Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

FIA bevestigt F1-motorwijzigingen voor 2027 en 2028

Formule 1
FIA bevestigt F1-motorwijzigingen voor 2027 en 2028

Alpine snelste in kwalificatie 24 uur van Le Mans, De Vries en Frijns naar Hyperpole

WEC
24 uur van Le Mans
Alpine snelste in kwalificatie 24 uur van Le Mans, De Vries en Frijns naar Hyperpole

MotoGP-plan met één motor per rijder zorgt voor verdeeldheid

MotoGP
MotoGP-plan met één motor per rijder zorgt voor verdeeldheid

Red Bull gunt Iwasa eerste Formule 1-training voor GP Barcelona

Formule 1
GP van Monaco
Red Bull gunt Iwasa eerste Formule 1-training voor GP Barcelona

Weerbericht 24 uur van Le Mans: Zomers weer tijdens enduranceklassieker

WEC
24 uur van Le Mans
Weerbericht 24 uur van Le Mans: Zomers weer tijdens enduranceklassieker

F1 naar vertrouwde grond: tien feiten over de Grand Prix van Barcelona

Uitgelicht
Formule 1
Uitgelicht
GP van Barcelona-Catalonië
F1 naar vertrouwde grond: tien feiten over de Grand Prix van Barcelona

Audi zet Alpine-reserve Aron in tijdens trainingen in Spanje en Oostenrijk

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Audi zet Alpine-reserve Aron in tijdens trainingen in Spanje en Oostenrijk

Gasly legt 'nepfeestje' uit na verloren podium in GP Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Gasly legt 'nepfeestje' uit na verloren podium in GP Monaco

Wolff verklaart blunder bij Mercedes: "Radio werkte niet goed"

Toto Wolff stelt dat de radiocommunicatie binnen het team van Mercedes niet goed werkte tijdens de Formule 1 Grand Prix van Sakhir. Dit heeft volgens de Oostenrijkse teambaas geleid tot het gepruts met banden tijdens de dubbele pitstop van George Russell en Valtteri Bottas.

George Russell, Mercedes F1 W11

Mercedes moest het dit weekend zonder Lewis Hamilton stellen, maar George Russell liet zien die schoenen aardig te kunnen vullen. De jonge invaller greep de leiding in de openingsronde en leek de touwtjes nadien ook strak in handen te hebben. Hij had weinig te vrezen van teamgenoot Bottas, maar stond machteloos toen Mercedes zeldzame fouten begon te maken. Toen Jack Aitken een safety car veroorzaakte, dacht het Zuid-Duitse merk slim te zijn door beide coureurs binnen te halen. Dit is echter het begin van het einde gebleken.

Probleem met de radio zorgt voor chaos

Russell kreeg verkeerde banden, met de voorbanden van Bottas, onder zijn W11 gemonteerd. Hierdoor moest hij een ronde later alweer naar binnen en was hij ook langdurig steeds 'under investigation' voor het rijden met een onreglementaire bandencombinatie. Door de fout bij Russell ging de stop van Bottas ook compleet mis. Resultaat? De plekken acht en negen en vooral woede bij teambaas Wolff.

Als Motorsport.com hem na afloop vraag vraagt wat er precies is gebeurd, luidt zijn antwoord: "Wat er is gebeurd, is dat wij een oproep deden aan beide pit crews om naar buiten te gaan. In zo'n geval krijgen alle monteurs een oproep via de radio en brengen ze de juiste banden naar buiten", begint Wolff zijn uitleg. "Maar één kant van de garage, aan de kant van George, hoorde men die oproep niet allemaal. De radio werkte niet en dus stonden de verkeerde mannen met de verkeerde banden buiten op het moment dat Russell aankwam voor zijn stop." Uit een later verdict van de wedstrijdleiding is gebleken dat Russell tegelijk met mannen aan de pitmuur via de boordradio sprak. Daardoor zou het bericht vanaf de pitmuur niet zijn aangekomen.

Lees ook:

"Toen we voor Valtteri niet meer de juiste banden ter beschikking hadden, wisten we meteen dat zijn banden onder de auto van George waren beland. We hebben die oude, harde banden maar weer onder de wagen van Valtteri gezet en George meteen weer naar binnen geroepen." Daarmee waren de zegekansen van Russell trouwens nog niet eens verkeken. Na de safety car-fase sneed hij als een warm mes door de boter en leek hij alsnog op weg naar winst.

Toen gooide een lekke band echter roet in het eten. "Die leegloper heeft hij misschien opgelopen doordat hij vaak naast de ideale lijn moet komen voor inhaalacties. Of hij anders wel had kunnen winnen? Ik weet het niet. Onze mensen aan de pitmuur hadden berekend dat het erg close zou worden met Sergio, al had DRS ons misschien geholpen. Maar ik weet niet of hij had gewonnen. We moeten ook gewoon concluderen dat Sergio fantastisch heeft gereden. Hij verdient de zege zonder meer, al is het maar omdat wij veel te veel fouten hebben gemaakt."

VIDEO: De invalbeurt van Russell bij Mercedes nader besproken

Net binnen

Vorig artikel Leclerc bestraft voor incident in openingsronde GP van Sakhir
Volgend artikel Russell ontsnapt aan diskwalificatie en mag WK-punten behouden

Beste reacties