Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

MotoGP
GP van Hongarije
Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Formule 1
GP van Monaco
Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Formule 1
GP van Monaco
Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

MotoGP
MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

MotoGP
GP van Hongarije
Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

Red Bull-teambaas: "Wilden motor Max Verstappen al na Monaco vervangen"

Formule 1
GP van Monaco
Red Bull-teambaas: "Wilden motor Max Verstappen al na Monaco vervangen"

Red Bull zou stappen rond F1-teamallianties 'steunen' na zorgen McLaren

Red Bull-teambaas Laurent Mekies zegt dat de organisatie verdere stappen zou "steunen" om zorgen van rivalen over de onafhankelijkheid van F1-teams weg te nemen.

Laurent Mekies, Red Bull Racing

Foto: Chris Graythen / Getty Images

McLaren-CEO Zak Brown stuurde onlangs een brief naar autosportbond FIA en president Mohammed Ben Sulayem om zijn al langer bestaande zorgen over teamallianties in de Formule 1 opnieuw te benadrukken.

Brown heeft moeite met bepaalde aspecten van het dubbele eigenaarschap van Red Bull Oostenrijk over Red Bull Racing en Racing Bulls. Daarbij gaat het onder meer om het ontbreken van gardening leave voor Laurent Mekies, toen de Fransman Racing Bulls verruilde voor de topfunctie bij Red Bull als vervanger van Christian Horner.

De kwestie kwam recent opnieuw naar voren door berichten dat Mercedes geïnteresseerd is in de overname van een belang van 24 procent in het Alpine-team, nu investeringsgroep Otro Capital zijn minderheidsbelang wil verkopen.

Zak Brown maakt zich al langer zorgen om teamallianties in F1.

Zak Brown maakt zich al langer zorgen om teamallianties in F1.

Foto door: Mark Sutton / Formula 1 via Getty Images

Brown suggereert niet dat Red Bull zijn satellietteam moet verkopen, maar vindt wel dat er sterkere waarborgen moeten komen op bestuurlijk, technisch en sportief vlak. Zo moet worden voorkomen dat één team ongepaste invloed heeft op andere teams en daarmee de sportieve integriteit van de Formule 1 in gevaar brengt.

"Wat Zak heeft geuit, als vertegenwoordiger van de mening en positie van McLaren, maakt deel uit van een proces dat we constructief en gezond wilden laten verlopen, maar ook heel duidelijk", legt McLaren-teambaas Andrea Stella uit. "Ik zou echt benieuwd zijn of een van de aandeelhouders in de Formule 1 het oneens is met het feit dat dit een kampioenschap tussen onafhankelijke constructeurs is. Wij geloven heel sterk dat dit principe volledig moet worden gehandhaafd."

"De reden waarom we willen dat dit punt wordt besproken, is dat we denken dat er vanuit praktisch oogpunt meer moet gebeuren. We zijn tevreden met hoe dit wordt ontvangen. Het is nu tijd voor de F1-gemeenschap om na te denken over hoe we dit volledig implementeren, zodat de eerlijkheid in het spel en in de competitie volledig wordt bereikt."

Verschillende manieren van samenwerking

Motorsport.com begrijpt dat Brown en Mekies privé constructieve gesprekken hebben gevoerd om Browns zorgen door te nemen. In gesprek met de media tijdens de Grand Prix van Canada zei Mekies dat Red Bull bereid is verdere stappen te steunen om eventuele onrust weg te nemen.

Lees ook:

"We willen allemaal dat elf teams onafhankelijk van elkaar op de baan racen, en we hebben als sport de afgelopen weken, maanden en jaren veel stappen gezet om steeds meer onafhankelijkheid van elk team te waarborgen", zei Mekies.

"Als aandeelhouders, of dat nu een ander team is of iemand anders, vinden dat er meer stappen nodig zijn om ervoor te zorgen dat elf teams onafhankelijk van elkaar racen, dan zouden wij dat steunen. Wij denken niet dat het een kwestie is van kern-eigenaarschap of strategische levering.'

'Wij denken dat er heel veel verschillende manieren zijn waarop teams in de pitstraat samenwerken: levering van motoren, levering van versnellingsbakken, levering van ophanging, gedeeltelijk eigenaarschap, volledig eigenaarschap."

Brown heeft ook al zorgen geuit over de constructie van de Red Bull F1-teams.

Brown heeft ook al zorgen geuit over de constructie van de Red Bull F1-teams.

Foto door: Guido De Bortoli / LAT Images via Getty Images

"Wij staan volledig achter verdere stappen om ervoor te zorgen dat we, ongeacht onze strategische samenwerking of onze eigendomsstructuur, onafhankelijk van elkaar op de baan racen. Wij vinden dat dat vandaag de dag al het geval is. We zullen hoe dan ook alle verdere stappen aanmoedigen die wij als sport nodig achten."

Racing Bulls ziet geen problemen

Racing Bulls-teambaas Alan Permane zegt dat hij "geen problemen" ziet met de manier waarop het tweede team van Red Bull wordt gerund en benadrukt dat het team veel nadruk legt op het naleven van de reglementen.

"Onze relatie met Red Bull Racing is echt een klant-leverancierrelatie", zei Permane. "We nemen bepaalde onderdelen van de ophanging van hen af, we nemen de versnellingsbak van hen af en verschillende andere componenten die volgens de technische reglementen zijn toegestaan. Die volgen we zeer strikt."

Lees ook:

"En ik moet eerlijk zeggen: nu ik bij een team heb gewerkt waar we die relatie helemaal niet hadden en nu bij een team waar we die wel hebben, wordt er veel werk gestoken in het waarborgen dat we die regels respecteren. Dus veel inspanning die in andere gebieden gestoken zou kunnen worden, gaat naar het zorgen dat we die reglementen naleven. Ik zie dan ook geen enkel probleem met de manier waarop we momenteel opereren."

Net binnen

Vorig artikel Verstappen hoopt op betere RB22 in kwalificatie: "Kan in ieder geval niet slechter"
Volgend artikel Wat zeggen de richtlijnen van F1 over het incident met Russell en Antonelli

Beste reacties