Scheve stuurinrichting weerhoudt Vettel niet van zege
Als gejaagd wild trok hij naar Hongarije, om er met de volle buit te vertrekken. Ondanks een scheve stuurinrichting claimde Sebastian Vettel de overwinning op de Hungaroring, alweer zijn vierde van het seizoen. Met veertien punten voorsprong op Lewis Hamilton, die Valtteri Bottas middels een teamtactiek in de slotronde P3 cadeau deed en zodoende slechts als vierde over de meet kwam, kan Vettel met een goed gevoel de zomerstop in.
"Het was echt een ontzettend moeilijke race", hijgt Vettel tijdens de podiumceremonie na. "Zo zag het er misschien voor de buitenwereld niet uit, maar vanaf een paar rondjes na de herstart ging het al mis. Ik moest van de kerbs afblijven door mijn probleem met het stuur, dat was niet bijzonder gemakkelijk." Kimi Räikkönen, die gedurende de hele wedstrijd achter Vettel aanreed en meermaals liet blijken sneller te zijn dan zijn Duitse collega, hoefde zich geen illusies te maken. "Kimi was sneller, maar ik heb hem geen plezier gedaan vandaag", zegt Vettel.
In de slotfase kon Vettel weer een beetje ademen en na meerdere achterblijvers te hebben gepasseerd, reed Räikkönen weer buiten DRS-bereik. "Uiteindelijk is dit een goed resultaat op een goede dag. Ik heb trouwens genoten van die ene marshall die in de chicane stond: zeventig ronden lang stak hij zijn duim op als we langsreden!"
Interviewer David Coulthard merkt terecht op: "Je had dus tijd om op de fans én op de baan te letten!", waarop Vettel reageert: "Moet je nagaan, ik moest ook nog het probleem met mijn stuur managen. Nu maakt het niet meer uit omdat ik de race heb gewonnen, maar op het rechte stuk stond het stuur gewoon naar links. In rechterbochten maakt dat nog niet zo heel veel uit, maar in de linkerbochten is dat moeilijk. Helemaal omdat het probleem gedurende de race erger werd - zodoende moest ik steeds dieper insturen."
Vettel won de Hongaarse Grand Prix voor de tweede maal: in 2015 bleek hij ook al de beste op de Hungaroring.Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties