Vettel reageert op kritiek op zijn milieuactivisme: "Schamen lost niks op"
Sebastian Vettel is al lange tijd voorvechter van een beter milieu, maar dat wordt flink bekritiseerd vanwege zijn autosportcarrière.
Na zijn afscheid als Formule 1-coureur is Sebastian Vettel een voorvechter van een beter milieu geworden. Het komt hem regelmatig op kritiek te staan, want autosport staat niet zozeer bekend als sport die bevorderlijk is voor het milieu. Zijn ecologische voetafdruk is dankzij zijn autosportloopbaan groter dan die van de meeste mensen. In gesprek met Tages Anzeiger vertelt de Duitse viervoudig wereldkampioen hoe hij met de kritiek omgaat, in het bijzonder met het feit dat velen hem hypocriet vinden.
"Ik moet daarmee omgaan. En ja, natuurlijk ben ik een van de grootste hypocrieten die er is als ik over milieuproblematiek praat terwijl ik zo'n grote voetafdruk heb achter gelaten. Ik ben jarenlang de hele wereld rondgevlogen en dan niet in economy, maar in business of eerste klas", verklaart Vettel. "Maar moet ik me daar slecht over voelen? Mij schamen lost niets op, maar ermee geconfronteerd worden en kijken naar oplossingen wel. We zijn allemaal hypocrieten, want we genieten van dingen waarvan we weten dat het niet goed is. Moeten we naar Thailand vliegen voor vakantie? Nee, maar het is daar zo mooi. We moeten reizen niet stoppen, maar technologische opties bieden waarmee we kunnen blijven doen wat we doen, alleen dan duurzamer."
Zoals gezegd voelt Vettel weinig tot geen schaamte over zijn tijd in de autosport. "Dat was misschien zo aan het begin van mijn betrokkenheid [bij het milieuprobleem]. Toen dacht ik: 'O, ik heb jarenlang geracet en ben de wereld rondgevlogen, dat was niet goed!' Nu ben ik optimistischer", vertelt hij. De ex-coureur uit Heppenheim is nu op zoek naar hoe hij zijn uitstoot kan compenseren. "Maar de vraag is of het uit te balanceren valt. Er zijn zo veel goede projecten die niet goed uitpakken. Het planten van bomen is iets moois, maar worden de juiste bomen geplant? Op de juiste plek? Krijgt het goede zorg zodat het kan groeien? Staat de boom er nog wel over vijf jaar? Als je een certificaat krijgt, zorgt dat nog wel eens voor wat rust, maar het is nodig om af en toe goed te kijken."
Vliegen met de familie voor vakanties doet hij ook niet meer. Hij zoekt het dichter bij huis op, wat soms voor hilarische situaties zorgt. "We zetten onze tent neer bij een kampeerplek en kamperen net als een normale familie. Als ik dan herkend wordt, dan zijn mensen wel eens verrast. Maar zo gauw we samen een biertje hebben gedronken, is dat weer over", vertelt hij.
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties