Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Waarom zoveel F1-coureurs in Monaco wonen: meer dan alleen belastingvoordeel

Formule 1
GP van Monaco
Waarom zoveel F1-coureurs in Monaco wonen: meer dan alleen belastingvoordeel

Legt Balaton Park zwakte Aprilia bloot? "Kunnen motor niet optimaal benutten"

MotoGP
GP van Hongarije
Legt Balaton Park zwakte Aprilia bloot? "Kunnen motor niet optimaal benutten"

Toyota demonstreert waterstofprototype tijdens Le Mans-weekend

WEC
24 uur van Le Mans
Toyota demonstreert waterstofprototype tijdens Le Mans-weekend

Van nieuwe rug tot eerste rij: Wat zit er achter Max Verstappens snelheid in Monaco?

Formule 1
GP van Monaco
Van nieuwe rug tot eerste rij: Wat zit er achter Max Verstappens snelheid in Monaco?

Van fictie tot mijlpaal: McLaren's lange weg naar GP nummer 1000

Uitgelicht
Formule 1
Uitgelicht
GP van Monaco
Van fictie tot mijlpaal: McLaren's lange weg naar GP nummer 1000

F1 Monaco 2026: Hoe laat begint de race vandaag?

Formule 1
GP van Monaco
F1 Monaco 2026: Hoe laat begint de race vandaag?

F1-update: Max Verstappen verrast met tweede startplek in Monaco, waarom viel Ferrari tegen?

Formule 1
GP van Monaco
F1-update: Max Verstappen verrast met tweede startplek in Monaco, waarom viel Ferrari tegen?

Waarom Norris al rekening hield met 'reality check' in Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Waarom Norris al rekening hield met 'reality check' in Monaco
Interview

Waarom overstap naar Audi F1 geen no-brainer was voor Hülkenberg

Nico Hülkenberg verruilt Haas F1 Team in 2025 voor het Formule 1-project van Audi. Het is een keuze die van buitenaf heel logisch lijkt, maar de Duitser noemt het besluit zeker 'geen no-brainer'.

Tussen 2020 en 2022 kon Nico Hülkenberg als invaller slechts enkele Formule 1-races rijden. Twee jaar later bevindt hij zich in een compleet andere situatie, want de 36-jarige coureur heeft in april een tweejarige deal getekend bij Sauber. Hij is dus ook een van de coureurs van het team zodra de omvorming tot het fabrieksteam van Audi afgerond is. Die stap houdt wel in dat Hülkenberg na twee seizoenen alweer vertrekt bij Haas F1 Team. Op papier lijkt de overstap een logische, aangezien hij bij een toekomstige fabrieksformatie aan de slag gaat. Toch benadrukt hij dat de keuze niet zo eenvoudig was.

"Het was geen no-brainer, simpelweg omdat ik echt geniet van mijn tijd bij Haas", zegt Hülkenberg in een uitgebreid interview met onze zusterpublicatie GP Racingdat in de video hierboven terug te zien is. "Ik geniet van de samenwerking met het team, de engineers, de monteurs, met Ayao [Komatsu] en vorig jaar ook met Günther [Steiner]. Het voelt goed. Ik ben ze nog steeds zeer dankbaar, want ze maakten de comeback mogelijk en indirect gaf dat me deze kans om een nieuw contract te tekenen. Zonder hen was dat niet mogelijk geweest."

De aanstaande overstap naar het F1-project van Audi is volgens Hülkenberg zeker geen signaal dat hij zich bij Haas niet op zijn plek voelt. "Ik zie en voel ook dat er nog meer potentie is. Ik denk dat er nog steeds ruimte is voor Haas om beter te worden. Ayao's komst als teambaas was een behoorlijke verandering en ik denk dat er meer ruimte voor verbetering en meer positieve dingen is. Het was gewoon een combinatie van dingen, en ook gevoel. Ik heb situaties gehad waarin ik me niet zo goed meer voelde binnen een team en dat is niet fijn, dat is niet heel comfortabel. Dat heb ik nu wel en dat is behoorlijk veel waard. Daarom was het dus niet de no-brainer die je misschien zou verwachten."

Open kaart gespeeld naar Komatsu en Haas

Met Komatsu zit er sinds het begin van 2024 een nieuwe teambaas op de pitmuur van Haas F1. De Japanse ingenieur is echter in 2016 al bij de Amerikaanse renstal gekomen, destijds nog als trackside engineering director. In zijn eerste maanden als opvolger van Günther Steiner moest Komatsu dus toezien dat Hülkenberg zijn vertrek bij de renstal aankondigde. De coureur uit Emmerik geeft aan open kaart te hebben gespeeld en een goede reactie te hebben gekregen van de teambaas. "Hij nam het goed op, om eerlijk te zijn. Hij voelde het waarschijnlijk al wel aankomen", stelt Hülkenberg.

"Het was een proces, het was niet van zwart naar wit. Ik heb hem en Gene [Haas] voldoende op de hoogte gehouden dat er vroeg of laat iets zou gebeuren op de rijdersmarkt en dan met name voor mij, voor mijn situatie. Ik denk dus dat mijn team en ik heel redelijk zijn geweest, we waren heel open. Ze wisten het dus min of meer al wel", vervolgt hij. "Toen ik het nieuws vertelde, was hij heel erg respectvol. Hij begrijpt het natuurlijk. En ik vertelde hem direct in hetzelfde gesprek dat dit voor mij helemaal niets verandert voor het huidige seizoen. Ik ben 100 procent toegewijd aan Haas, tot de laatste bocht. Ik ga er alles aan doen en probeer zo goed mogelijk te eindigen."

Meer over Nico Hülkenberg:

Net binnen

Vorig artikel Ferrari met aangepaste versie van nieuwe vloer naar F1 GP Hongarije
Volgend artikel Tech-intrige in F1-paddock: Remmen McLaren onder vergrootglas door Red Bull

Beste reacties