Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

BMW wil na Spa-dubbelslag ook op Le Mans voor verrassing zorgen

WEC
24 uur van Le Mans
BMW wil na Spa-dubbelslag ook op Le Mans voor verrassing zorgen

Bortoleto hard voor zichzelf na fout: "Misschien was ik te enthousiast"

Formule 1
GP van Monaco
Bortoleto hard voor zichzelf na fout: "Misschien was ik te enthousiast"

Hadjar met 'gemengde gevoelens' na F1-kwalificatie Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Hadjar met 'gemengde gevoelens' na F1-kwalificatie Monaco

Waarom zoveel F1-coureurs in Monaco wonen: meer dan alleen belastingvoordeel

Formule 1
GP van Monaco
Waarom zoveel F1-coureurs in Monaco wonen: meer dan alleen belastingvoordeel

Uitslag: Warm-up MotoGP Grand Prix van Hongarije

MotoGP
GP van Hongarije
Uitslag: Warm-up MotoGP Grand Prix van Hongarije

Legt Balaton Park zwakte Aprilia bloot? "Kunnen motor niet optimaal benutten"

MotoGP
GP van Hongarije
Legt Balaton Park zwakte Aprilia bloot? "Kunnen motor niet optimaal benutten"

Toyota demonstreert waterstofprototype tijdens Le Mans-weekend

WEC
24 uur van Le Mans
Toyota demonstreert waterstofprototype tijdens Le Mans-weekend

Van nieuwe rug tot eerste rij: Wat zit er achter Max Verstappens snelheid in Monaco?

Formule 1
GP van Monaco
Van nieuwe rug tot eerste rij: Wat zit er achter Max Verstappens snelheid in Monaco?

Mercedes geeft toe: "Nieuwe motor nog steeds vraagteken"

Mercedes Formule 1-teambaas Toto Wolff geeft toe dat er nog steeds vraagtekens zijn rond de betrouwbaarheid van de nieuwste specificatie van de Mercedes-motoren.

Mercedes-monteurs op de grid
Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Lance Stroll en George Russell zullen bij de Grand Prix van Italië in Monza de zogeheten Phase 3-motor gebruiken. Sergio Perez en Robert Kubica gaan terug naar reeds intensief gebruikte Phase 2-motoren nadat ze op Spa-Francorchamps problemen kregen met de nieuwere versie.  
 
In België kregen alle zes de Mercedes-rijders de nieuwste specificatie ter beschikking. Die zou tot het einde van het seizoen mee moeten gaan. In de tweede training ging het echter al mis bij de krachtbron van Racing Point-rijder Sergio Perez. Op zaterdag ging de power unit van Williams-man Robert Kubica in vlammen op. Beide heren moesten daarom voor de rest van het weekend weer terug naar oude Phase 2-motoren.

Lees ook:

Uit onderzoek van de motorafdeling van Mercedes in Brixworth kwamen enkele antwoorden aan het licht, maar Mercedes-teambaas Toto Wolff geeft toe dat de exacte situatie nog niet helemaal duidelijk is. “We hebben vijf dagen de tijd gehad om dingen te bekijken en we begrijpen het nu een beetje”, vertelt Wolff in Monza aan Motorsport.com. “We hebben een indicatie van wat er is gebeurd. Je kan enkele risico’s natuurlijk beperken, maar de analyse is nog niet helemaal af.” Daarom weet Mercedes ook niet of het de nieuwe motoren uit voorzorg moet terugschroeven of niet. “Dat is nog niet helemaal duidelijk. We zullen op vrijdag meer weten wanneer we ze zullen gebruiken. Het is nog steeds een onbekende factor, we zullen ze moeten gebruiken in VT1.”
 
Wolff legt ook uit waarom Perez en Kubica bij hun oudere motoren blijven, die al heel wat kilometers op de teller hebben. “We waren niet in staat om op tijd nieuwe exemplaren in elkaar te zetten. Het probleem is capaciteit. Er waren slechts zes motoren. We hadden enkele reservestukken, maar niet genoeg.”
 
Lewis Hamilton gaf aan zich geen zorgen te maken en vertrouwen te hebben in de motorafdeling onder leiding van Andy Cowell. “Ik heb deze week met Andy gesproken. Ze doen het geweldig”, stelde hij. "We lopen al zes jaar voorop met deze technologie. De rest probeert ons in te halen. We hebben een aantal races gehad waarin we niet noodzakelijk het snelste waren, maar het ligt niet alleen aan vermogen, ook aan de luchtweerstand van de auto. Er is een compromis tussen die twee kanten. Ik ben in ieder geval heel tevreden met onze motor. We hebben veel stappen gezet. De jongens die aan de motoren werken proberen nu uit te vogelen wat er in de laatste race precies is gebeurd. We hebben maar drie motoren, dus die moeten lang meegaan en veel vermogen leveren. het is dus niet altijd perfect.”
Met medewerking van F1-verslaggever Adam Cooper

Net binnen

Vorig artikel Williams: Handvol kandidaten voor zitje in 2020, waaronder Kubica
Volgend artikel Oranjefeest in Ziggo Dome tijdens GP van Mexico

Beste reacties