"Kopiëren rijstijl Hülkenberg leidde tot doorbraak", aldus Palmer
Jolyon Palmer heeft gezegd dat het overnemen van de rijstijl van Nico Hülkenberg heeft gezorgd voor een doorbraak in de Grand Prix van Oostenrijk.
Hoewel Palmer in de tweede training niet in actie kwam door een elektrisch probleem en hij in de kwalificatie opnieuw in Q1 uitgeschakeld werd, liet hij in Oostenrijk zien competitief te zijn. Hij reed van P17 naar P11 en eindigde op zes tienden achter Lance Stroll. Palmer versloeg Hülkenberg met een voorsprong van 25 seconden nadat de Duitser technische problemen had bij de start en later snelheid tekort kwam.
Palmer vertelde tegenover Motorsport.com dat zijn doel dit seizoen onder andere het aanpassen van zijn rijstijl is, zodat die meer op die van Hülkenberg lijkt. “De auto’s zijn erg gevoelig dit jaar met de extra downforce”, legde hij uit. “Ik heb altijd op een bepaalde manier gereden, maar dat werkt niet goed met hoe de auto nu is. Nu rijd ik meer zoals Nico doet en probeer ik me aan te passen. Hij heeft veel ervaring in de Formule 1, heeft veel verschillende auto’s gereden en heeft het goede gevoel in deze auto ook al. Ik moet nog een beetje aanpassen en dat is wat ik probeer te doen om beter te worden.”
Palmer kende in de eerste training in Oostenrijk een betere start door het werk wat hij vooraf uitvoerde en was direct vanaf de eerste training blij met de R.S.17. “Mijn prestaties waren teleurstellend en ik heb hard gewerkt om te zien wat ik kan verbeteren”, vertelde Palmer. “Ik kwam hier met een andere mentaliteit en dat heeft geholpen. Ik ben blij dat de race zo goed was, ik ben blij met de auto en kon aanvallen zoals ik dat eerder ook deed. Dit weekend voelde als een doorbraak.”
Verbetering kwalificatie nodig voor punten
In Oostenrijk werd Palmer voor de derde keer in vier races elfde nadat hij ook in Monaco en Canada elfde eindigde. Hij reed in Oostenrijk vanaf de 29e ronde buiten de punten op een elfde plaats wat volgens Renault Sport-teambaas Cyril Abiteboul hoopgevend, maar ook frustrerend was. “We kennen het recept”, zei de Fransman tegen Motorsport.com. “Het begint met goede betrouwbaarheid op vrijdag, en een betere vorm op zaterdag. Hij weet dat hij een paar tienden verloor en zo de kans op Q2 misliep, dat zou hem gelegenheid gegeven hebben om in een betere positie te starten op zondag.”
Palmer had het gevoel dat hij in de top-tien had kunnen eindigen als hij Q2 gehaald had. “We hadden de auto goed voor elkaar en ik reed beter dan ik tot nu toe had gedaan. Het is alleen de kwalificatie waar ik aan moet werken.”
Via Scott Mitchell en Adam Cooper
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties