Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

F1 meldt 35 procent minder CO2-uitstoot op weg naar klimaatneutraal 2030

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1 meldt 35 procent minder CO2-uitstoot op weg naar klimaatneutraal 2030

FIA-ophef rond BMW: Dreigde vanwege de turbo zelfs een streep door Macau?

DTM
FIA-ophef rond BMW: Dreigde vanwege de turbo zelfs een streep door Macau?

Red Bull licht verzoek aan FIA toe: "In geen enkele dataset staan wij boven Mercedes"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Red Bull licht verzoek aan FIA toe: "In geen enkele dataset staan wij boven Mercedes"

De Laatste Ronde: Het einde van een Nederlands succesverhaal

Formule 1
GP van Nederland
De Laatste Ronde: Het einde van een Nederlands succesverhaal

Mercedes krijgt FIA-hoorzitting over Russell-straffen Monaco

Formule 1
Mercedes krijgt FIA-hoorzitting over Russell-straffen Monaco

F1 2026 vs. Hypercar: welke auto bezorgt coureurs de grootste hoofdpijn?

WEC
24 uur van Le Mans
F1 2026 vs. Hypercar: welke auto bezorgt coureurs de grootste hoofdpijn?

Magnussen verwacht 'intense kennismaking' bij debuut in NASCAR Cup Series

NASCAR Cup Series
Magnussen verwacht 'intense kennismaking' bij debuut in NASCAR Cup Series

WEC-reglement voor 2030: zo wil de ACO iedereen tevreden houden

WEC
24 uur van Le Mans
WEC-reglement voor 2030: zo wil de ACO iedereen tevreden houden

Piastri na pole in Qatar: “Alles of niets? Zo voelt het wel op dit punt”

Oscar Piastri erkent dat het vanaf nu alles of niets is als het gaat om de F1-titelstrijd. Vooralsnog verloopt zijn weekend in Qatar echter op rolletjes.

Oscar Piastri, McLaren

Foto: Andrew Ferraro / LAT Images via Getty Images

Na de pole en overwinning tijdens het sprintgedeelte van het weekend zette Oscar Piastri zijn sterke optreden in Qatar voort met het binnenhalen van de pole voor de Grand Prix. De Australiër reed aan het einde van de kwalificatie een tijd van 1.19.387, waarmee hij een tiende sneller was dan McLaren-teamgenoot Lando Norris, die zijn laatste ronde al na een paar bochten afbrak.

"We hebben de auto redelijk hetzelfde gelaten, op een paar kleine tweaks hier en daar na", antwoordt Piastri op de vraag of hij nog veel aan zijn auto veranderd heeft na zijn winst in de sprintrace. "De auto voelt het hele weekend al goed aan, en zoals ze zeggen: als het niet kapot is, moet je het niet repareren. Alles voelde goed, dus het team heeft gewoon geweldig werk geleverd." Alleen het Pirelli-rubber gaf nog stof tot nadenken. "Het was nog wel even een vraagteken welke banden we aan het einde gingen gebruiken, want in Q2 deed ik een ronde op een gebruikte set en die was onverwacht goed", vervolgt de coureur uit Melbourne. Met een glimlach: "Maar in Q3 ging het ook op een nieuwe set erg goed."

Piastri verwacht zondag een zware race op het fysieke circuit van Losail. "Doordat er een limiet is ingesteld voor het aantal ronden die je mag rijden op een set banden, zal iedereen constant pushen. Het wordt gelukkig niet zo heet als een paar jaar geleden, maar ik verwacht niettemin een zware race, aangezien we hier meerdere keren per ronde waanzinnig veel g-krachten te verwerken krijgen. Het wordt hard werken, maar dat maakt het tegelijkertijd ook erg leuk."

Na zijn sprintzege staat Piastri nog 22 punten achter op WK-leider Norris. Gevraagd of het vanaf nu alles of niets is, gezien de situatie in het kampioenschap, antwoordt Piastri: "Dat is redelijk hoe het is. Ik ga mijn best doen. Ik begin vanaf de beste plek, dus ik zal proberen om meer te doen van hetgeen ik in de sprint heb gedaan. En dan zien we wel wat het oplevert."

Lees ook:

Net binnen

Vorig artikel Max Verstappen: "Sommige beperkingen staan ons niet toe om harder te pushen"
Volgend artikel Norris baalt van 'frustrerend' moment van onderstuur in F1-kwalificatie Qatar

Beste reacties