Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

MotoGP
GP van Hongarije
Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Formule 1
GP van Monaco
Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Formule 1
GP van Monaco
Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

MotoGP
MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

MotoGP
GP van Hongarije
Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

Red Bull-teambaas: "Wilden motor Max Verstappen al na Monaco vervangen"

Formule 1
GP van Monaco
Red Bull-teambaas: "Wilden motor Max Verstappen al na Monaco vervangen"

Red Bull luisterde niet naar Max Verstappen in Canada: "Nu zien ze dat het niet werkt"

Max Verstappen stelt dat Red Bull zijn input voor de afstelling niet heeft gevolgd voor de GP van Canada. De Nederlander ging uiteindelijk overstag, ook om aan het team te laten zien dat de gekozen richting niet zou werken.

Max Verstappen, Red Bull Racing

Foto: Sam Bagnall / Sutton Images via Getty Images

De kwalificatie voor de Grand Prix van Canada is een lastige onderneming gebleken voor Red Bull. Max Verstappen wist uiteindelijk een zesde plek op de grid te veroveren, maar dat ging niet zonder slag of stoot. De Nederlander meldde via de boordradio eerst dat hij geen temperatuur in de banden kreeg en voegde vervolgens toe dat hij eveneens topsnelheid tekort kwam.

“Heel veel dingen uit deze kwalificatie zijn heel lastig te begrijpen. Ik heb bijvoorbeeld ook geen idee waar die laatste ronde ineens vandaan kwam”, blikte Verstappen in gesprek met de Nederlandse pers terug. “Ik had de hele sessie heel weinig topsnelheid en gewoon geen grip.”

Wat betreft die topsnelheid leek Verstappen eerder zonder elektrisch vermogen te vallen dan de meeste concurrenten, waar Red Bull nog geen verklaring voor heeft. “Ik weet het niet. Ik kreeg ook geen info van het team, dus het was duidelijk dat we het ook niet konden oplossen tijdens de sessie.”

Red Bull was overtuigd dat andere richting zou werken

Het ging echter niet alleen om de bandentemperatuur en de topsnelheid. Verstappen verduidelijkt dat Red Bull een bepaalde richting met de afstelling is opgegaan waar hij zelf niet achter stond.

“We hebben met mijn auto iets anders gedaan, dat wilde het team. Dat werkt duidelijk ook niet zoals het moet. Maar soms moet je het team ook even hun gang laten gaan en duidelijk laten merken dat het zo niet werkt. Ik zeg ‘doe maar, als jullie denken dat het zo werkt, dan doen we dat.’ En het werkt dus niet.”

Toch klinkt het niet als typisch Verstappen. Normaliter heeft de Nederlander zelf een cruciale stem in de afstelling en volgt het team die richting, des te meer omdat hij geen rookie maar een viervoudig wereldkampioen met veel ervaring is. “Ik heb het al zo vaak aangegeven, maar weet je, soms moet je het dan maar gewoon laten voelen dat het niet werkt.”

Waarom Hadjar met een andere afstelling rijdt

Gevraagd waarom het ditmaal anders is gegaan achter de schermen, vervolgt Verstappen: “Natuurlijk luisteren ze heel vaak wel, maar nu niet, omdat ze er zeker van waren dat het wel zou werken.”

Dat laatste maakt het enigszins opmerkelijk – als de overtuiging was dat iets zeker zou werken – dat er met de auto van Hadjar een andere afweging is gemaakt. Verstappen verduidelijkt echter: “Dat komt doordat ze het met mij willen proberen, dat is al jaren zo. Een rijder kan ook zeggen ‘laat maar staan, omdat het al redelijk oké aanvoelt’, maar bij mij voelde het al niet oké van tevoren en nu nog steeds niet. Ik ben niet snel tevreden met een auto. Ik wil meedoen voor de overwinning, niet voor de zevende plaats.”

Inmiddels is volgens Verstappen wel voor iedereen in het team duidelijk dat de ingeslagen weg niet de juiste is. “Het is toch duidelijk? De hele kwalificatie liep het voor geen meter. Ik blijf er altijd wel redelijk rustig onder, maar hopelijk weten ze nu ook dat het niet werkt.”

Opgemerkt dat Verstappen hier in ieder geval van heeft geleerd en het zich in de aankomende raceweekenden niet nogmaals laat gebeuren, besluit hij: “Ja, ik denk dat dat wel duidelijk is.”

Lees ook:

Bekijk: F1-update: Max Verstappen wilde andere richting op in Canada, eerste clash bij Mercedes

Net binnen

Vorig artikel F1-update: Verstappen wilde andere richting op in Canada, eerste clash bij Mercedes
Volgend artikel Waarom een mogelijk natte GP van Canada leidt tot nervositeit in de F1-paddock

Beste reacties