catsburg over Le Mans-rivalen: "Je wil niet het achterste van je tong laten zien"

WEC
24 uur van Le Mans
Catsburg over Le Mans-rivalen: "Je wil niet het achterste van je tong laten zien"

Max Verstappen: "Heb onafgemaakte zaken na uitvalbeurt in GP Monaco"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Max Verstappen: "Heb onafgemaakte zaken na uitvalbeurt in GP Monaco"

The Next Generation: Gabriele Mini

FIA F2
The Next Generation: Gabriele Mini

MotoGP's nieuwe tijdperk: Eén motor per rijder en minder trainingstijd

MotoGP
MotoGP's nieuwe tijdperk: Eén motor per rijder en minder trainingstijd

Herta debuteert voor Cadillac in VT1 Barcelona: "Ben er klaar voor"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Herta debuteert voor Cadillac in VT1 Barcelona: "Ben er klaar voor"
Breaking news

Toro Rosso: "Rivalen dachten dat we gek waren om Honda te nemen"

Toro Rosso is erg tevreden over de verbeteringen van de Honda-motor in 2018, vooral omdat de concurrentie dacht dat het team gek was om de Japanse motoren te nemen.

Toyoharu Tanabe, F1 Technical Director, Honda, en Franz Tost, Scuderia Toro Rosso
Daniil Kvyat, Scuderia Toro Rosso
Sean Gelael, Scuderia Toro Rosso STR13
Pierre Gasly, Toro Rosso STR13
Honda logo op de Toro Rosso STR13
Pierre Gasly, Toro Rosso STR13 en Brendon Hartley, Toro Rosso STR13

Toro Rosso ruilde de Renault-motoren vorig seizoen in voor de krachtbron van Honda om de weg vrij te maken voor een overstap van hoofdteam Red Bull Racing. De deal werd gesloten ondanks de slechte prestaties van de Honda-krachtbron bij McLaren, dat graag van de Japanners afwilde.

Honda slaagde er echter in om de nodige ontwikkelingen door te voeren en pakte met Pierre Gasly en Toro Rosso een vierde plaats in Bahrein, het beste resultaat sinds de terugkeer van het merk in 2015. “Honda was een hoogtepunt voor ons”, vertelde teambaas Franz Tost aan Motorsport.com. “Ik herinner me dat mensen me vorig jaar vertelden dat we wel gek waren om die motoren te nemen. Ze wensten ons veel succes. Ik antwoordde dat we een goed seizoen zouden hebben, pas maar op. Misschien dachten ze dat ik totaal gestoord was, maar ik was ervan overtuigd dat Honda de juiste keuze was."

Volgens Red Bull heeft Honda de motor van Renault inmiddels ingehaald. Tost bevestigt dat de Japanners veel vooruitgang hebben geboekt, maar dat hun basis veel beter was dan werd gedacht. “De Honda-motor was vorig jaar al veel beter dan andere mensen vertelden”, claimt Tost. “Honda en Toro Rosso hebben tijdens de wintermaanden erg hard gewerkt in Milton Keynes en Sakura. Er was een nauwe samenwerking en Honda slaagde erin om zowel de betrouwbaarheid als het vermogen te verbeteren.”

Toro Rosso werd gebruikt als testteam van Honda en Red Bull en veranderde constant van motoronderdelen om de ontwikkeling van Honda niet in de weg te staan. Fans van Red Bull moeten zich dus niet blindstaren op de motorstraffen die Pierre Gasly en Brendon Hartley te verduren kregen. “We wisten op voorhand al dat we het seizoen niet met drie motoren zouden afmaken. Ik zie dat seizoen als een voorbereiding voor volgend jaar. Dit jaar mogen we snel vergeten."

Net binnen

Vorig artikel Analyse: Vijf verliezers van het Formule 1-seizoen 2018
Volgend artikel Analyse: Vijf winnaars van het Formule 1-seizoen 2018

Beste reacties