Piastri baalt van gele vlag in Las Vegas: “Frustrerend, maar niets aan te doen”
Oscar Piastri baalt van de gele vlag die zijn laatste snelle ronde in de kwalificatie verpestte, met als gevolg dat hij in Las Vegas vijfde staat op de grid.
Foto: Sam Bagnall / Sutton Images via Getty Images
De Australiër had naar eigen zeggen een goed gevoel over het einde van de kwalificatie, totdat hij bij de twaalfde bocht een gele vlag tegenkwam voor Charles Leclerc, die de uitloopstrook was opgeschoten – maar op het moment dat de McLaren-coureur bij de bocht was, al weg was. “In Q1 voelde het heel goed, in Q2 had ik een paar kleine momentjes, maar in Q3 kwam het weer volledig naar mij toe”, vertelt hij aan onder andere Motorsport.com. “Maar goed, helaas is er niet veel wat je kunt doen als er een gele vlag gezwaaid wordt tijdens je snelle ronde. Het was een frustrerend einde van de kwalificatie.”
Op de suggestie dat hij mogelijk te veel van zijn gas was gegaan voor de gele vlag, gezien het feit dat het gevaar al geweken was toen hij bij de bocht was aangekomen, reageert hij: “Het is gokwerk, vooral als je aan het rijden bent in condities die aan het verbeteren zijn. De vlag was in een blinde bocht. Je weet niet of er na de bocht misschien een auto stil staat, dus je eerste reactie is om te liften. Je zou het erop kunnen gokken, maar dat brengt veel risico met zich mee. En als ik had doorgetrapt, was de kans groot dat ik een penalty had gekregen. Er is dus niet veel wat ik anders had kunnen doen.”
Dat Isack Hadjar tijdens dat moment plots in zijn spiegels opdook, deed aan de situatie volgens Piastri nauwelijks iets af. “Ik zag hem komen. Ik had al gelift voor de gele vlag. Het geel was er maar kort, dus mogelijk was het al verdwenen toen hij eraan kwam. Volgens mij zag hij wel dat hij mij snel naderde. Daarom ging hij van de racelijn om mij te passeren. Maar daar was het bijna alsof je op ijs reed. Voor mij was dat moment echter bijzaak, aangezien ik mijn ronde al had afgebroken.”
Met Lando Norris op pole ziet Piastri zijn titelkansen verder onder druk komen te staan. “Ja, het maakt het er zeker niet makkelijker op”, geeft hij toe. “Maar het is Las Vegas, hier kan alles gebeuren. De afgelopen jaren hebben we hier vermakelijke races boordevol actie gezien. Hopelijk kan ik morgen wat terrein goedmaken.” De snelheid van de McLaren stemt hem optimistisch. “We hebben weinig echte longruns kunnen doen, maar de auto voelde in alle omstandigheden sterk. Zowel in de regen als op een droge baan hebben we een goede pace. Hopelijk kunnen we dat morgen gebruiken om vooruit te komen.”
Bekijk: F1-update: Dit maakt het zo lastig in Las Vegas, P2 het hoogst haalbare voor Max Verstappen?
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties