Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Uitgelegd: Waarom zoveel F1-coureurs zijn bestraft in de pitstraat van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Uitgelegd: Waarom zoveel F1-coureurs zijn bestraft in de pitstraat van Monaco

Alpine vraagt Right of Review aan na reeks tijdstraffen in Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Alpine vraagt Right of Review aan na reeks tijdstraffen in Monaco

Le Mans-testdag: Aston Martin verrast met snelste tijd bij Hypercars

WEC
24 uur van Le Mans
Le Mans-testdag: Aston Martin verrast met snelste tijd bij Hypercars

Gasly voelt zich bestolen na tijdstraffen F1 Monaco: "Dit klopt niet"

Formule 1
GP van Monaco
Gasly voelt zich bestolen na tijdstraffen F1 Monaco: "Dit klopt niet"

Hamilton voelt zich herboren: "Wil mensen herinneren aan wie ik ben"

Formule 1
GP van Monaco
Hamilton voelt zich herboren: "Wil mensen herinneren aan wie ik ben"

Acosta grijpt weer naast eerste MotoGP-zege: "Kwestie van blijven proberen"

MotoGP
GP van Hongarije
Acosta grijpt weer naast eerste MotoGP-zege: "Kwestie van blijven proberen"

Technisch gedelegeerde FIA: Red Bull-monteurs werkten tijdens rode vlag aan auto Hadjar

Formule 1
GP van Monaco
Technisch gedelegeerde FIA: Red Bull-monteurs werkten tijdens rode vlag aan auto Hadjar

Antonelli domineert in F1 Monaco: "Alles leek vanzelf te gaan"

Formule 1
GP van Monaco
Antonelli domineert in F1 Monaco: "Alles leek vanzelf te gaan"

Nieuwe Renault-CEO: Alpine blijft nog lange tijd in de Formule 1

Renaults nieuwe topman François Provost heeft tijdens zijn eerste bezoek aan een Grand Prix benadrukt dat Alpine nog lange tijd in F1 zal blijven, ondanks geruchten over een verkoop van het team.

François Provost

Provost, die eind juli Luca De Meo opvolgde als hoogste baas van de Renault Group, was afgelopen weekend voor het eerst sinds zijn aanstelling in de Formule 1-paddock. "Het voornaamste doel van mijn bezoek is benadrukken dat we in de Formule 1 blijven – en dat we nog heel lang in de Formule 1 blijven", zei hij in Monza bij de Franse zender Canal+.

Eind vorig jaar werd bekend dat Renault na 2025 stopt met het bouwen van een eigen Formule 1-motor en dat Alpine vanaf 2026 met een Mercedes-klantenmotor zal rijden. Dat voedde speculaties over de toekomst van het Franse merk in de koningsklasse van de autosport, en de geruchten namen alleen maar toe nadat Renault in de eerste helft van 2025 een verlies van 11,2 miljard euro rapporteerde, als gevolg van een afschrijving van ongeveer 9,5 miljard euro op het belang in Nissan. 

Dat Renault desondanks geen plannen heeft om de Formule 1 de rug toe te keren, blijkt volgens Provost onder meer uit het feit dat het team zaterdag nog aankondigde dat het Pierre Gasly tot en met 2028 heeft vastgelegd. Ook de komst van Steve Nielsen als managing director, op voorspraak van Flavio Briatore, ziet hij als een signaal dat Alpine voor stabiliteit kiest. "Dat is een heel positief teken", aldus Provost. "We gaan een nieuw tijdperk in: een tijdperk waarin prestaties centraal staan, maar bovenal stabiliteit. De langdurige verbintenis met Pierre laat dat duidelijk zien en Steve's benoeming als managing director is daar ook een goed voorbeeld van. Zoals je ziet, hebben we al veel stappen vooruit gezet."

Op het circuit gaat het voorlopig echter nog niet van een leien dakje bij Alpine. Gasly eindigde zondag in de Grand Prix van Italië als zestiende, terwijl zijn Argentijnse teamgenoot Franco Colapinto zeventiende werd. De formatie uit Enstone staat na zestien races met twintig punten laatste in het constructeurskampioenschap. Haas, negende in de WK-stand, heeft met 44 punten inmiddels meer dan het dubbele verzameld. Vooral de tweede auto baart zorgen: Colapinto scoorde nog geen enkel punt sinds hij het stuur overnam van Jack Doohan, die in de eerste zes races eveneens puntloos bleef.

Lees ook:

Net binnen

Vorig artikel Wolff: McLaren schept 'lastig terug te draaien' precedent met teamorder
Volgend artikel Alonso laakt pech na uitvalbeurt Monza: "Verliezen tientallen punten"

Beste reacties