McLaren wil verwachtingen temperen: "Beloof weinig, presteer veel"
McLaren zal er alles aan doen om tijdens de wintertests en de eerste fase van het Formule 1-seizoen 2018 de verwachtingen te temperen om de druk niet te hoog te laten worden.
Vele ogen zullen de komende weken gericht zijn op de equipe uit Woking. McLaren heeft na drie moeizame seizoenen de Honda-motoren ingeruild voor de aandrijving van Renault. De verwachting is dat de Britse renstal een flinke stap voorwaarts zal zetten. De teamleiding legt de lat aardig hoog en mikt voor 2018 op podiumplaatsen en overwinningen. CEO Zak Brown en teambaas Eric Boullier zien in welke gevaren gepaard gaan met dat hoge verwachtingspatroon.
“Het hoort bij het spelletje maar we moeten het onder controle houden”, erkende Boullier in gesprek met Motorsport.com over de hoge verwachtingen voor 2018. “We moeten ervoor zorgen dat er geen stevige uitspraken gedaan worden - en we moeten het bij één zin houden: beloof weinig, presteer veel. Dat is de sleutel. Emotioneel gezien is dat lastig. Het hoort bij mijn werk om dat te managen, ook al ben ik iets meer Latino dan mijn Britse collega’s. Je moet de emoties onder bedwang houden. Je kunt heel makkelijk overenthousiast raken, zeker wanneer je na drie jaar in het donker eindelijk licht aan het eind van de tunnel ziet. Nu moeten we professioneel blijven.”
Beter presteren onder druk
McLaren CEO Zak Brown deelt de mening van zijn kompaan en erkent dat het team zichzelf niet te veel druk moet opleggen. “Het team is gewend om te strijden om het wereldkampioenschap en daar kijkt iedereen naar uit”, voegde hij toe. “Dat gaat gepaard met meer druk we kunnen niet wachten tot het zover is. Het is even geleden dat we vooraan mee konden doen dus we moeten ervoor zorgen dat de verwachtingen voor Australië niet overdreven worden. Ik denk dat wij in Melbourne behoren tot de teams waar het meest naar gekeken wordt, aangezien iedereen wil weten hoe we ervoor staan. We moeten er dus voor zorgen dat we onszelf niet te veel druk opleggen.”
De Amerikaan realiseert zich dat de nieuwe motordeal met Renault voor een stap voorwaarts moet zorgen, maar hij erkent dat McLaren ook op andere vlakken progressie moet boeken: “Kijk maar naar de pitstops. Die zijn niet zoals ze behoren te zijn. Dat heeft niets te maken met de motor. We zijn niet perfect maar iedereen gaat beter presteren als de druk erop staat. Net als Fernando [Alonso]. Hij vindt nog een extra tiende wanneer hij vooraan meedoet. Ik denk dat dat voor ons allen geldt. We kunnen het proeven en voelen, en gaan daardoor automatisch harder werken.”
P3 beter dan winst in Melbourne?
Boullier erkent dat de emoties ook na de seizoensopener in toom gehouden moeten worden, ook al zou McLaren tot een topresultaat in staat zijn: “Het is mijn droom om in Australië te winnen, maar in praktijk is de derde plaats misschien beter. Wanneer je wint, moet je direct om de tafel met de sponsors en aandeelhouders om te zeggen: ‘Stop, dit is pas de eerste race! Het winnen van een kampioenschap is een heel ander verhaal’. Maar ik zou graag met dat probleem opgezadeld worden!”
Met medewerking van Formule 1-verslaggever Jonathan Noble
Deel of bewaar dit artikel
Abonneer en krijg toegang tot Motorsport.com met je adblocker
Van Formule 1 tot MotoGP: we brengen het laatste nieuws, diepgaande analyses en exclusieve interviews rechtstreeks uit de paddock. Om ons vak zo goed mogelijk uit te kunnen voeren, worden er op de website advertenties getoond. We merken op dat je een adblocker gebruikt en willen je vragen om deze uit te zetten. Daarnaast geven we je de mogelijkheid om abonnee te worden en voor een klein bedrag te genieten van een advertentievrije website.
Beste reacties