Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

F1 Monaco 2026: Hoe laat begint de kwalificatie vandaag?

Formule 1
GP van Monaco
F1 Monaco 2026: Hoe laat begint de kwalificatie vandaag?

F1 Monaco 2026: Hoe laat, zenders en waar live kijken

Formule 1
GP van Monaco
F1 Monaco 2026: Hoe laat, zenders en waar live kijken

F1-update: Max Verstappen positief verrast door Red Bull in Monaco, wat maakt Ferrari zo sterk?

Formule 1
GP van Monaco
F1-update: Max Verstappen positief verrast door Red Bull in Monaco, wat maakt Ferrari zo sterk?

Waarom McLaren boete van FIA kreeg na VT2 in Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Waarom McLaren boete van FIA kreeg na VT2 in Monaco

Bagnaia kraakt nieuw asfalt: "Hoop dat er niets gebeurt bij de start"

MotoGP
GP van Hongarije
Bagnaia kraakt nieuw asfalt: "Hoop dat er niets gebeurt bij de start"

Vasseur remt Ferrari-hype af: "Het is nog een lange weg naar de race"

Formule 1
GP van Monaco
Vasseur remt Ferrari-hype af: "Het is nog een lange weg naar de race"

Max Verstappen positief na vrijdag in Monaco: "We voelden ons vrij goed"

Formule 1
GP van Monaco
Max Verstappen positief na vrijdag in Monaco: "We voelden ons vrij goed"

Piastri slaat alarm na moeizame vrijdag: "Een seconde tekort"

Formule 1
GP van Monaco
Piastri slaat alarm na moeizame vrijdag: "Een seconde tekort"
Formule 1 Williams launch

Latifi maakt kennis met 18 inch-banden: "Zicht is echt dramatisch"

De eerste meters met de nieuwe Williams FW44 hebben Nicholas Latifi en Alexander Albon al een goede indruk gegeven van de nieuwe 18 inch-banden. Het duo stelt duidelijk dat de grotere banden en deflectoren veel invloed hebben op het zicht van de rijder, met name als deze een bocht instuurt.

Alex Albon, Williams FW44

Het tweetal onderwierp de Williams FW44 kort na de digitale launch aan een shakedown op een nat circuit van Silverstone. De filmdag betekende voor de Britse renstal dat het op speciale demobanden, niet meer dan honderd kilometer mocht afleggen. Zowel Nicholas Latifi als Alexander Albon gaf toe dat de nieuwe 18 inch-banden en bandendeflectoren het zicht in sommige bochten meer beperkten dan in eerste instantie de verwachting was.

"Het zicht is in sommige bochten echt dramatisch. Het hangt denk ik wel af van het soort bocht, hoe je deze instuurt en waar je blik heengaat. Het is iets waar iedereen aan moet gaan wennen, maar er komen zeker gevallen waarin je minder ziet", vertelt Latifi over zijn eerste ervaringen. De F1-auto's worden door de nieuwe technische reglementen ook een stuk zwaarder. Iets wat de Canadese rijder al voelde in natte omstandigheden. "Het was wel lastig om een echt goed gevoel van de auto te krijgen, maar het voelt zeker anders dan vorig jaar. Het voelt alsof je een zwaardere bolide bestuurt. Echter bleef ik nog ver van de limiet vandaan. Dit was puur om te kijken of alles naar behoren werkte en of het stoeltje comfortabel zat. Ik kan verder dus niet al te veel zeggen over alles wat ik voelde."

Stratencircuits kunnen een probleem worden

Volgens Albon wordt het zicht op normale circuits niet echt een probleem, maar een stratencircuit kan volgens de Brit met Thaise roots een ander verhaal worden. "Ondanks de donkere en nattige condities op Silverstone was het niet heel slecht. Ik denk dat het zicht lastiger wordt op stratencircuits als Baku, Monaco en Jeddah. Daar wordt het tricky", aldus Albon. "Op gewone banen kun je vaak ver vooruit kijken, maar de banden en de deflectoren ontnemen je wel veel zicht zodra je een bocht instuurt. Dit betekent dat je alvast verder de bocht inkijkt. Op een stratencircuit passeer je echter de ene na de andere muur. Het verder naar voren kijken wordt dan lastig. Ook in gevechten wordt het wellicht wat lastiger. Je moet goed kijken waar je voorvleugel en banden zijn."

Meer nieuws over Williams:

Net binnen

Vorig artikel Netflix prikt datum voor vierde seizoen F1-serie Drive to Survive
Volgend artikel Meer oranje voor Yuki Tsunoda, AlphaTauri deelt helmdesign

Beste reacties