Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Leclerc teleurgesteld ondanks Ferrari-zege: "Heel moeilijk weekend"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Leclerc teleurgesteld ondanks Ferrari-zege: "Heel moeilijk weekend"

Hamilton na eerste Ferrari-zege: "We hebben de hoop nooit verloren"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hamilton na eerste Ferrari-zege: "We hebben de hoop nooit verloren"

Beoordeel de coureurs na F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Beoordeel de coureurs na F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië

F1 stand 2026: Hamilton verkleint achterstand op Antonelli, Verstappen zevende

Formule 1
F1 stand 2026: Hamilton verkleint achterstand op Antonelli, Verstappen zevende

Uitslag: Formule 1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Uitslag: Formule 1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië

Hamilton pakt eerste GP-zege met Ferrari in Barcelona, Verstappen vierde

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hamilton pakt eerste GP-zege met Ferrari in Barcelona, Verstappen vierde

Nyck de Vries wint 24 uur van Le Mans met Toyota, ook zege voor Catsburg

WEC
24 uur van Le Mans
Nyck de Vries wint 24 uur van Le Mans met Toyota, ook zege voor Catsburg

F1 Barcelona live: Volg de race met livetiming

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
F1 Barcelona live: Volg de race met livetiming

Andretti hoopt in juli meer te weten over toekomst F1-team

Michael Andretti hoopt in 2025 met zijn eigen Formule 1-team op de grid te staan. Zijn team levert deze week het papierwerk bij de FIA in en hoopt medio juli antwoord te hebben. Bovendien wordt er op de achtergrond al hard gewerkt aan de opbouw van het Formule 1-team, voor het geval er groen licht komt.

Michael Andretti

Dat Michael Andretti zijn Andretti Autosport naar de Formule 1 wil brengen, staat overduidelijk vast. De Amerikaan is al thuis in de IndyCar, IMSA en Formule E en wil nu aan het volgende project beginnen. Begin dit jaar kondigde hij aan dat Andretti Global zou samenwerken met General Motors, om vervolgens met de naam Cadillac tot de Formule 1 toe te treden.

Het toevoegen van een elfde team heeft echter tot gemengde reacties geleid in de Formule 1-paddock. Meerdere teams hebben aangegeven dat zij vrezen dat hierdoor het prijzengeld verdunt terwijl de teams na jaren van investeringen eindelijk financieel stabiel zijn. Daarnaast werd er getwijfeld aan de toegevoegde waarde van Andretti, maar de samenwerking met Cadillac moest die twijfels doen wegnemen. 

Andretti blijft geloven in dit Formule 1-project en hoopt dat dit binnen afzienbare tijd bewaarheid wordt. "Dat is ons doel en daar werken we aan", zegt Andretti tegen Sky Sports. "We zitten midden in een proces met de FIA en leveren deze werk al ons papierwerk in. Hopelijk krijgen we dan medio juli een antwoord. We boeken goede vooruitgang." Hij bevestigt dat het zijn doel is om zijn Formule 1-team in 2025 al op de grid te zien staan. "We bouwen op dit moment een team op", aldus de Amerikaan. 

Voor nu staat er nog niks vast en hebben meerdere groepen zich als geïnteresseerde gemeld voor een deelname aan de Formule 1. Zo worden Panthera Team Asia en Hitech GP als potentiële kandidaten gezien terwijl onlangs LKY SUNZ duidelijk maakte dat het aan de Formule 1 wil deelnemen. Geïnteresseerde teams hebben tot en met 15 mei de tijd om bij de FIA hun interesse voor het seizoen 2025, 2026 of 2027 kenbaar te maken. 

Mocht Andretti groen licht krijgen, dan kan het team rekenen op steun van Renault, dat graag motoren zou willen leveren. Of dat dan gebeurt is nog maar de vraag, aangezien General Motors onlangs liet weten dat het overweegt om zelf krachtbronnen te ontwikkelen voor het Andretti-team, al zal dat dan vanaf 2027 zijn. Het team wil dan met minstens één Amerikaanse coureur deelnemen, waarbij de naam van IndyCar-coureur Colton Herta regelmatig genoemd wordt. 

Net binnen

Vorig artikel Shanghai bereidt zich voor op F1-terugkeer met hernieuwde Grade 1-licentie
Volgend artikel Martin Brundle: "Charles Leclerc moet echt stoppen met crashen"

Beste reacties