Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

MotoGP bereikt akkoord over nieuwe Concorde Agreement

MotoGP
MotoGP bereikt akkoord over nieuwe Concorde Agreement

Wolff verklaart Mercedes-blunder achter Russells strafchaos

Formule 1
GP van Monaco
Wolff verklaart Mercedes-blunder achter Russells strafchaos

Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

MotoGP
GP van Hongarije
Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Formule 1
GP van Monaco
Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Formule 1
GP van Monaco
Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

MotoGP
MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

McLaren ziet lichtpuntjes na moeizame vrijdag in Canada

McLaren kende een lastige start van het sprintweekend in Canada, maar sloeg in de sprintkwalificatie terug met de derde en vierde plaats voor Lando Norris en Oscar Piastri

Lando Norris, McLaren

Foto: Guido De Bortoli / LAT Images via Getty Images

McLaren heeft zich na een moeizame start van het sprintweekend in Montreal knap herpakt met de derde en vierde plaats in de sprintkwalificatie voor de Grand Prix van Canada. Waar het team in de enige vrije training nog worstelde met de balans en grip van de MCL40, wist het in enkele uren tijd een duidelijke stap vooruit te zetten.

Lees ook:

Lando Norris was na afloop vooral opgelucht over de ommekeer die McLaren tussen de training en sprintkwalificatie wist te realiseren. De Brit gaf toe dat de stemming eerder op de dag een stuk minder positief was.

"Na vanochtend maakten we ons wel een beetje zorgen over hoeveel we tekortkwamen, maar vooral over het gebrek aan vertrouwen in de auto”, legde hij uit. "We hebben wat dingen aangepast, en dat leek een goede verbetering op te leveren. Daar ben ik blij mee.”

Norris eindigde als derde achter de oppermachtige Mercedessen van George Russell en Andrea Kimi Antonelli. De wereldkampioen had het gevoel dat er meer in zijn ronde had gezeten, maar was niet geheel ontevreden met zijn tijd.

Lando Norris, McLaren

Lando Norris, McLaren

Foto door: Mark Sutton / Formula 1 via Getty Images

"Het was niet mijn beste ronde, ik had er meer uit kunnen halen. Maar toen ik het gat naar de jongens vooraan zag, viel dat mee. Het is dus een positieve ommekeer en ik ben trots op het team dat we in zo’n korte tijd zo’n goede stap hebben gezet.”

Vraagtekens bij upgrades

McLaren had nieuwe onderdelen meegenomen naar Montreal, maar Norris wilde nog geen definitieve conclusies trekken over hun effectiviteit. Volgens hem maakt het Circuit Gilles Villeneuve het lastig om een representatief beeld te krijgen.

"De auto voelde zeker redelijk goed, maar sommige dingen zijn nog wat twijfelachtig", zei hij. "We hebben meer tijd nodig om alles te analyseren, juist omdat dit zo’n vreemd circuit is. Er is weinig grip, je stuitert over de kerbstones en daardoor krijg je niet altijd een zuiver beeld."

"Maar de auto werkte duidelijk goed en in SQ3, vooral op de zachte band, voelde ik voor het eerst dit weekend echt vertrouwen", sloot Norris af.

Ook Piastri tevreden, maar realistisch

Oscar Piastri was eveneens redelijk tevreden over de prestaties van McLaren, al wees hij direct naar Mercedes als de grote referentie. "Het was een rommelige dag voor iedereen, denk ik, maar Mercedes ziet er nog steeds erg sterk uit. Dat is helaas waarschijnlijk de belangrijkste conclusie van vandaag."

Oscar Piastri, McLaren

Oscar Piastri, McLaren

Foto door: Andrej Ivanov / AFP via Getty Images

De Australiër verwacht desondanks dat McLaren zaterdag in de sprintrace mee kan doen om de prijzen, mede dankzij de sterke starts die het team dit seizoen doorgaans kent. 

"Onze starts zijn het hele jaar beter geweest dan die van Ferrari, dus daar hebben we vertrouwen in. Mercedes zal daar uiteindelijk ook competitief in worden, maar tot die tijd proberen we daarvan te profiteren."

Lees ook:

Stella: Achterstand is verklaarbaar

Teambaas Andrea Stella keek met gemengde gevoelens naar het resultaat. Enerzijds bedroeg de achterstand op Mercedes ongeveer drie tienden, anderzijds benadrukte hij dat McLaren niet met de volledige upgradeconfiguratie reed.

"Ik denk dat dit een reëel verschil is, zeker omdat Mercedes hier belangrijke upgrades heeft meegenomen", verklaarde de Italiaan. "Wij hadden ook updates, maar we wilden meer tijd nemen om het gedrag van de voorvleugel te begrijpen. Daarom reden we met de vorige specificatie."

Dat betekent volgens Stella dat McLaren feitelijk nog met een auto reed die grotendeels overeenkomt met de configuratie uit Miami. "Als je dat meeneemt, blijft dit een bemoedigend gat. Natuurlijk willen we op pole staan en vandaag zitten we daar drie tienden achter, dus alles moet in perspectief worden geplaatst.”

Net binnen

Vorig artikel F1 Canada 2026: Hoe laat begint de kwalificatie vandaag?
Volgend artikel Weerbericht F1 Canada: Teams moeten regenbanden paraat houden

Beste reacties