Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

F1 Monaco 2026: Hoe laat, zenders en waar live kijken

Formule 1
GP van Monaco
F1 Monaco 2026: Hoe laat, zenders en waar live kijken

F1-update: Max Verstappen positief verrast door Red Bull in Monaco, wat maakt Ferrari zo sterk?

Formule 1
GP van Monaco
F1-update: Max Verstappen positief verrast door Red Bull in Monaco, wat maakt Ferrari zo sterk?

Waarom McLaren boete van FIA kreeg na VT2 in Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Waarom McLaren boete van FIA kreeg na VT2 in Monaco

Bagnaia kraakt nieuw asfalt: "Hoop dat er niets gebeurt bij de start"

MotoGP
GP van Hongarije
Bagnaia kraakt nieuw asfalt: "Hoop dat er niets gebeurt bij de start"

Vasseur remt Ferrari-hype af: "Het is nog een lange weg naar de race"

Formule 1
GP van Monaco
Vasseur remt Ferrari-hype af: "Het is nog een lange weg naar de race"

Max Verstappen positief na vrijdag in Monaco: "We voelden ons vrij goed"

Formule 1
GP van Monaco
Max Verstappen positief na vrijdag in Monaco: "We voelden ons vrij goed"

Piastri slaat alarm na moeizame vrijdag: "Een seconde tekort"

Formule 1
GP van Monaco
Piastri slaat alarm na moeizame vrijdag: "Een seconde tekort"

Hadjar na crash: "Vertrouwen terug, nu Mercedes aanvallen"

Formule 1
GP van Monaco
Hadjar na crash: "Vertrouwen terug, nu Mercedes aanvallen"

Piastri: "Mislopen F1-zege Qatar pijnlijker dan diskwalificatie Las Vegas"

Het verliezen van een grote kans op de zege in de Grand Prix van Qatar doet voor Oscar Piastri meer pijn dan de dubbele diskwalificatie van McLaren van vorige week in Las Vegas.

Oscar Piastri, McLaren

Foto: Lars Baron / LAT Images via Getty Images

Er stond in Qatar het hele weekend geen maat op Oscar Piastri. De McLaren-coureur won de sprintrace vanaf pole-position en veroverde zaterdag ook de pole voor de Grand Prix. In de lange race was hij wederom de snelste coureur op de baan, maar toch ging de zege aan zijn neus voorbij. De keuze van McLaren om beide coureurs op de baan te laten tijdens de safety car in de zevende ronde bleek een strategische misser, waardoor Piastri de overwinning aan Max Verstappen moest laten. Uiteindelijk moest de Australiër hierdoor genoegen nemen met de tweede plaats.

Tijdens de persconferentie was Piastri dan ook behoorlijk gefrustreerd. "En dat zegt best veel, gezien hoe mijn laatste paar races zijn verlopen. We hadden het bij het verkeerde eind en dat is jammer, omdat het hele weekend heel goed ging. We hadden veel snelheid en voor mijn gevoel reed ik goed, dus dit is best pijnlijk", vertelde hij, om eraan toe te voegen dat hij het verlies van de zege pijnlijker vond dan de diskwalificatie van vorige week in Las Vegas. "Op persoonlijk niveau vind ik dat ik vandaag een zege heb verloren. In Las Vegas verloor ik een P4. Voor het team was het natuurlijk een pijnlijk weekend, maar voor mij persoonlijk doet deze waarschijnlijk meer pijn."

De timing van de safetycar-fase zorgde ervoor dat de coureurs die hun eerste pitstop onder neutralisatie maakten daarna nog maar één keer hoefden te stoppen voor een bandenwissel. Voor Piastri en Lando Norris stonden nog twee pitstops onder groen op het programma en het bleek te veel gevraagd om daarna het gat naar Verstappen nog te dichten. "Toen me verteld werd dat iedereen behalve ik, Lando en Ocon naar binnen was gekomen, en Ocon de volgende ronde naar de pits kwam, wist ik dat we in de problemen zaten", legde Piastri uit. "We hebben zeker dingen die we moeten analyseren, maar ik heb nu nog geen antwoorden."

Alleen Oscar Piastri en Lando Norris maakten in Qatar geen pitstop tijdens de safety car-fase.

Alleen Oscar Piastri en Lando Norris maakten in Qatar geen pitstop tijdens de safety car-fase.

Foto door: Lars Baron / LAT Images via Getty Images

Wel benadrukte Piastri dat hij vertrouwde op de strategen van McLaren om de juiste keuze te maken tijdens de safetycar. "Ik vroeg wat we gingen doen, want ik kwam in de buurt van de ingang van de pits en had nog geen verzoek gekregen. Als je niet meteen een verzoek krijgt zodra de safetycar naar buiten komt, dan wordt er waarschijnlijk overlegd over wat we moeten doen", zei de coureur uit Melbourne. "In zo'n situatie moet je vertrouwen op het team, want zij hebben veel meer informatie dan de coureur wat betreft de verschillen en dergelijke. In dat scenario moet ik dus vertrouwen op de beslissing van het team."

Wat voor Piastri wél positief was, was het feit dat hij na enkele lastige weekenden weer een sterke indruk maakte in Qatar. "In de komende dagen wordt dat waarschijnlijk wel iets bemoedigends", gaf hij aan, al was die positiviteit nog ver te zoeken. "Dit weekend is een van de besten van het seizoen. Er zijn een of twee andere weekenden waarvan ik vind dat ze op hetzelfde niveau zitten. Wat dat betreft ben ik heel blij en tevreden dat de snelheid weer terug is, maar helaas is het weer een weekend waarin iets niet onze kant op is gevallen."

Meer over McLaren:

Net binnen

Vorig artikel Leclerc vreest voor deprimerende winter: "Geen ronde competitief geweest"
Volgend artikel Red Bull reageert op commotie na opmerkingen Marko over Antonelli

Beste reacties