Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

BMW wil na Spa-dubbelslag ook op Le Mans voor verrassing zorgen

WEC
24 uur van Le Mans
BMW wil na Spa-dubbelslag ook op Le Mans voor verrassing zorgen

Bortoleto hard voor zichzelf na fout: "Misschien was ik te enthousiast"

Formule 1
GP van Monaco
Bortoleto hard voor zichzelf na fout: "Misschien was ik te enthousiast"

Hadjar met 'gemengde gevoelens' na F1-kwalificatie Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Hadjar met 'gemengde gevoelens' na F1-kwalificatie Monaco

Waarom zoveel F1-coureurs in Monaco wonen: meer dan alleen belastingvoordeel

Formule 1
GP van Monaco
Waarom zoveel F1-coureurs in Monaco wonen: meer dan alleen belastingvoordeel

Uitslag: Warm-up MotoGP Grand Prix van Hongarije

MotoGP
GP van Hongarije
Uitslag: Warm-up MotoGP Grand Prix van Hongarije

Legt Balaton Park zwakte Aprilia bloot? "Kunnen motor niet optimaal benutten"

MotoGP
GP van Hongarije
Legt Balaton Park zwakte Aprilia bloot? "Kunnen motor niet optimaal benutten"

Toyota demonstreert waterstofprototype tijdens Le Mans-weekend

WEC
24 uur van Le Mans
Toyota demonstreert waterstofprototype tijdens Le Mans-weekend

Van nieuwe rug tot eerste rij: Wat zit er achter Max Verstappens snelheid in Monaco?

Formule 1
GP van Monaco
Van nieuwe rug tot eerste rij: Wat zit er achter Max Verstappens snelheid in Monaco?

Straf voor Vettel "volledig terecht", aldus Rosberg

Voormalig F1-wereldkampioen Nico Rosberg vindt het “volledig terecht” dat Sebastian Vettel vijf seconden tijdstraf kreeg tijdens de Grand Prix van Canada.

Sebastian Vettel, Ferrari SF90, voor Lewis Hamilton, Mercedes AMG F1 W10

Hoewel een grote meerderheid van de fans van mening is dat de FIA-stewards een verkeerde beslissing genomen hebben door Vettel te bestraffen voor het incident met Lewis Hamilton, heeft Rosberg er een andere kijk op. Hij denkt dat Vettel genoeg ruimte had om terug te keren op de baan zonder Hamilton te blokkeren nadat hij door het gras moest in de eerste chicane in ronde 48.

In een video op zijn YouTube-kanaal, zei Rosberg: “Vettel was aan het schreeuwen: ‘Mijn banden waren vies, ik had geen controle, waar had ik dan moeten rijden? Ik had de auto maar net onder controle en ik kon Lewis niet zien’. Prima, maar Lewis zat er wel naast. In het reglement staat dat je op een veilige manier terug moet keren op de baan als je eraf gaat. Vettel sneed gewoon naar rechts en ik denk dat hij links best wel wat meer ruimte had kunnen laten, zeker toen Lewis al begon te remmen. Hij had meer ruimte kunnen laten, maar dat deed hij niet. Hij ging meer en meer naar rechts, er was helemaal geen ruimte meer voor Lewis. Hij zag het daarom als een gevaarlijke situatie, hij moest van het gas gaan. Ik heb de herhaling heel vaak bekeken. Lewis was in de muur geëindigd als hij niet was gaan remmen. Vettel bleef maar verder naar rechts gaan. Het is duidelijk dat hij onveilig terugkeerde op de baan. Dat is de regel en in dat geval is deze straf logisch.”

Rosberg was ook kritisch op de manier hoe Vettel zijn emoties de vrije loop liet gaan tijdens en na de race. “In plaats van blijven klagen op de radio nadat er een beslissing is gemaakt, wetende dat je geen invloed meer hebt op de beslissing, hij blijft maar klagen en klagen in plaats van dat hij zich zou focussen op het rijden en hij probeerde weg te rijden van de achtervolger, hij had op een bepaald moment 3.3 seconden voorsprong”, zei de voormalig Mercedes-rijder. “Damn! Concentreer je en rijd die ronden zo goed mogelijk. Je hebt nog altijd een kans om te wennen. Daar kwam de zwakte van Vettel weer eens aan het licht. Hij gelooft zo erg in zichzelf en denkt altijd dat hij gelijk heeft. Hij wil de schuld bij andere mensen leggen, verliest de focus en maakt niet het meeste van de situatie. Het was niet geweldig om hem zo te zien, na de race met al die gebaren en respectloze uitspraken over de stewards. Het is onnodig en niet goed.”

 

Met medewerking van Jonathan Noble

Net binnen

Vorig artikel FIA hoopt impasse over 2021 te voorkomen met meeting in Parijs
Volgend artikel Analyse: Winnaars en verliezers Grand Prix van Canada

Beste reacties