Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Wolff: "Als Hamilton leidt na de start, wordt het lastig"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Wolff: "Als Hamilton leidt na de start, wordt het lastig"

Foto's: De zaterdag van de F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië in beeld

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Foto's: De zaterdag van de F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië in beeld

Verstappen verrast zichzelf: "P5 beter dan verwacht"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Verstappen verrast zichzelf: "P5 beter dan verwacht"

Russell over ijzersterke pole in Barcelona: "Ik voel me weer mezelf"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Russell over ijzersterke pole in Barcelona: "Ik voel me weer mezelf"

Leclerc na crash: "Ik schaam me, het moet zwaar zijn om mij te steunen"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Leclerc na crash: "Ik schaam me, het moet zwaar zijn om mij te steunen"

De startopstelling voor de Formule 1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
De startopstelling voor de Formule 1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië

Uitslag: Kwalificatie Formule 1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Uitslag: Kwalificatie Formule 1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië

Russell pakt pole in Barcelona, Verstappen moet genoegen nemen met P5

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Russell pakt pole in Barcelona, Verstappen moet genoegen nemen met P5

Kubica tweede coureur bestraft met start vanuit pitstraat in Baku

Robert Kubica zal net als Pierre Gasly de Grand Prix van Azerbeidzjan vanuit de pitstraat moeten beginnen. Williams heeft besloten zijn wagen te veranderen na de crash in de kwalificatie en overtreed daarmee de regels van parc fermé.

Robert Kubica, Williams crash
Robert Kubica, Williams FW42, en Alexander Albon, Toro Rosso STR14
Robert Kubica, Williams FW42
Robert Kubica, Williams Racing en Marc Gene, Ferrari
Wagens van Robert Kubica, Williams FW42, Sebastian Vettel, Ferrari SF90 en Carlos Sainz Jr., McLaren MCL34 in scrutineering
Robert Kubica, Williams FW42

Kubica crashte op zaterdag in de laatste minuut van Q1 bij het krappe gedeelte rond bocht acht. De Williams-rijder stuurde te vroeg in en raakte een hoek van de binnenmuur waarna een collisie met de muur tegenover hem onvermijdelijk werd. Zijn rondetijd zou op dat moment enkel goed zijn voor de negentiende startplek, gezien Pierre Gasly al na de tweede vrije training bestraft was voor het missen van de weegbrug.

Lees ook:

Helaas voor Kubica betekende de crash direct een einde aan de kwalificatie en lag zijn wagen flink in de prak. Het incident is het gevolg van een gebrek aan vertrouwen in de wagen waarmee hij het hele weekend, en eigenlijk het hele seizoen tot dusver, al kampt. Het team heeft daarop besloten om verdere veranderingen aan zijn set-up te maken voor de race, ongeacht de consequenties die de wedstrijdleiding eraan verbindt.

Kubica is naar eigen zeggen gecrasht omdat hij niet genoeg 'speelruimte' overliet ter compensatie van de gebreken van de FW42. Qua verwachtingen blijft het zoals elk jaar slechts gissen naar de uitkomst, gezien het stratencircuit in de stad van de wind onvoorspelbare situaties teweegbrengt. "Er kan en zal van alles gaan gebeuren. Dat hebben we wel gezien in de kwalificatie. Dit is een van die Grands Prix waar je ervoor moet zorgen dat je de eindvlag krijgt te zien. Natuurlijk moet je geluk hebben met de vele ongelukken en Safety Cars."

George Russell, teamgenoot van Kubica, zal vanaf plek 17 starten. De Britse rookie komt op dezelfde rij te staan als Alfa Romeo's Antonio Giovinazzi die achteraan moet beginnen vanwege een gridpenalty na het opnieuw wisselen van de control electronics.

Net binnen

Vorig artikel Wolff: "Twee redenen waarom we Vettel hebben geklopt"
Volgend artikel Haas: "Kwalificatie pakte deze keer slecht uit voor ons"

Beste reacties