Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Hülkenberg verklaart bizarre oorzaak uitvalbeurt: "Nog nooit meegemaakt"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hülkenberg verklaart bizarre oorzaak uitvalbeurt: "Nog nooit meegemaakt"

Colapinto teruggezet naar P10 na straf voor gele vlag in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Colapinto teruggezet naar P10 na straf voor gele vlag in Barcelona

Elkann prijst Hamilton en Ferrari na emotionele zege in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Elkann prijst Hamilton en Ferrari na emotionele zege in Barcelona

Vasseur: "Hamilton had ook zonder VSC de race gewonnen"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Vasseur: "Hamilton had ook zonder VSC de race gewonnen"

Foto's: De zondag van de F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië in beeld

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Foto's: De zondag van de F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië in beeld

De Vries keek slotfase Le Mans niet: "Ik bleef maar kleding opvouwen"

WEC
24 uur van Le Mans
De Vries keek slotfase Le Mans niet: "Ik bleef maar kleding opvouwen"

Russell zet vraagtekens bij Mercedes-strategie na GP Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Russell zet vraagtekens bij Mercedes-strategie na GP Barcelona

Verstappen na P4 in Barcelona: "Komen op alle vlakken net tekort"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Verstappen na P4 in Barcelona: "Komen op alle vlakken net tekort"

De ongebruikelijke voorbereiding van Lewis Hamilton op F1 GP Canada

Na een teleurstellend Formule 1-weekend in Miami heeft Lewis Hamilton besloten om het helemaal anders te doen in de voorbereiding op de Grand Prix van Canada.

Lewis Hamilton, Ferrari

Foto: Guido De Bortoli / LAT Images via Getty Images

In de GP van China veroverde Lewis Hamilton zijn eerste podiumplaats als Ferrari-coureur, maar in de overige drie raceweekenden bleek teamgenoot Charles Leclerc telkens een maatje te groot. Dat was in Miami niet anders: daar reed Hamilton 24 seconden achter zijn teamgenoot bij het ingaan van de laatste ronde, toen Leclerc spinde, de muur raakte en door een straf voor afsnijden werd teruggeworpen.

Opvallend genoeg was de GP van China de enige race waarop Hamilton zich niet voorbereidde in de simulator. Na het lastige weekend in Florida heeft de zevenvoudig wereldkampioen besloten om die aanpak ook te hanteren voor de GP van Canada, de race waarmee het F1-seizoen komend weekend wordt hervat.

"Ik ga de volgende race op een andere manier benaderen, want de manier waarop we ons nu voorbereiden, helpt niet. We zitten in de simulator en zodra we op het circuit aankomen, voelt de auto anders", wijst Hamilton naar de correlatie van Ferrari's simulator - of beter gezegd het gebrek daaraan - als reden voor zijn keuze.

Van Hamilton is bekend dat hij geen liefhebber is van de simulator. Nu het hulpmiddel er in de afgelopen periode juist voor zorgde dat de Brit de verkeerde weg insloeg met zijn afstelling, heeft hij besloten om er geen gebruik van te maken. "In de aanloop naar Miami zat ik iedere week in de simulator, waarbij ik constant aan correlatie werkte", legt hij uit.

"Je neemt plaats, je bereidt je voor op het circuit, je rijdt en je doet aanpassingen aan de afstelling, maar op het circuit blijkt die afstelling niet te werken", vervolgt Hamilton, die benadrukt dat dit vooral in een sprintweekend - zoals in Miami en Canada - een struikelblok vormt.

Voor de GP van Canada heeft Lewis Hamilton ervoor gekozen om zich niet voor te bereiden in de simulator.

Voor de GP van Canada heeft Lewis Hamilton ervoor gekozen om zich niet voor te bereiden in de simulator.

Foto door: Sam Bagnall / Sutton Images via Getty Images

"In een sprintweekend heb je bijvoorbeeld maar één training. Je wil dan niet te ver afwijken van je afstelling, bijvoorbeeld met een grote verandering van de wielophanging. Je houdt er dus aan vast, waarna je voor de kwalificatie een verandering doorvoert. Dan heb je maar zes ronden om eraan te wennen."

"In een ideale situatie was ik aan het weekend begonnen met de afstelling van Charles. Dan denk ik dat we een veel sterker weekend hadden beleefd. Ik stap voor de komende race dus niet in de simulator. Ik ga nog steeds naar de fabriek voor meetings enzovoorts, maar ik blijf een tijdje weg bij de simulator. Toen we naar China gingen, had ik mijn beste weekend - zonder voorbereiding in de sim."

De problemen die Hamilton ervaart met de simulator doen echter niets af aan wat hij van de Ferrari SF-26 vindt. Hij is blij met de bolide, die beter aansluit bij zijn voorkeuren omdat die lichter en kleiner is dan zijn voorganger. Desondanks verwacht hij een lastig weekend voor de Scuderia in Canada, een circuit dat vier opeenvolgende lange rechte stukken heeft.

"We verliezen alleen op de rechte stukken al drie tot vier tienden. Dat is een feit en dat blijft zo totdat we het oplossen", beseft Hamilton, die wel een idee heeft hoe Ferrari het verlies kan beperken in Montreal. "We moeten kijken of we de luchtweerstand wat kunnen verminderen voor de volgende race."

Meer over Ferrari:

Net binnen

Vorig artikel Exclusief: Red Bull deelt update over langverwachte nieuwe windtunnel in F1
Volgend artikel Vraag van de week: Zijn meer inhaalacties in F1 per definitie beter?

Beste reacties