Toro Rosso maakt zich nog niet druk over gridstraffen met Honda-motoren
Toro Rosso F1-teambaas Franz Tost weigert vooralsnog na te denken over mogelijke gridstraffen in het seizoen 2018, nu het team is overgestapt naar motoren van Honda.
In 2018 mogen de coureurs slechts drie versies van de interne verbrandingsmotor, turbo en MGU-H gebruiken terwijl slechts twee MGU-K’s, controle-elektronica en batterijen zijn toegestaan voor de 21 Grands Prix. Een overschrijding van dit aantal resulteert direct in een gridstraf. Afgelopen seizoenen bleek Honda niet al te betrouwbaar, met vele gridstraffen voor de rijders van klantenteam McLaren. Eenzelfde scenario zou funest zijn voor de ambities van Toro Rosso, maar teambaas Franz Tost denkt vooralsnog alleen aan de positieve kanten van de samenwerking.
“Ten eerste moet de motor voor volgend jaar nog getest worden en daarna kunnen we gaan nadenken over mogelijke straffen”, zei Tost in gesprek met Motorsport.com. “Maar daar is het nu nog veel te vroeg voor. De reden dat we hebben aangedrongen op een samenwerking met Honda is het feit dat wij ervan overtuigd zijn dat die organisatie over enorm veel potentie beschikt. Het is een wereldwijd bekende autofabrikant met een fantastische racehistorie. Wij bij Toro Rosso zijn trots samen te kunnen werken met zo’n exclusieve partner. Nu is het tijd om aan de slag te gaan. Hopelijk kunnen we de volledige operatie van beide kanten tot een succes maken.”
Extra geld voor ontwikkeling
Door de deal met Honda komt er flink wat geld binnen bij Toro Rosso. Dat budget kan gebruikt worden voor het verbeteren van de ontwerpafdeling, maar Tost waarschuwt: “Een budget is leuk, maar het opbouwen van een infrastructuur is een heel ander verhaal. Dat vergt tijd. Uiteraard zullen we uit de beschikbare middelen gaan putten wanneer R&D urgent iets nodig heeft. Er komen nieuwe medewerkers want dat is noodzakelijk. Ons oorspronkelijke plan voor 2018 was totaal anders. We wilden de volledige achterkant van Red Bull Racing, of Red Bull Technology, gebruiken. Dat is nu niet meer het geval vanwege het feit dat wij met een andere motor rijden. We moeten nieuwe mensen aantrekken om dit project tot een succesvol einde te brengen.”
Met medewerking van F1-verslaggever Adam Cooper
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties