Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Uitslag: MotoGP Grand Prix van Hongarije

MotoGP
GP van Hongarije
Uitslag: MotoGP Grand Prix van Hongarije

F1 Monaco live: Volg de race met livetiming

Formule 1
GP van Monaco
F1 Monaco live: Volg de race met livetiming

Marc Márquez boekt 100e Grand Prix-zege in spectaculaire MotoGP Hongarije

MotoGP
GP van Hongarije
Marc Márquez boekt 100e Grand Prix-zege in spectaculaire MotoGP Hongarije

Waarom Cadillac een serieuze kanshebber kan zijn op Le Mans

WEC
24 uur van Le Mans
Waarom Cadillac een serieuze kanshebber kan zijn op Le Mans

González slaat toe met Moto2-zege Hongarije, punten voor Van den Goorbergh

Moto2
Balaton Park
González slaat toe met Moto2-zege Hongarije, punten voor Van den Goorbergh

'Na vier rondjes wisten we genoeg': Bono over Antonelli

Formule 1
GP van Monaco
'Na vier rondjes wisten we genoeg': Bono over Antonelli

BMW wil na Spa-dubbelslag ook op Le Mans voor verrassing zorgen

WEC
24 uur van Le Mans
BMW wil na Spa-dubbelslag ook op Le Mans voor verrassing zorgen

Bortoleto hard voor zichzelf na fout: "Misschien was ik te enthousiast"

Formule 1
GP van Monaco
Bortoleto hard voor zichzelf na fout: "Misschien was ik te enthousiast"

Mercedes erkent te late teamorder bij Russell en Antonelli in Mexico

Mercedes geeft toe dat de teamorder voor George Russell en Andrea Kimi Antonelli in de Grand Prix van Mexico te laat kwam en dat het team daardoor mogelijk een beter resultaat misliep.

Oscar Piastri, McLaren, George Russell, Mercedes, Andrea Kimi Antonelli, Mercedes

Foto: Andy Hone/ LAT Images via Getty Images

George Russell was tijdens de race op het Autódromo Hermanos Rodríguez hoorbaar gefrustreerd over de trage besluitvorming op de pitmuur bij Mercedes. De Brit vond dat hij sneller was dan teamgenoot Andrea Kimi Antonelli en drong bij het team aan om van positie te mogen wisselen. Rond ronde 35 van de Mexicaanse Grand Prix meldde hij dat hij duidelijk meer tempo had en dat Mercedes “voor het podium kon vechten” als hij de Italiaan voorbij mocht. Het team gaf echter aanvankelijk geen opdracht tot positiewissel en liet weten dat de coureurs “vrij waren om te racen”.

Pas in ronde 41 werd de order alsnog gegeven, maar toen was het voor Russell al te laat om nog een verschil te kunnen maken. Uiteindelijk wisselden de Mercedes-coureurs vlak voor het einde opnieuw van positie, omdat Russell niet meer tot een inhaalactie kwam.

“Het was een heel lastige situatie”, verklaart communicatiedirecteur Bradley Lord in een video van het team. “Kimi reed op een manier om zijn banden te sparen en zat op een éénstopstrategie. Hij deed precies wat van hem gevraagd werd. George daarentegen zat in de vuile lucht achter hem, gebruikte daardoor meer van zijn banden en had het gevoel dat hij sneller was en kon aanvallen.”

“Uiteindelijk besloten we de coureurs wel van plek te laten ruilen”, vervolgt Lord. “Maar ongeacht of we besloten om de coureurs op hun posities te houden of ze te laten wisselen – het feit dat we pas laat een beslissing namen, werkte niet in ons voordeel.” De Brit wees erop dat inhalen in Mexico extra lastig was door de lage downforce en de vuile lucht, die de huidige generatie auto’s nog meer parten lijkt te spelen. “Het was een moeilijke situatie en we hebben het waarschijnlijk niet perfect aangepakt.”

Lord trok tot slot een duidelijke les uit het voorval: “We hadden sneller moeten beslissen – of de posities behouden, of laten wisselen, in plaats van zo lang te wachten met het nemen van een besluit.”

Lees ook:

Net binnen

Vorig artikel Mexicaanse bond geeft Lawson schuld van bijna-aanrijding met marshals
Volgend artikel Villeneuve prijst houding Norris: "Dat is juist een superkracht"

Beste reacties