Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Antonelli domineert in F1 Monaco: "Alles leek vanzelf te gaan"

Formule 1
GP van Monaco
Antonelli domineert in F1 Monaco: "Alles leek vanzelf te gaan"

Russell woedend na Monaco-penalty: "P14 past niet bij de overtreding"

Formule 1
GP van Monaco
Russell woedend na Monaco-penalty: "P14 past niet bij de overtreding"

Marc Márquez na 100e zege: "Hoop dat dit mijn laatste comeback is"

MotoGP
GP van Hongarije
Marc Márquez na 100e zege: "Hoop dat dit mijn laatste comeback is"

F1 stand 2026: Vijf op rij voor Antonelli, Verstappen blijft P7 na puntloze race

Formule 1
F1 stand 2026: Vijf op rij voor Antonelli, Verstappen blijft P7 na puntloze race

Leclerc haalt uit na crash: "Nu lijk ik een idioot"

Formule 1
GP van Monaco
Leclerc haalt uit na crash: "Nu lijk ik een idioot"

Beoordeel de coureurs na F1 Grand Prix van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Beoordeel de coureurs na F1 Grand Prix van Monaco

Vijf conclusies na een zinderende Grand Prix van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Vijf conclusies na een zinderende Grand Prix van Monaco

Uitslag: Formule 1 Grand Prix van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Uitslag: Formule 1 Grand Prix van Monaco

Waarom het volgens Piastri 'te vroeg' is om te rekenen in F1-titelstrijd

Kampioenschapsleider Oscar Piastri rekent zich nog bij lange na niet rijk in de F1-titelstrijd, ook al verdedigt hij nu een voorsprong van 34 punten.

Racewinnaar Oscar Piastri, McLaren

Foto: Erik Junius

In Zandvoort sloeg Oscar Piastri een grote slag door de Grand Prix van Nederland te winnen terwijl teamgenoot en titelrivaal Lando Norris laat in de race uitviel vanwege motorproblemen. Daardoor verdedigt hij nu een voorsprong van 34 punten in het kampioenschap en met nog negen raceweekenden te gaan is dat een prettige buffer, maar Piastri vindt het nog te vroeg om op zijn lauweren te rusten. Hij geeft aan dat hij "heel weinig" naar de statistieken kijkt en wil dan ook niet zomaar aannemen dat hij die voorsprong behoudt. 

"Ik heb in eerdere kampioenschappen zelf een veel grotere voorsprong gehad die uiteindelijk vrijwel helemaal werd weggevaagd voor de laatste ronde", herinnert Piastri zich in gesprek met onder meer Motorsport.com. "Dus ik weet uit eigen ervaring dat dit geen comfortabele marge is. Maar het is nog veel te vroeg om te gaan rekenen of om genoegen te nemen met posities die geen eerste plek zijn. Voor mij verandert er niets aan de aanpak. Die blijft exact hetzelfde, tenzij het gat veel groter wordt of het aantal resterende races aanzienlijk kleiner."

Oscar Piastri pakte de zege in Zandvoort en liep flink uit op Lando Norris.

Oscar Piastri pakte de zege in Zandvoort en liep flink uit op Lando Norris.

Foto door: Mark Sutton / Formula 1 via Getty Images

Norris gaf op zijn beurt aan dat hij nu juist minder te verliezen heeft en voluit kan rijden, wetende dat hij nu de inhaalslag moet maken. Piastri verwacht echter niet dat zijn teamgenoot nu veel agressiever gaat racen. "Ik denk niet dat er veel gaat veranderen", geeft de Australiër aan. "Hij zit zeker nog in de strijd, ook al is het nu wat moeilijker. Maar ik denk dat we elkaar op dezelfde manier blijven bestrijden. Het risico dat we nemen, blijft ook hetzelfde. We proberen allebei gewoon zo snel mogelijk te rijden. Het is niet zo dat we iets hebben achtergehouden wat dat betreft, dus ik denk niet dat er iets verandert."

Leunen op ervaring Webber?

Met oud-Formule 1-coureur Mark Webber als manager, die ook weet hoe het is om kans te maken op een F1-titel, kan Piastri rekenen op veel steun. Toch gaat hij vooral uit van eigen kracht en benadrukt hij dat de gesprekken met Webber "vrijwel niets" aan zijn mentaliteit in deze strijd veranderen. "Voor mij komt het grotendeels voort uit mijn eigen ervaringen in kampioenschappen, maar ook gewoon uit hoe ik in elkaar zit als persoon", legt hij uit. "Zo heb ik altijd al geracet: proberen kansen te grijpen wanneer ze zich voordoen, maar ook niet onnodig veel risico nemen. Vijf races geleden had je ook niet kunnen voorspellen dat het kampioenschap er nu zó uit zou zien. Als je toen een ander risico had genomen - meer of minder - had het gat nu ook kleiner of juist groter kunnen zijn. Maar ik denk dat mijn aanpak vrij gebalanceerd is, en dat verandert voor mij niet echt - ongeacht de stand in het kampioenschap."

Lees meer:

Net binnen

Vorig artikel Red Bull benadrukt: dit seizoen geen promotie voor Hadjar
Volgend artikel Keert V8-motor per 2029 terug in F1? Vergadering afgelast

Beste reacties