Overslaan naar hoofdinhoud

Aanbevolen voor jou

Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

MotoGP
GP van Hongarije
Aprilia: "We zagen er dom uit door startcrash in MotoGP Hongarije"

Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Formule 1
GP van Monaco
Brembo verrast door kritiek Leclerc: "Te vroeg voor conclusies"

Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Formule 1
GP van Monaco
Norris blijft ondanks nieuwe uitvalbeurt geloven in F1-titel 2026

Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Winnaars en verliezers van de chaotische Grand Prix van Monaco

MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

MotoGP
MotoGP vergroot ruimte tussen startrijen vanaf Duitse Grand Prix

Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Formule 1
GP van Monaco
Ferrari verklaart opmerkelijke strategie Leclerc tijdens GP Monaco

Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

MotoGP
GP van Hongarije
Wie het slechtst heeft geslapen na MotoGP Hongarije: Franco Morbidelli

Red Bull-teambaas: "Wilden motor Max Verstappen al na Monaco vervangen"

Formule 1
GP van Monaco
Red Bull-teambaas: "Wilden motor Max Verstappen al na Monaco vervangen"

McLaren verklaart mislukte bandengok in GP Canada

McLaren-teambaas Andrea Stella heeft uitgelegd dat het team het de juiste keuze vond om beide coureurs bij de start van de Grand Prix van Canada op intermediates te zetten.

Lando Norris, McLaren

Foto: Steven Tee / LAT Images via Getty Images

Lichte regen teisterde het Circuit Gilles Villeneuve in Montreal de hele ochtend, maar in aanloop naar de start om 16.00 uur lokale tijd verbeterden de omstandigheden. Het overgrote deel van de grid begon daardoor op slicks.

McLaren-coureurs Lando Norris en Oscar Piastri, die de tweede startrij deelden, waren de enige coureurs vooraan die op intermediates begonnen. Dat bleek een kostbare keuze, want ze moesten al snel terug naar de pits om mediumbanden te halen.

Daarna liep de race van McLaren volledig uit de hand. Piastri kwam op knullige wijze in aanraking met Alex Albon terwijl hij zich weer naar voren probeerde te werken, terwijl Norris uitviel met mechanische problemen.

Lees ook:

Na afloop vond teambaas Stella echter dat de keuze van het team om op regenbanden te starten niet per se verkeerd was op het moment dat de beslissing genomen moest worden.

Bovendien namen de twee extra formatieronden vanwege de stilgevallen Racing Bulls-auto van Arvid Lindblad een eventueel vroeg voordeel van McLaren verder weg, omdat daardoor enkele ronden rijden werden voorkomen op het moment dat de baanomstandigheden op hun slechtst waren.

"Je moet bedenken dat de banden vijf minuten voor de start gemonteerd worden en dat er ongeveer zeven minuten waren waarin we operationeel een beslissing moesten nemen", legt Stella uit.

Lando Norris, McLaren

Foto door: Sam Bagnall / Sutton Images via Getty Images

"In onze ogen was de baan glad. Het was op een droge baan al lastig om temperatuur in de banden te houden, maar op dat moment was het glad én regende het. Dus op dat moment moet je een beslissing nemen over wat op dat moment de juiste band is."

"Daarna stopte de regen heel snel en bovendien was er een dubbele formatieronde, waardoor volgens mij het beste van deze beslissing verloren ging. Ik was best benieuwd geweest hoe de auto's op droogweerbanden het hadden gedaan als de race was gestart op het moment waarop die had moeten starten."

"Dus ik denk dat we een beetje pech hadden met het feit dat de regen net was gestopt en met die dubbele extra formatieronde. Achteraf gezien zijn we gestraft door de beslissing, maar op het moment dat die beslissing genomen moest worden, denk ik dat de omstandigheden er waren om een intermediate te monteren."

Ook Stella gaf input

Stella zei dat hij ook zelf input had gegeven bij de beslissing, omdat hij er zeker van wilde zijn dat zijn coureurs de eerste paar ronden zouden doorkomen. Hij wist dat de koude omstandigheden het voor coureurs op slicks extreem lastig maakten om hun voorbanden op temperatuur te krijgen.

Dat bleek ook bij de start, waar de als derde gestarte Norris dankzij een veel betere launch op intermediates de leiding pakte, voordat zijn bandenvoordeel al snel omsloeg in een nadeel.

Lees ook:

"Wat betreft het nemen van de beslissing: die werd eigenlijk vrij gezamenlijk genomen door de pitmuur en de coureurs. Ik heb zelf ook mijn input gegeven toen de knoop moest worden doorgehakt", voegt Stella toe. "Ik wilde er gewoon zeker van zijn dat we op een band stonden waarmee we de eerste ronde konden doorstaan."

"We moeten altijd een beetje voorzichtig zijn met het beoordelen van beslissingen puur op basis van de uitkomst. Ik denk dat je een beslissing moet beoordelen op het moment waarop die genomen moet worden. Als de regen nog een paar minuten langer had aangehouden en de race op het juiste moment was gestart, hadden we auto's op droogweerbanden kunnen zien worstelen."

Net binnen

Vorig artikel Haas vreest gevolgen van hoger budgetplafond voor F1-motoren
Volgend artikel Waarom Russell geen voorstander is van aanpassen F1-regels 2026

Beste reacties