Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Álex Márquez krijgt medische toestemming om naar Brno te reizen

MotoGP
GP van Tsjechië
Álex Márquez krijgt medische toestemming om naar Brno te reizen

Fornaroli werkt deze week F1-test af voor Haas in Jerez

Formule 1
Fornaroli werkt deze week F1-test af voor Haas in Jerez

McLaren en Red Bull gaan in beroep tegen herstel Gasly-podium

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
McLaren en Red Bull gaan in beroep tegen herstel Gasly-podium

Analyse 24 uur van Le Mans 2026: De snelste auto wint niet

WEC
24 uur van Le Mans
Analyse 24 uur van Le Mans 2026: De snelste auto wint niet

Hoe Hamilton en Ferrari Mercedes in Barcelona in de val lokten

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hoe Hamilton en Ferrari Mercedes in Barcelona in de val lokten

Waar is het misgegaan voor Franco Morbidelli in MotoGP-seizoen 2026?

MotoGP
GP van Tsjechië
Waar is het misgegaan voor Franco Morbidelli in MotoGP-seizoen 2026?

Hadjar hekelt startproblemen Red Bull: "Ik ben geen machine"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hadjar hekelt startproblemen Red Bull: "Ik ben geen machine"

MotoGP Tsjechië 2026: Volledig tijdschema en alle starttijden

MotoGP
GP van Tsjechië
MotoGP Tsjechië 2026: Volledig tijdschema en alle starttijden

Spectaculaire GP van Canada neemt zorgen bij coureurs over F1-regels niet weg

De spectaculaire Grand Prix van Canada betekent volgens Lewis Hamilton en Andrea Kimi Antonelli niet dat alle zorgen over de nieuwe F1-regels voor 2026 niet langer van toepassing zijn.

Lewis Hamilton, Ferrari, Max Verstappen, Red Bull Racing

Foto: Bryn Lennon / Formula 1 via Getty Images

Op het Circuit Gilles Villeneuve in Montréal leken de 2026-bolides afgelopen weekend beter tot hun recht te komen. De race kende veel inhaalacties en niet alleen op basis van energiebeheer, maar ook doordat coureurs elkaar flink onder druk zetten. De strijd tussen George Russell en Andrea Kimi Antonelli om de leiding zorgde voor de nodige spanning tijdens de eerste helft van de race, terwijl de slotfase een fraai duel tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen opleverde om de tweede plaats, die de Brit uiteindelijk in zijn voordeel wist te beslissen.

Lees ook:

De aanpassingen aan de energieafgifte die voor de Grand Prix van Miami werden doorgevoerd om tegemoet te komen aan de zorgen van de coureurs over de nieuwe krachtbronnen, lijken daarmee effect te hebben gesorteerd. Maar volgens Verstappen moet de spectaculaire race in Canada niet gezien worden als bewijs dat de huidige reglementen na die kleine ingrepen nu goed werken. "Hier rijden natuurlijk de beste coureurs ter wereld", zei de Nederlander na als derde aan de finish te zijn gekomen in Montréal. "Zelfs als je ons in huurauto’s zet, zorgen we nog voor een goede show en racen we hard tegen elkaar. Dat heeft niets met de regels te maken."

Ook Antonelli en Hamilton waarschuwen dat de reglementen nog altijd verre van ideaal zijn, zeker met het oog op de kwalificatie. "Het blijft toch een vreemd gevoel", zei Hamilton na de vraag van Motorsport.com of coureurs inmiddels meer plezier beleven aan de manier waarop met deze auto's geracet moet worden. "Je drukt het gaspedaal naar beneden, zet de straight mode aan en vervolgens valt het vermogen halverwege het rechte stuk ineens weg en zie je het toerental teruglopen. Dat voelt niet zoals autosport zou moeten voelen."

"De motor zou tot het einde van het rechte stuk volledig door moeten trekken. Zo was het vroeger in de V8- en V10-tijdperk", vervolgde de zevenvoudig wereldkampioen. "Uiteindelijk is de auto zelf fundamenteel wel beter ontworpen, waardoor we dichter achter elkaar kunnen rijden en beter kunnen racen. Dat is het beste eraan. Het vermogensgedeelte vind ik minder spannend."

Racewinnaar en kampioenschapsleider Antonelli stelde dat het energiemanagement nog steeds tot frustraties kan leiden. Coureurs moeten voortdurend rekening houden met de hoeveelheid gas die zij geven en de batterijlading om over een ronde maximale prestaties te halen. "Het systeem kan je soms nog steeds een beetje triggeren", lichtte de Italiaan toe. "Maar door de wijzigingen die zijn doorgevoerd en doordat de FIA de teams iets meer vrijheid heeft gegeven binnen het systeem, is het wel een stuk beter geworden."

Antonelli echode de woorden van Hamilton dat de auto's qua racen duidelijk vooruitgang hebben geboekt ten opzichte van vorig jaar. "De auto's zijn veel beter dan vorig jaar. Je kunt veel dichter volgen en dat zorgt automatisch voor meer gevechten op de baan."

Tegelijkertijd ziet hij dus nog steeds verbeterpunten aan de krachtbronzijde van de reglementen. "Over mijn eigen power unit mag ik absoluut niet klagen, want het team heeft geweldig werk geleverd. Maar er is nog werk aan de winkel. Het wordt interessant om te zien wat er de komende jaren gebeurt, of de regels nog veranderen en of er misschien weer wat meer vermogen vanuit de verbrandingsmotor komt."

Lees ook:

Net binnen

Vorig artikel Haas mikt op zomerbesluit over F1-line-up voor 2027
Volgend artikel FIA-president Ben Sulayem wil limiet op aantal ambtstermijnen afschaffen

Beste reacties