Teambaas McLaren ziet voordeel Ferrari en Red Bull bij natte GP Canada
Andrea Stella denkt dat Ferrari en Red Bull bij een eventueel natte GP van Canada kunnen profiteren van hun recente Pirelli-tests.
Foto: Formula 1
Andrea Stella verwacht dat Scuderia Ferrari en Red Bull Racing in de Grand Prix van Canada een voordeel kunnen hebben als het inderdaad - zoals verwacht - gaat regenen. De twee teams hebben dit seizoen al regentests afgewerkt voor bandenleverancier Pirelli, iets wat volgens de McLaren-teambaas een belangrijke factor kan worden in Montreal.
Pirelli organiseert gedurende het seizoen meerdere sessies waar teams om beurten aan kunnen deelnemen. Hoewel de verzamelde data met alle teams wordt gedeeld, hebben de deelnemende teams natuurlijk wel het voordeel dat ze directe ervaring opdoen met de banden op de nieuwe auto's. Zeker in de regen is dat waardevol, omdat er dit seizoen nog nauwelijks in natte competitieve omstandigheden is gereden.
Red Bull werkte eerder dit jaar zo’n test af op Suzuka na de Grand Prix van Japan, met Isack Hadjar, Arvid Lindblad en Liam Lawson. Ferrari deed in april een natweer-test op Fiorano met Lewis Hamilton. Ook Alpine testte, met Pierre Gasly op Magny-Cours.
"Ik denk wel dat dit een voordeel is, omdat er nog veel onzekerheid bestaat over het gedrag van de power unit", zei Stella. "In de regen wijkt alles nog meer af van wat je verwacht of kunt simuleren. Zelfs na een paar races praten we nog steeds over hoe je de power unit optimaal benut."
Volgens Stella geldt hetzelfde voor de banden. "Het is onduidelijk of de banden binnen hun ideale werkvenster blijven. Ik heb het dan specifiek over temperatuur, want dit circuit heeft geen snelle bochten om temperatuur op te bouwen."
Andrea Stella, McLaren
Photo by: Ryan Pierse / Getty Images
Het Circuit Gilles Villeneuve staat bekend om zijn gladde asfalt en beperkte grip, iets wat in natte en koude omstandigheden extra problematisch wordt. Daarbij komt dat de temperatuur zondag naar verwachting rond de 12 graden Celsius blijft hangen, wat het nog moeilijker maakt om de banden op temperatuur te krijgen.
"Alleen al in droge omstandigheden is dit circuit lastig om de banden op te warmen", zei Gasly, verwijzend naar zijn eigen Pirelli-test. "In de regen wordt dat extreem moeilijk. Op basis van wat ik heb ervaren, kan dat een behoorlijk chaotische race opleveren."
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties