Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Hülkenberg verklaart bizarre oorzaak uitvalbeurt: "Nog nooit meegemaakt"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Hülkenberg verklaart bizarre oorzaak uitvalbeurt: "Nog nooit meegemaakt"

Colapinto teruggezet naar P10 na straf voor gele vlag in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Colapinto teruggezet naar P10 na straf voor gele vlag in Barcelona

Elkann prijst Hamilton en Ferrari na emotionele zege in Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Elkann prijst Hamilton en Ferrari na emotionele zege in Barcelona

Vasseur: "Hamilton had ook zonder VSC de race gewonnen"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Vasseur: "Hamilton had ook zonder VSC de race gewonnen"

Foto's: De zondag van de F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië in beeld

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Foto's: De zondag van de F1 Grand Prix van Barcelona-Catalonië in beeld

De Vries keek slotfase Le Mans niet: "Ik bleef maar kleding opvouwen"

WEC
24 uur van Le Mans
De Vries keek slotfase Le Mans niet: "Ik bleef maar kleding opvouwen"

Russell zet vraagtekens bij Mercedes-strategie na GP Barcelona

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Russell zet vraagtekens bij Mercedes-strategie na GP Barcelona

Verstappen na P4 in Barcelona: "Komen op alle vlakken net tekort"

Formule 1
GP van Barcelona-Catalonië
Verstappen na P4 in Barcelona: "Komen op alle vlakken net tekort"

McLaren overtuigd: Piastri zal zich snel herpakken na 'genadeloze' crash in F1-sprint Brazilië

McLaren-teambaas Andrea Stella zegt dat Oscar Piastri zich "heel snel zal herpakken" na zijn crash in de sprintrace van Brazilië, waar teamgenoot Lando Norris de zege en acht punten pakte.

Oscar Piastri, McLaren

Foto: Andy Hone/ LAT Images via Getty Images

In ronde zes van de sprintrace op het Autódromo José Carlos Pace verloor Oscar Piastri de controle over zijn McLaren op de natte kerbstones aan de binnenkant van bocht 3. De Australiër spinde, raakte de baanafzetting en viel uit. Het was een dure fout, want hij lag op dat moment derde en liep daardoor zes belangrijke punten in de titelstrijd mis. Lando Norris won de sprintrace en vergrootte zijn voorsprong in het kampioenschap van één naar negen punten.

Achter Piastri gingen ook Nico Hülkenberg en Franco Colapinto op vrijwel identieke wijze in de fout. De harde klap van Colapinto veroorzaakte een rode vlag, zodat de vangrails konden worden gerepareerd. Met de kwalificatie kort daarna op het programma sprak McLaren-teambaas Andrea Stella zijn vertrouwen uit dat Piastri zich snel zal herstellen. Volgens hem is het belangrijkste dat de Australiër dit weekend weer competitief oogt, na twee moeizamere weekenden in Austin en Mexico.

"Het was een geweldig resultaat voor Lando, maar een gemiste kans met Oscar", aldus Stella tegenover F1 TV. "De omstandigheden waren lastig. Als je op een natte kerbstone terechtkomt, is dat genadeloos; dan kun je de auto niet meer redden. Het gebeurde bij drie coureurs, in dezelfde ronde en op exact dezelfde plek. Gewoon pech, maar het meest geruststellende is dat Oscar dit weekend snel is. We kijken nu vooruit en willen dat tempo verzilveren in de kwalificatie en in de race van morgen."

Oscar Piastri was niet de enige die in bocht 3 crashte.

Oscar Piastri was niet de enige die in bocht 3 crashte.

Foto door: Kym Illman / Getty Images

"Hij zal zich heel snel herpakken", vervolgt Stella. "Ik weet zeker dat hij, zodra hij weer met de engineers zit, meteen denkt aan wat we kunnen verbeteren voor de kwalificatie en wat we geleerd hebben van de sprintrace. Racers resetten, ze gaan weer verder. Je moet geen teleurstelling meenemen, want dan ontneem je jezelf energie. We weten dat Oscar heel getalenteerd en snel is - we repareren de auto, en dan gaan we weer door."

Piastri hield het zelf kort tegenover Sky Sports F1: "Ik probeer dit gewoon achter me te laten. We zullen zien wat het weer doet vanmiddag. Er zijn morgen natuurlijk veel meer punten te verdienen, dus hoe beter ik het vanmiddag doe om mezelf een goede startpositie te bezorgen, hoe beter we ervoor staan." Later voegde hij bij de officiële kanalen van F1 toe: "Ik ging met een band over de witte lijn van de kerbstone en spinde toen. Een domme fout, of ongelukkige fout."

Lees meer:

Net binnen

Vorig artikel Russell grapt na Piastri-crash: "Mario Kart van Norris, slimste man van de grid"
Volgend artikel Bearman en Lawson krijgen allebei strafpunten op licentie na F1-sprint Brazilië

Beste reacties