Paffett: "MP4-29 veel moeilijker te besturen"
McLaren-testcoureur Gary Paffett heeft laten weten dat de auto voor komend seizoen een stuk lastiger te besturen is dan de wagen waarmee vorig jaar in de Formule 1 werd gereden. De DTM-rijder heeft de nieuwe MP4-29 de afgelopen maanden al uitgebreid aan de tand gevoeld in de simulator in Woking.
"Het gaat interessant worden", zei Paffett tegen Sky Sports. "De nieuwe wagens zijn heel anders dan waarmee we de afgelopen jaren hebben gereden. Er is vooral minder neerwaartse druk. De FIA heeft in het verleden wel vaker geprobeerd om de hoeveelheid downforce te reduceren, maar dit keer lijken ze daar ook in te slagen. De wagens zullen hierdoor veel moeilijker te besturen zijn. Zelfs de bochten die we met een gemiddelde snelheid nemen, zullen lastiger zijn nu we niet langer extra downforce kunnen genereren met de uitlaatgassen."
"Het zal interessant zijn om te zien hoe de coureurs met deze nieuwe situatie omgaan", vervolgde Paffett. "De coureurs zullen hun rijstijl absoluut moeten aanpassen. Ik ben in de simulator al een poosje bezig in de nieuwe auto en telkens wanneer ik van de MP4-28 naar de MP4-29 wissel, moet ik echt op een andere manier gaan rijden. Ik was er ook bij toen Jenson (Button, red.) voor het eerst de nieuwe auto uitprobeerde in de simulator. Ik zag hem gewoon nadenken onder het rijden. De nieuwe wagen stuurt en voelt niet alleen anders, de wijze waarop je met de banden en brandstof omgaat, verschilt ook. Daarbij is de auto voorzien van allerlei nieuwe systemen om energie terug te halen. Al deze zaken vereisen veel meer denkkracht."
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties