Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

F1 Monaco live: Volg de race met livetiming

Formule 1
GP van Monaco
F1 Monaco live: Volg de race met livetiming

Verstappen valt uit in Monaco na motorproblemen: "Motor klonk verschrikkelijk"

Formule 1
GP van Monaco
Verstappen valt uit in Monaco na motorproblemen: "Motor klonk verschrikkelijk"

WK-stand MotoGP 2026: Bezzecchi behoudt leiding ondanks uitvalbeurt

MotoGP
GP van Hongarije
WK-stand MotoGP 2026: Bezzecchi behoudt leiding ondanks uitvalbeurt

Uitslag: MotoGP Grand Prix van Hongarije

MotoGP
GP van Hongarije
Uitslag: MotoGP Grand Prix van Hongarije

Marc Márquez boekt 100e GP-zege op rampzalige dag Aprilia in Hongarije

MotoGP
GP van Hongarije
Marc Márquez boekt 100e GP-zege op rampzalige dag Aprilia in Hongarije

Waarom Cadillac een serieuze kanshebber kan zijn op Le Mans

WEC
24 uur van Le Mans
Waarom Cadillac een serieuze kanshebber kan zijn op Le Mans

González slaat toe met Moto2-zege Hongarije, punten voor Van den Goorbergh

Moto2
Balaton Park
González slaat toe met Moto2-zege Hongarije, punten voor Van den Goorbergh

'Na vier rondjes wisten we genoeg': Bono over Antonelli

Formule 1
GP van Monaco
'Na vier rondjes wisten we genoeg': Bono over Antonelli

Mercedes snel op vrijdag in Spanje: "Maar longrun nog punt van zorg"

Mercedes F1-coureurs George Russell en Andrea Kimi Antonelli blikken tevreden terug op de vrijdag in Spanje, al zijn er nog vraagtekens over de longruns.

Oscar Piastri, McLaren, George Russell, Mercedes

Foto: Sam Bagnall / Motorsport Images via Getty Images

Voor George Russell voelde de vrijdag in Barcelona als een stap in de goede richting. "Tijdens de kwalificatiesimulaties zag het er best goed uit. Het was fijn om weer mee te doen voorin, na een paar lastige races", zegt de Brit, die de tweede tijd reed in de tweede vrije training.

Toch was er ook een duidelijke kanttekening. "De longrun pace is nog niet super. Dat is de afgelopen tijd al een aandachtspunt van ons geweest, dus daar moeten we vanavond nog eens goed naar kijken", vervolgt de drievoudig Grand Prix-winnaar. "We moeten analyseren hoe we het vandaag deden ten opzichte van de concurrentie. Maar de longrun pace is zeker een punt van zorg."

Ondanks die zorgen is Russell optimistisch gestemd. "Ik voel me goed in de auto en geniet ervan om op dit circuit te rijden. Het voelde vandaag gewoon goed, dus laten we zien wat de komende twee dagen brengen." Over de impact van de technische richtlijn omtrent de buigzaamheid van de voorvleugel die dit weekend van kracht werd, grapt Russell: "Die heeft McLaren duidelijk enorm vertraagd!"

Meer bouncing dan normaal

Teamgenoot Andrea Kimi Antonelli had een minder vlekkeloze dag, mede door een moment bij bocht 9 waarbij zijn auto hard op het asfalt neerkwam. "We moeten nog naar de vloer kijken", laat de jonge Italiaan weten. "Ik had sowieso al last van bouncing, vooral in de snelle bochten. Dat was iets erger dan normaal, dus we moeten kijken of er iets met de vloer aan de hand was."

Toch ziet Antonelli ook duidelijke progressie. "In de tweede sessie was de auto een stuk beter en voelde ik me veel zekerder dan in de eerste training", aldus de Mercedes-rijder, die aan het einde van de dag de zesde plek bezette in de tijdenlijst. "Ik kwam in een goed ritme en vooral over een enkele ronde ging het beter. De longrun pakte ik iets anders aan dan George: ik was in het begin vrij snel, maar viel wat terug aan het eind. We moeten daar nu de juiste balans in zien te vinden voor zondag."

Antonelli hoopt dat Mercedes nog een paar tienden kan vinden om het McLaren dit weekend lastig te maken in de Spaanse Grand Prix. "Dat is wel het doel. We gaan als team de goede kant op en ik weet waar ik zelf nog aan moet werken. We zullen ons best doen morgen."

Lees ook:

Net binnen

Vorig artikel Hamilton baalt na moeizaam begin in Spanje: "Het was geen leuke dag"
Volgend artikel Marko: "McLaren nog bovenaan, maar we komen allemaal iets dichterbij"

Beste reacties