Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Antonelli houdt Ferrari achter zich in laatste F1-training Monaco, Verstappen vijfde

Formule 1
GP van Monaco
Antonelli houdt Ferrari achter zich in laatste F1-training Monaco, Verstappen vijfde

De startopstelling voor de MotoGP Grand Prix van Hongarije

MotoGP
GP van Hongarije
De startopstelling voor de MotoGP Grand Prix van Hongarije

Aston Martin ziet nog geen licht aan einde tunnel in F1-crisis

Formule 1
GP van Monaco
Aston Martin ziet nog geen licht aan einde tunnel in F1-crisis

Weerbericht F1 Monaco: Veel zon en een kleine kans op buien

Formule 1
GP van Monaco
Weerbericht F1 Monaco: Veel zon en een kleine kans op buien

Uitslag: Kwalificatie MotoGP Grand Prix van Hongarije

MotoGP
GP van Hongarije
Uitslag: Kwalificatie MotoGP Grand Prix van Hongarije

Marc Márquez verovert ondanks crash pole-position voor MotoGP Hongarije

MotoGP
GP van Hongarije
Marc Márquez verovert ondanks crash pole-position voor MotoGP Hongarije

MotoGP Hongarije 2026: Volledig tijdschema en alle starttijden

MotoGP
GP van Hongarije
MotoGP Hongarije 2026: Volledig tijdschema en alle starttijden

F1 Monaco live: Volg de derde vrije training met livetiming

Formule 1
GP van Monaco
F1 Monaco live: Volg de derde vrije training met livetiming

McLaren-testcoureur Gary Paffett heeft laten weten dat de auto voor komend seizoen een stuk lastiger te besturen is dan de wagen waarmee vorig jaar in de Formule 1 werd gereden. De DTM-rijder heeft de nieuwe MP4-29 de afgelopen maanden al uitgebreid aan de tand gevoeld in de simulator in Woking.

"Het gaat interessant worden", zei Paffett tegen Sky Sports. "De nieuwe wagens zijn heel anders dan waarmee we de afgelopen jaren hebben gereden. Er is vooral minder neerwaartse druk. De FIA heeft in het verleden wel vaker geprobeerd om de hoeveelheid downforce te reduceren, maar dit keer lijken ze daar ook in te slagen. De wagens zullen hierdoor veel moeilijker te besturen zijn. Zelfs de bochten die we met een gemiddelde snelheid nemen, zullen lastiger zijn nu we niet langer extra downforce kunnen genereren met de uitlaatgassen."

"Het zal interessant zijn om te zien hoe de coureurs met deze nieuwe situatie omgaan", vervolgde Paffett. "De coureurs zullen hun rijstijl absoluut moeten aanpassen. Ik ben in de simulator al een poosje bezig in de nieuwe auto en telkens wanneer ik van de MP4-28 naar de MP4-29 wissel, moet ik echt op een andere manier gaan rijden. Ik was er ook bij toen Jenson (Button, red.) voor het eerst de nieuwe auto uitprobeerde in de simulator. Ik zag hem gewoon nadenken onder het rijden. De nieuwe wagen stuurt en voelt niet alleen anders, de wijze waarop je met de banden en brandstof omgaat, verschilt ook. Daarbij is de auto voorzien van allerlei nieuwe systemen om energie terug te halen. Al deze zaken vereisen veel meer denkkracht."

Net binnen

Vorig artikel Berger: "Vettel voor het eerst de allerbeste coureur"
Volgend artikel Geen zorgen bij Lotus over missen eerste test

Beste reacties