Race steward Luyendijk: "F1 moet vast panel neerzetten"
Zijn faam verwierf hij op de baan: Arie Luyendijk won tweemaal de beroemde Indianapolis 500, waardoor hij tot een zeer select groepje coureurs behoort. De inmiddels 64-jarige in Sommelsdijk geboren maar al jaren in Scottsdale, een voorstad van Phoenix, woonachtige Luyendijk staat sinds het begin van 2016 naast de baan: de racelegende doet dienst als race steward. Gezien recente gebeurtenissen in de Formule 1 een veelbesproken beroep. "Zo'n uitspatting als die van Max Verstappen kan ik helemaal begrijpen."

Luyendijk kijkt als volwaardig racefan naar elke Grand Prix - zijn enthousiasme voor de Formule 1 is naar eigen zeggen alleen maar groter geworden sinds Verstappen deelneemt. Ook voor de wedstrijd op het Circuit of the Americas stond de televisie in huize Luyendijk op de Formule 1 afgesteld en vanuit het oogpunt van een race steward begreep de tweevoudig Indy 500-winnaar niets van de uitgedeelde straffen. In gesprek met GPUpdate.net blikt Luyendijk terug, belicht hij het verschil tussen Europa en de VS en worden er tips gegeven.
"Mensen willen emotie zien"
"Het was nogal heftig natuurlijk, vanuit Nederlands oogpunt was het teleurstellend. Ik vond de tijdstraf die Verstappen kreeg belachelijk - het is hetzelfde als dat je door een agent wordt aangehouden omdat je 55 kilometer per uur rijdt, daar waar je vijftig mag. Goed, volgens de letter van de wet is het verboden, maar je doet de sport een beetje schade aan door muggezifterig te zeggen 'dat was niet volgens de regels'." Luyendijk stoorde zich nog meer aan de inconsistentie van de wedstrijdleiders, iets wat hij wel vaker ziet gebeuren in de F1. "Zo sneed Sebastian Vettel Lewis Hamilton bij de eerste bocht na de start af, om met vier wielen buiten de baan de bocht uit te komen."De reactie van Verstappen op het geheel deed eveneens stof opwaaien: voor de camera van Ziggo Sport noemde de Nederlander een race steward 'mongool', waarvoor hij later zijn excuses aanbood en daarbij vermeldde niemand specifiek te hebben bedoeld. "Ach", klinkt het nuchter uit de mond van de Zuid-Hollander, "ik begrijp het wel. Laten we vooropstellen dat als ze meteen een microfoon onder zijn neus duwen, ze zulke reacties in het heetst van de strijd kunnen verwachten. Maar weet je: ik vind het helemaal prima, ook als het op mij gericht zou zijn. Ik vind dat ze elkaar gewoon eens een keer op de bek moeten slaan als ze boos zijn. Doen ze in de NASCAR ook. Zie je direct op elk nieuwskanaal, daarom laten ze het volgens mij ook wel een klein beetje toe. Marketingwise is dat wel slim, mensen willen emotie zien."
Constant blijven

Een tijdstraf zoals Verstappen deze ontving op het Circuit of the Americas zal niet zo snel worden uitgedeeld door de IndyCar-stewards, meent Luyendijk. "Ze hebben dat incident wel héél snel kunnen onderzoeken en naar wat ik heb begrepen - ik heb me laten informeren door een vriend die zelf ook dienst heeft gedaan als race steward in de Formule 1 - gaat het er daar niet dusdanig aan toe dat er een 4-0 overeenstemming moet zijn, zoals bij ons wel het geval is. Wat ik vernomen heb, is dat meneer Connelly degene was die de straf door moest geven aan de wedstrijdleiding."
"Een vrij gecompliceerde job"

"Tijdens een raceweekend is er geen tijd om creatief te zijn met regels en penalty's", vervolgt de racelegende, "er is een mate van professionaliteit vereist. Het reglement zit gecompliceerd in elkaar. Ik zal je eens een voorbeeld geven uit de IndyCars. Wij hebben een wat lastige pitregel: als er een neutralisatie is, mag je niet direct te pits in tenzij je schade hebt. Zo was het ooit eens dat Scott Dixon vroeg in de wedstrijd binnenkwam onder geel met schade, maar men tankte ook gelijk. De brandstofjongen had het volgens mij direct in de gaten, want voor de full hose erinzat, had hij hem er ook alweer uitgehaald. Ik liep naar de wedstrijdleider en zei 'volgens mij moet Dixon nu een drive through krijgen'. Ik ken die regel toevallig uit mijn hoofd, omdat ik dit werk al tijden doe. Zo'n Mika Salo, die komt een keer aanwaaien en die heeft toch geen weet van details als deze? Zet er nou gewoon een stel gasten neer die dat werk het hele jaar doen."

Voor iedereen gelijke regels
Luyendijk is van mening dat klassenjustitie, waarvan de race stewards in Amerika van beschuldigd werden, absoluut verkeerd is. "Om dat te voorkomen zorgen wij ervoor dat we alle gedeelten van het veld in de smiezen houden. Ik kijk dan bij de start bijvoorbeeld naar het achterste gedeelte van de grid, terwijl Davis en Papis weer andere delen in de gaten houden. We gaan de top vier niet anders beoordelen dan de laatste vier - die gasten die achteraan rijden, zullen ook eens vooraan rijden. Wij geven gasten die anderen blokkeren om P15 net zo goed een straf. I'm driving at the back, roepen ze dan. Ja, dus?""Race steward zijn is een interessante baan en er komen veel verantwoordelijkheden bij kijken. Je wil eerlijk en constant zijn tegenover iedereen. Men was in Austin niet constant en daarbij komt ook nog eens kijken dat de verhouding Formule 1 en Amerika al niet twee handen op een buik zijn", refereert de Nederlander aan onder meer het bandendrama op Indianapolis, twaalf jaar geleden. "We hadden dat gedonder op de Indy waardoor de F1 een slechte reputatie kreeg. Dit soort straffen is een beetje een let down voor de fans."
Door: René Oudman
[photo,303519,left,]
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties