Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Verrast Red Bull verklaart verzoek om FIA opnieuw naar ADUO te laten kijken

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Verrast Red Bull verklaart verzoek om FIA opnieuw naar ADUO te laten kijken

Sensatie in F1-paddock: Alonso gelinkt aan terugkeer bij Alpine

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Sensatie in F1-paddock: Alonso gelinkt aan terugkeer bij Alpine

Uitslag: Derde vrije training Formule 1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Uitslag: Derde vrije training Formule 1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië

Russell snelste in derde F1-training Barcelona, Verstappen zesde

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Russell snelste in derde F1-training Barcelona, Verstappen zesde

F1 Barcelona-Catalonië 2026: Volledig tijdschema en alle starttijden

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1 Barcelona-Catalonië 2026: Volledig tijdschema en alle starttijden

Weerbericht F1 Barcelona: Zonnig met tropisch warmte

Formule 1
GP van Monaco
Weerbericht F1 Barcelona: Zonnig met tropisch warmte

Longruns Barcelona: Ferrari verrast, maar bandenslijtage bepaalt alles

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Longruns Barcelona: Ferrari verrast, maar bandenslijtage bepaalt alles

F1 Barcelona live: Volg de derde vrije training met livetiming

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1 Barcelona live: Volg de derde vrije training met livetiming
Interview

"Staat F1 niet zo slecht als menigeen beweert", stelt Heidfeld

Voormalig Formule 1-coureur Nick Heidfeld is van mening dat de huidige staat van de F1 niet zo slecht is als menigeen beweert.

Nick Heidfeld, Lotus Renault F1 Team
Nick Heidfeld
Nick Heidfeld, Lotus Renault F1 Team
Nick Heidfeld, Lotus Renault F1 Team
Nick Heidfeld, Lotus Renault GP
Nick Heidfeld, Lotus Renault GP
Nick Heidfeld, Lotus Renault GP
Nick Heidfeld, Lotus Renault GP
Podium: 3de Nick Heidfeld, Lotus Renault F1 Team
Nick Heidfeld, Mahindra Racing Formula E Team

Sinds de intrede van de V6 Turbo-motor hangt er een zweem van negativisme rondom de koningsklasse van de autosport. Gebrek aan het pure motorengeluid, de dominantie van Mercedes en een matige kwaliteit van de races zijn veelgehoorde klachten. Volgens Heidfeld zijn er gebieden waaraan gewerkt moet worden, maar de Duitser is van mening dat de situatie helemaal niet zo slecht is.

“Ten eerste moet de Formule 1 uit de negatieve spiraal komen waarin het momenteel verkeert. En naar mijn mening is het niet terecht dat de F1 in die spiraal zit”, zei Heidfeld in een exclusief interview tegenover Motorsport.com. “Uiteraard kan het altijd beter maar de Formule 1 is niet zo slecht als sommigen beweren. Het zijn nog altijd fantastische auto’s met fantastische coureurs en leuke races.”

De 13-voudig podiumfinisher gaf aan dat in de geschiedenis van de sport nagenoeg altijd een bepaald team domineerde. De huidige hegemonie van Mercedes is dus niet nieuw: “Sinds de oprichting van de Formule 1, waren er teams die domineerden. En men probeert de sport altijd spannender te maken door de auto’s dichter bijeen te brengen. Maar er is altijd een team dat beter is dan de rest.” Wel is Heidfeld van mening dat het controversiële Drag Reduction System inhalen te eenvoudig maakt: “Ik mis het geluid, en het inhalen is te kunstmatig door het DRS. Oké, er is in elk geval sprake van enig inhalen. Maar soms haalt een rijder op het rechte stuk een concurrent in en kan zelfs voor de bocht weer de ideale lijn pakken. Het verschil zou minder groot moeten worden, naar mijn mening.”

Meer mechanische grip

De 38-jarige coureur denkt dat de Formule 1 prioriteit moet geven aan mechanische grip, waardoor het eenvoudiger is om een voorganger dicht te volgen: “Dat werkt altijd. Met name omdat aerodynamische grip door de vuile lucht afneemt wanneer je dicht achter een andere auto rijdt. Dus mechanische grip en meer grip van de banden is de juiste manier. Dat verbetert ook de veiligheid, met name de grip van de banden. Wanneer je een auto bestuurt die over veel aerodynamische grip beschikt, verlies je volledig de controle over de auto wanneer je zijwaarts gaat. Met grotere banden heb je meer grip. Dat is veiliger en beter voor de spanning in de races.”

Teleurstelling over eigen carrière

Hoewel Heidfeld alom gerespecteerd werd tijdens zijn lange periode in de Formule 1, baalt hij ervan niet de resultaten te hebben behaald die hij had verwacht: “Het was niet volledig bevredigend. Het was geweldig om de kans te hebben gehad zo lang actief te zijn in de Formule 1. Ik heb er enorm van genoten maar als sportman wil je winnen. Toen ik toetrad tot de F1, was het mijn doel om wereldkampioen te worden. Aan het einde van het liedje heb ik zelfs niet eens een zege geboekt. Daar baal ik van, uiteraard, maar ik heb mijn best gedaan.”

Net binnen

Vorig artikel Achtergrond: "Ze was twaalf seconden langzamer dan ik"
Volgend artikel Ook Grosjean presenteert nieuw helmdesign voor 2016

Beste reacties